Welk hout voor spanten en waar te koop

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door EHulst, 6 jul 2014.

  1. EHulst

    EHulst Guest

    Hoi, net aangemeld op dit forum en heb het gevoel dat ik de komende tijd (jaren) hier nog wel eens meer ga komen.

    Ik ga samen met mijn zoon een historisch schip bouwen (Sovereign of The Seas). Mooie tekeningen gevonden en door mijn zwager op schaal uitgeprint. Krijg nog een set om mee te werken. Ja ik weet dat dit een hoop werk is en voor te starten (misschien) niet de beste keus is :cool:, maar ga het toch proberen, beetje (veel) uitdaging moet kunnen.

    Gelijk dan maar de eerste vraag. Ik lees dat voor de spanten gewoon MDF gebruikt kan worden. Is dat ook jullie ervaring. Daarbij hebben jullie misschien een adres (woon zelf in Twente) waar is dit in de juiste maten kan kopen (5mm en 6mm).

    Groeten,

    Erwin
     
  2. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Welkom op het forum Erwin en veel succes met de bouw. Gaat een hele uitdaging als het een eerste schip is. Maar goed. Dat is jullie keuze. Wat betreft het hout. Zelf zou ik eerder voor triplex kiezen. Ligt er ook deels aan hoe je de beplanking gaat bevestigen. Ik gebruik nogal eens punaises om de boel vast te zetten tot de lijm uitgehard is. MDF is dan wat gevoeliger voor splijten denk ik.
     
  3. furioza

    furioza

    Lid geworden:
    17 aug 2010
    Berichten:
    427
    Allereerst welkom op dit forum.

    En wat je schrijft. Een flinke uitdaging als eerste schip.

    Wat betreft het hout. Ik zou toch wel wat meer info willen. Welke schaal, hoe willen jullie het schip bouwen? Enz. Wat ga je doen met de ornamenten. Daarvoor bepaal je de bouwwijze.

    Voor wat de spanten betreft. De meeste gebruiken idd mdf. Dit is omdat het makkelijk te verwerken is. Zoals het schuren en zagen hiervan. Welke dikte is afhankelijk van de schaal. Heb je een kleiner schip. Zeg maar 1:85 of 1:100 dan is 8mm vaak al voldoende. Bouw je groter, dan word dit misschien wel 12mm of zelfs dikker.

    Moet de romp meer tegen vocht kunnen. Dus denk hierbij aan vochtige ruimtes of zelfs varend. Dan zou ik watervast multiplex adviseren. MDF heeft de eigenschap om uit te zetten wanneer het met vocht in aanraking komt.
     
  4. EHulst

    EHulst Guest

    Erik, thx.
    Triplex of multiplex. Lees dan dat er veel gebruik wordt gemaakt van berken, maar dit als nadeel heeft dat het nogal eens wil kromtrekken. Waar koop je het hout?

    De tekeningen zijn verschaald en maten voor dikte van het hout staan voor de spanten op 5mm en voor de kiel op 6mm. Schaal van het schip geen idee. ga ik nakijken, maar ga vooralsnog gewoon uit van de tekeningen. Die lijken mij volledig en alles staat er netjes genummerd en met houtdikte op. Vocht is niet een issue, schip zal als het goed is nooit het water zien :).
     
  5. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.579
    Locatie:
    noord-holland
    welkom op het forum.

    ik zelf bouw nu de uss Missouri van tekening enz.

    hy is schaal 1:128. 2m 20 lang en 26cm breed en de romp is 14 cm hoog .

    ik heb gewoon triplex van 5,5 mm gekocht by de praxis / gamma.

    voor de spanten

    en 2 mm vuren latjes voor de romp kocht ik by de modelbouw zaak, zoals Quartel , kombuis enz .


    praxis heeft populier triplex mooi hout .


    mdf voor de spanten vind ik wat minder goed idee , kan gaan splijten .


    en berken triplex is prima hout en sterk en stevig .


    grt timberwolf
     
  6. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Voor de spanten, de kiel etc. heb ik gewoon enkele platen triplex bij de Karwei gekocht. Het hout voor de rest van het schip, zoals de linden latjes voor de huidbeplanking, het dek etc. is bij een modelbouwzaak gekocht. Google op linden latjes en je vindt wel wat.

    Masten en ra's zijn bij mij beuken, van deuvelhout, maar je kunt ook vuren rondhout nemen (Karwei).

    Verder een hoop gehaald uit roerstokjes voor verf, = mooi beukenhout.
     
  7. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Welkom Erwin, de adviesen zijn al gegeven lees ik. Ik zou ook niet voor MDF kiezen, is wel makkelijk te zagen en te schuren, maar je huidplanken aan MDF bevestigen kan problemen geven als je met nageltjes werkt of punaises od. dan kan het splijten. Dus triplex is wel aan te raden.
     
  8. EHulst

    EHulst Guest

    Lijkt erop dat multiplex de voorkeur heeft ivm splijt gevoeligheid. Zie dat ik 5mm bij nameten op de tekening nodig heb. Zwager heeft wel alles gelijk verschaald, maar net iets minder vergroot dan ik had verwacht. Moet ik dus rekening mee houden. Gamma of Karwei heeft 5,5mm eens kijken of dit werkt. Ga wel proberen een verslag bij te houden op dit forum. Zie dat dit al Door een aantal wordt gedaan, helpt mij in ieder geval.

    Pietsan: Heb jouw verslag van je bouw vanmiddag gelezen. Mooi en voor mij erg nuttig. Ga het zeker volgen.
     
  9. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
  10. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.579
    Locatie:
    noord-holland
  11. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.579
    Locatie:
    noord-holland
  12. EHulst

    EHulst Guest

    Allen bedankt voor jullie snelle reacties. Toch nog even gevraagd aan mijn zwager of hij naar de tekeningen wil kijken. Dus daar wacht ik maar even op.
    Verder wat rond gekeken. Zeker niet bang om aan een groot project te beginnen (heb ook eens een gitaar gebouw, gewoon beginnen en aldoende leren), maar kwam een goedkoop doosje tegen. De Albatros van Constructo. Volgens mij niet de meest hoogwaardige kit, maar voor 40 euro (de helft van wat die normaal kost) kan ik hier niet echt een buil aan vallen en een leuk starters projectje. Maw de big boat is niet van de baan, maar gewoon wat uitgesteld :).
    Zal kijken of ik een bouwverslagje kan maken (had er al een van dit scheepje gevonden). Zie dat daarop altijd leuk wordt gereageerd, met veel positieve reacties en tips.
     
  13. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Altijd goed om het in de vingers te krijgen, zo'n model.
     

Deel Deze Pagina