welk materiaal grootzeil en fok

Airduck,
Evenals Joost denk ik dat je een boot een Jubilee is van de Nationale Reeks klasse.De NVM heeft 'm nog in haar archief, tek no 10.08.002, overigens een ver uitgewerkte tekening voor houtbouw.Zeilplan ontbreekt,maar dat kopieerden we destijds van de boot van de vaak eerder genoemde Jan Hoogerwerff.Ik zou dat zeilplan door Joost geschetst maar aanhouden en streven naar een bulb van 9 max 10 kg.
Ik zal morgen een foto van mijn dek op het forum zetten.
Ard

airduck,
Bij deze een foto van het dek van mijn NR.
Positie mast uit voorsteven is ca 65 cm.Ik zou die mastvoet verplaatsbaar maken, kan je nog wat trimmen.
Maak je de kiel afneembaar of in een geheel met de romp.
Afneembaar kan je de boot wat makkelijker opbergen en vervoeren ;)
Ard

Bijlagen

• SAM_3963.JPG
    SAM_3963.JPG
    132,8 KB · Weergaven: 263
Hoi Ard, zowel de kiel (het doodhout ) als de bulp worden demontabel gemonteerd, omdat er weinig gegevens zijn wil ik e.e.a. in de hand houden en kunnen veranderen.
Bedankt voor de belangstelling, advies en de foto.
Groeten Airduck

Omdat ik geen spanners naar mijn zin kon vinden heb ik voor deze oplossing gekozen :koud: ??

Bijlagen

• 2016-01-28 19.16.01.jpg
    2016-01-28 19.16.01.jpg
    74 KB · Weergaven: 290
Airduck,
Let er op dat je wandspanners zoals geschetst makkelijk uit je dek getrokken worden, dat beetje schroefdraad in die dekrand houdt het niet.Beter is een klosje onderdeks te lijmen,dat 4 mm er helemaal door en borgen met een moer.Je hebt straks een boot waar je makkelijk bij Bf 4 tot 5 kan varen maar dan moet je daar ook de sterkte van fittings etc op afstemmen.Bij mij zijn de wandputtings van rvs en onderdeks om het berghout heen gevouwen.
Ard

Airduck,
Als vervolg op mijn vorige berichtje hierbij een foto van de bevestiging van de wandspanners.

Bijlagen

• SAM_3964.JPG
    SAM_3964.JPG
    153,4 KB · Weergaven: 251
Airduck,
naast bovenstaande goede raad nog het volgende:

Deck equipment
Jouw dek ziet er wat tuigage erg maagdelijk uit. Ik nog geen aansluitingen voor de fok, zijstagen en achterstag. Kijk eens goed rond op deze site, bv bij Ard (
ombouw 45 jaar oude vaanzeiler tot RC-zeiler). Op Ombouw Marblehead naar RC staan ook wat foto's. Met name de aangrijping van de fok en de zijstagen hebben aandacht nodig. Omdat jij een polyester romp hebt zou je de wantputting aan het polyester kunnen schroeven. (hoe doen de anderen dat ?)
De suggestie is al eerder gedaan: ga over op 16-14 mm aluminium pijp voor de mast en dunnere aluminium pijpen voor de giek en fokkeboom.

Wantspanners
Ik schrok nogal toen ik jouw tekeningetje zag. Aluminium is niet het beste materiaal om iets verstelbaars te maken (corrosie). Gelukkig gebruik je wel RVS voor het draadeind. Bovendien dat ringetje ?? Uffa Fox, een oude engelse jachtontwerpen zei dat je met je tuig het schip moest kunnen optillen (dat doen ze dus bij de MicroMagic bootjes). H'm als ik dat van jou zie. Overweeg eens om goede spanners te kopen bv bij Krikke modelbouw in Groningen. BV 50 mm messing vernikkeld. Je kan ze ook voor de neerhouder gebruiken.
ARD heeft aan elke kant 2 zijstagen.
Is dat RVS draad niet ongeplasticifeerd te verkrijgen ??

Fin en bulb
De boot van Ard weegt totaal 13.5 kg. Daar waar Ard een houten boot heeft heb jij een polyester romp. Dus jouw romp zal wat lichter zijn waardoor je meer lood zou kunnen hebben.
Naast gewicht is ook de langs scheepse plaats belangrijk. Daar is wel aan te rekenen, maar je kan dat ook proefondervindelijk uitzoeken. Zelfs door een dummy gewicht voor tuig en RC spullen samen met de bulb in het schip te leggen. Monteer wel de fin erop want die geeft ook waterverplaatsing. De bulb natuurlijk ook, maar dat moet je dan even vergeten.
Voor de vorm van de bulb hoop ik dat je een gestroomlijnde vorm kiest. Het programma BULPCALC is een handig hulpmiddel voor de vorm bij een gegeven gewicht.
http://www.onemetre.net/Design/Bulbcalc/Bulbcalc.htm
Ga voor een profiel dat geen holle lijnen achter heeft (dus wel NACA 00XX) want dat is nogal kwetsbaar Voor de lengte diameter verhouding gaat men tegenwoordig naar hoge waarden maar dat is kwetsbaar en voor jouw toepassing niet echt zinvol. Die xx in NACA 00XX staat voor de diameter/lengte verhouding (eigenlijk procentuele koorde/ lengte verhouding)
Laat je niet overrompelen door de informatie, gewoon aan de slag gaan en je vragen stellen!

Laatst bewerkt:
Hallo allemaal, allereerst bedankt voor alle adviezen en suggesties om mijn modelboot tot een goed eindresultaat te begeleiden, ik ga absoluut alle gegevens gebruiken om de bouw tot een goed einde te brengen, als ik nog problemen heb zal ik dat zeker kenbaar maken, nogmaals bedankt en als het model klaar is zal ik tzt wat foto's plaatsen.

Groeten airduck

ik ben toch zeer nieuwsgierig hoe het verder af gelopen is met dit schip,airduck ,laat eens weten of het allemaal gelukt is.vrijevaarder,,tonsr.

Back