Wel of niet zender in USA kopen?

Niet mee eens. Ik haal al mijn Futaba spullen uit de US en daar staat steeds een CE teken op.

De inmiddels verkochte T7C welke ik in USA gekocht had had alleen FCC keur.
De 6014HS welke nu hier naast mij ligt heeft ook alleen een FCC sticker geen CE.

Dus niet mee eens ?????????

Ik ontken niet dat er bij jou een CE sticker op zit, bij mij echter niet.

Groet Hans

De importeur van een artikel moet in Nederland ook garantie leveren als het artikel ergens anders gekocht is. Dat is dus geen argument.

Dat is dus niet juist! Heel vaak is zelfs het tegenovergestelde waar en MAG een importeur in Europa niet eens garantie verlenen op parallel import (grijze import). Wanneer jij een zender uit de US laat komen ben jij en jij alleen verantwoordelijk voor het nakomen van de in Europa geldende regels. Jij bent dan voor de wet de importeur met alle daarbij horende rechten en plichten.
Dit gebeuren is al zeer ruim in een ander draadje besproken en voor meer info hierover verwijs ik daar naar.

Overigens kan die CE sticker ook China Export betekenen, pas daar goed op!

Dat geldt voor ALLES wat jij buiten de EU koopt en hierheen laat komen dus ook voor een ontvanger. Een beetje gek gezegd het geldt zelfs voor een setje zakdoekjes die uit de US laat overkomen. Voor dat soort zaken zal je niet bang hoeven zijn als je tenminste geen doos met 10.000 stuks laat komen. ;)
Er zijn regels die je bij de belastingdienst afdeling douane zaken kan opvragen (op hun site moeten die regels ook te vinden zijn). Één van die regels is dat je bepaalde zaken wel voor persoonlijk gebruik mag importeren, ook al voldoen ze niet aan alle conformiteitsregels (de CE regels), maar je mag die zaken niet (door) verkopen.
Als je die regels volgt zal je nergens bang voor hoeven te zijn. Dat laat wel onverlet dat bij het invoeren van zaken zoals zenders en de bijbehorende apparatuur je moet zorgen dat alles in orde is. Gaat er iets mis, wat dan ook, dan zal jij als "importeur" moeten kunnen bewijzen dat alles in orde was en is, en dat de oorzaak van de problemen niet te wijten is aan het feit dat die apparatuur niet "goed" zou zijn.

Back