welk beginner 3d toestel ala shockflyer?

Ik heb het forum al afgezocht, maar kon zo snel niet iets recents vinden dat mijn volledige vraag beantwoord. Vandaar dit nieuwe draadje.

Ik ben al anderhalf jaar aan het vliegen met simpele slowflyers (alle van depron). Zowel binnen als buiten. Ik heb o.a. gevlogen met de Multiplex Lupoo en een GWS Piper. Ook heb ik gevlogen met wat zelfbouwvliegtuigen.
Nu ben ik toe aan iets spectaculairders. Ik wil meer vermogen (Lupoo heeft IPS en Piper direct Gunther) en 3d kunnen vliegen.
Vandaar dat ik zit te denken aan iets van een simpel 3d depron toestelletje evt aangedreven met een brushless motortje etc.
Kunnen jullie mij aangeven:
1. welk toestel is goed(koop) en heeft goede vlieg-eigenschappen (stabiel voor beginnende 3d vleiger).
2. wat is een goed(koop) aandrijfsetje hiervoor met goed vermogen (bv brushless, maar betaalbaar)
3. waar kan ik dat het beste aanschaffen? Het supporten van de lokale shop (omgeving flevo/gooi) verdient de voorkeur mits de prijsverschillen niet al te groot zijn).

Wat betreft accu's heb ik een 2cells 700mAh en een2cells 1200mAh Lipo's.
Het zou fijn zijn als ik die kan gebruiken.

Alvast bedankt.
grt,
Alex

Thanx.
Verschilt deze veel van de YAK-55 3D?
Ik zie deze bij http://www.rctechnics.nl voor 50 euro inclusief aandrijving.
(helaas niet brushless;-)
Wel zie ik dat er een 3cells lipo wordt aanbevolen. Dat zal betekenen dat deze met 2 cellen nauwelijks zal vliegen of vergis ik me daar in.

Op dezelfde site sie ik ook de U-CAN-DO 3D EP compleet voor 75 euro.
Die lijkt me ideaal voor een beginner. Ik weet alleen niet hoe deze vliegt.

Iemand nog leuke suggesties (ik zou wel over willen gaan op brushless om meer vermogen met minder gewicht te verkrijgen)
grt,
Alex

Ik heb niet de indruk dat er binnen mee wordt gevlogen?
Als trainer 3D is beter een EPP (stuiterschuim) model als de ZoomZoom4D, deze vliegt redelijk gemoedelijk vergeleken bij een Shockflyer
Voordeel is dat deze wat zwaarder kist ook lekker vliegt met wat meer wind...
En je kan terecht bij www.rctechnics.nl voor een goedkope brushless van 15 euri, regelaar (27 euri) en 3s1000/15C lipo pakket(27 euri),dit is momenteel de goedkoopste brushless setup en deze is voor een kist als de ZoomZoom zeer geschikt

Peter

Het is inderdaad niet direct de bedoeling om indoor te gaan vliegen met dit toestel. Mocht het daarentegen wel mogelijk zijn, dan is dat altijd meegenomen al heeft dit consequenties op het buiten vliegen.
(Het liefst vlieg ik gewoon met windstil weer buiten.)

Ik denk erover om jullie aanbevelingen mee te nemen naar een shop in blaricum (RCFUN) en eens aanhoren wat zij me aanbevelen.
Kan ik bovendien wat prijzen vergelijken.
Zijn er zaken die ik NIET moet aanschaffen?

Zo hoor ik positieve dingen over CC regelaars en negatieve dingen over Typhoon motoren....
Of zal ik me bij borstelmotoren houden?

Alvast bedankt voor jullie snelle reacties.
grt,
Alex

Ik ben over zowel de CC regelaars als de Typhoon motoren zeer te spreken. Beide zijn ze hun euri's prima waard. Ik ben helemaal van borstelmotoren af sinds de borstellozen betaalbaar zijn geworden. Hoef je ook niet te laten inlopen in water, ompolen e.d. dit vindt ik nl net zo irritant als een brandstofmotor afstellen.

