Welfkleppen constructie

Dag ( electro ) zweef fanaten.
Wie heeft ervaring met de bouw van welfkleppen in een (electro) zwever?
Als je de klep aan de onderkant scharniert ontsaat aan de bovenkant een spleet die de luchtstroom verstoort ( denk ik ) Een "hol/bol"constructie, bij de Duitsers heet dat een Hohl Kehle, is natuurlijk fraai, maar moeilijk uitvoerbaar ( voor mij althans) Wie heeft er slimme oplossingen?
Peter

Er zijn..........

twee oplossingen:

Je koopt een model wat aan de onderkant scharniert en aan de bovenkant een lip heeft, zodat de spleet niet ontstaat. Dit hebben veel Vol GFK modellen.

Je koopt, bouwt een model zonder aan de bovenkant een lip en accepteert de spleet.
Dit hebben veel balsamodellen waarbij de Welfkleppen met Tape aan de onderkant vastzitten en scharnieren.

Allebei werken prima en je merkt eigenlijk geen verschil.

Wat de meesten in al hun enthousiasme en perfectionisme vergeten is, dat de meeste invloed op het vlieggedrag van een model het zwaartepunt, instelhoekverschil en de wind blijft. Op de laatste heb je helaas geen invloed maar is erg bepalend!
Succes!

Dag ( electro ) zweef fanaten.
Wie heeft ervaring met de bouw van welfkleppen in een (electro) zwever?
Als je de klep aan de onderkant scharniert ontsaat aan de bovenkant een spleet die de luchtstroom verstoort ( denk ik ) Een "hol/bol"constructie, bij de Duitsers heet dat een Hohl Kehle, is natuurlijk fraai, maar moeilijk uitvoerbaar ( voor mij althans) Wie heeft er slimme oplossingen?
Peter

het word een houtbouw toestel? of andere materialen worden toegepast?

een DLG toestel heeft hier een aardige oplossing. maar ik weet niet of dit bv ook toepasbaar blijft op 4meter toestellen :)

Netjes laten scharnieren aan de onderzijde en dit aan de bovenzijde: Spaltband, Spaltabdeckband
aerodynamisch(en praktisch ook) een van de betere oplossingen .......

Da's grappig....ik heb met Peter vooraf over de mail contact gehad en was met dezelfde oplossing gekomen. Op mijn ASW20 heb ik de rolroeren op die manier gamaakt, maar dan andersom. aan de bovenzijde een folie-scharnier, aan de onderzijde die afdektape.
Ik denk Peter, dat dit de eenvoudigste en wellicht meest efficiënte oplossing is.

Welfkleppen

Dank aan alle respondenten! Het wordt een 2,70 m houten, eigen ontwerp/bouw thermiek electro zwever met spalt abdeckband ailerons en welfkleppen.
Peter

Back