Volgens mij is de combi Typhoon met Tsunami regelaar hetgeen dat wat problemen oplever(t)(de).

alex het zijn inderdaat de regelaars van het-rc die vaak de problemen op roepen bij hun motortjes als je een tyfoon met cc phoenix xx regelaar neemt heb je hier geen probleem mee.

Ik heb net RCFUN gebeld om te vragen wat zij leveren.
Het betreft hier om tsunami regelaars. Het merk van de motoren weet ik niet, maar ik ga er van uit dat hun setjes wel werken (anders ga ik gewoon terug).
De prijs van een compleet setje komt neer op zo'n 100 tot 120 euro :cry: .
Hier schrok ik toch wel van. Voor deze prijs hoopte ik klaar te zijn inclusief vliegtuig.

Ik wil niet zelf gaan experimenteren met motortjes, regelaars en vliegtuigjes. Ik wil in één keer een leuk vliegbaar setje. Vandaar dat ik dacht bij een lokale shop beter uit te zijn.
Maar de prijs is wel schrikken.
Wat vinden jullie hiervan?
Is de prijs reëel?
Is er een andere winkel waar ik naar toe kan die goedkoper is?

thanx again.
grt,
Alex

als het tsunami regelaars zijn kun je er donder op zegen dat het ook typhoon motor's zijn die kun al krijgen voor 99 euro compleet bij de juiste adresen.
maar tsunami regelaars heben het probleem dat garantie zeer slecht te regelen is zodra de krimpkous beschadigt is is de garantie vervallen.
ook zijn er gevallen bekend dat de regelaar de motor uit zet op de meest iritante momenten om over verhiting van de regelaar te voor komen.
dat het oververhitting wil voor komen is nog niet zo erg maar het gevolg er van wel.

het beste wat je kan doen is eens goed gaan rond shopen bij meer dan een winkel hoop wel dat je duits kan want vaak kom je daar het beste uit

@pjotrrr
we heben zondag met een f3a buiten gevlogen windkracht 5/6 vol gas tegen de wind in en 3 kwart gas still in de lucht hangen.
als goed is komen er deze weerk foto's van op het net te staan.
helaas had ik me f3a niet bij me anders hadden er twee f3a's naast elkaar stil gestaan in de lucht

@Marco

Thanx, ik zal een shoppen.
Ik kom namelijk net bij RCFUN vandaan, maar ik kreeg niet de indruk dat zij echt weten waarover ze praten.
Als je vragen hebt mbt auto's denk ik dat ze je goed kunnen helpen, maar mbt vliegtuigen???
Ook het asortiment is zeer beperkt.
Het enige dat ze me konden bieden was een HET Mirco 6 (Typhoon) en een Tsunami 10 voor zo'n 130 euro.

Dit klinkt fors qua prijs en omdat ik niet zeker wist of dit geschikt zou zijn voor mijn doel (ofwel een shockflyer proberen danwel monteren op een Funny Park (ipv speed400 met vertraging)) heb ik er nog maar even vanaf gezien.
Ik wil met de eerste aanschaf gelijk een beproefd setje hebben en zij hebben daar duidelijk geen ervaring mee.

Wie o wie help mij uit de brand?

grt,
Alex

Hoi,
zoek eens op shockflyer, python p60 oid. op dit forum.
Dan vind je veel info over veel beproefte aandrijvingen. Neem nou de een axi of een python, deze motoren hebben hun dienst al bewezen bij veel vliegers. Net als de CC regelaars.
Een python p60 kost trouwens 40 euro bij bichler,
en een cc10 is wel voor een 40-50 euro te krijgen.
Hiermee heb je een leuke set waar weinig slechts over te vertellen is volgens mij.

Succes met zoeken.
Groeten Vincent

Almere, al eens bij de club van Almere of G&E wezen kijken?

In almere vliegen savonds bij mooi weer diverse shockflyers

@Niek,

Jazeker wel langsgeweest in almere, maar dat was overdag.
Er waren op dat moment geen shockflyers :-(

Nu heb ik wel e.e.a. in een manege zien vliegen en ook wel indoor bij wat sportzalen, maar e.e.a. is zo divers dat ik het moeilijk vind te kiezen.
Misschien dat shockflyers niet eens mijn eerste keus zou moeten zijn.
Eerder een rolroertrainertje in de vorm van een parkflyer.
Maar omdat ik later wel wil gaan stunten met shockflyers, moet de regelaar en motor wel voor beide toereikend zijn.
keuzes, keuzes en nog eens keuzes.

Ik d8 dat mijn vraag makkelijk beantwoord kon worden, maar helaas.
Soms ben ik nog wat naief.

Wel heb ik het idee laten varen om een heel goedkoop brushless-setje aan te schaffen. Dan maar liever iets meer geld en wat betrouwbaarder spul. Ik wil nu nog niet gaan experimenteren.

@iedereen
Dus Python of Axi met een Phoenix regelaartje...
Voor een vliegtuigje van 250-400 gram, wat zouden dan de goede types zijn? (zie door de bomen het bos niet meer)

thanx everybody

zoek dan eens op Ennu, dat is een heel leuke indoor kunstvlucht trainer welke met een speed 300 en een 1:5 vertraging al heel mooi vliegt. als duurdere upgrade een speed 280BB met een 1:5 vertraging en een 10x4,7 prop, en dan op 3 lipo's.

@Theo,

Bedankt voor de suggestie.
Nu heb ik de ennu (of ennou) opgezocht, maar dat is niet precies wat ik zoek.
Het lijkt me niet echt een beginners 3d kistje en bovendien vind ik het model niet zo leuk.

Ik denk bovendien dat ik toch maar voor een modelkitje ga. Het zelf bouwen pak ik daarna wel weer op (in de winter).

Vandaag denk ik naar Quartel in Amsterdam en naar 2brothers in Bussum te gaan.
Misschien dat die me kunnen adviseren.

Wensen zijn ondertussen:
1. Parkflyer 3d met gemoedelijke vliegeigenschappen
2. brushless gemotoriseerd op 2 lipo's
3. gewicht tussen 250 en 400 gram
4. kunnen vliegen bij windkracht 2
5. beetje vliegtuigvorm (holle romp enzo) is meegnomen

- Axi 2212-34, CC Phoenix 10, 3s1p, ook voor indoor Ultimate
- Python60, CC Phoenix 10, 2s1p, ook voor Shockflyer/Knuffel

Ik heb nog restanten Ennu en mallen liggen, kom eens langs.

Vliegt prima met sp300 vertagingkje, slingert ook nog rond.

@Rob,

Ik kom net bij Haltronics in almere vandaan.
Hij heeft een AXI 2212/26 en een 2212/34 liggen.
Ik had al gezien dat de 34er veel gebruikt wordt, maar begrijp eigenlijk niet helemaal waarom. Het lijkt mij dat de 26er (hoger rendement) aantrekkelijker is. Wel zou die op max meer dan 10A trekken.
Nu heeft Haltronics van CC alleen een 25A liggen. 10 gram meer, maar dan hoef ik me ook niet druk te maken over overbelasting (alhoewel mijn lipo's dat dan weer niet leuk vinden)

Nu mijn vragen:
Waarom een 2212 ipv een 2208. De laatste moet toch meer dan genoeg zijn voor een toestel van max 400 gram?
Waarom een 34er ipv de 26er?
Welke prop's adviseer je en hoe heb je deze bevestigd? (er zit geen propsaver op, op de typhoon 6/3d wel)

thanx.

@Niek,
Errug aardig. Misschien dat ik er binnenkort eens van gebruik zal maken om langs te komen ;-) Ondertussen heeft het brushless nu al mijn aandacht en ik ben bang dat ik hier niet onderuit kom.
Maar kennis over vliegtuigen en tips en trucs......

Iedereen bedankt voor jullie enorme hulp

De 2208/34 is inderdaad voldoende voor een shockflyer, dit is een zeer breed inzetbare motor, geschikt op 2slipo voor indoor en als je buiten meer power wilt iets kleiner proppen en dan op 3s....
De 34 windingen versie draait minder toeren en is daardoor geschikter voor een grotere prop en 3D vliegen.

http://www.modelmotors.cz/index.php?id=en&nc=produkty_rada&kategorie=m_neodym_ac&id_rady=axi_22&nazev=Series%20AXI%2022&hmotnost=(24,5%20-%2057%20g)

Back