welk materiaal

Helaas Kevin,

Er is niet "de beste"

Afhankellijk van wat jij het makkelijkste bewerken vindt en wat jou mogelijkheden zijn (qua kennis en kunde en ook qua beschikbare materialen en gereedschappen) is er "de beste voor jou"

Werk je bijvoorbeeld het liefst in metaal, en heb je kennis en kunde daarin en beschik je over de gereedschappen, zou ik voor metaal kiezen.
Houd je niet van rompen bouwen? Kies een model waar een romp voor is

Werk je het liefst met hout? Gebruik dan hout.

En zo verder.

Succes,

Wim

(qua kennis en kunde en ook qua beschikbare materialen en gereedschappen) is er "de beste voor jou"

dat is het probleem het is men eerste model

hoi kevin

ik had voor mijn eerst model hout.

spanten van 5mm triplex en zo ook de bodem en zijkant van gemaakt.
neus en kont gemaakt van balsa hout allemaal stroken op elkaar gelijmt.

gr willem

balsahout

hoe kun je hout eigenlijk plooien?
wat voor lijm kun je best gebruiken?
waar haal je dat hout?
moet dat hout behandelt worden?

grts kevin

Kevin,

Voor veel mensen is hout inderdaad een veel gebruikte mogelijkheid.

Wanneer dit je eerste boot is kun je wellicht dit bouwverslag van mij eens doorlezen. Ik heb het ook wel in pdf voor je, samen met een foto verslag van de bouw. Niet dat je dit bootje moet gaan bouwen, maar je ziet wat er zoal mogelijk is.
Ook wordt er een tip gegeven hoe je (goedkoop!) aan hout kunt komen.

Wim

balsa

hoi kevin

balsa hout kocht ik in de modelbouw winkel.

plankjes van 10 mm dik en die lijmde ik met water vaste lijm.

plooien? de kop van de boot heb ik in model geschuurt met de hand.

en de kont was meer werk. lijnen zetten en steeds kijken of je goed gaat met schuuren.

hout behandelen met g4 of met epoxyhars aan weers kanten he.

gr willem

@Willem,

wij (als meer ervaren bouwers) maken wat grote stappen voor Kevin. Voor zijn eerste model moet hij "bij de hand genomen worden".

Het bouwverslag wat ik voorstel is juist geschreven voor mensen die nog nooit een modelschip hebben gebouwd.
Het is een 1 op 100 model, maar de bouwwijze is gelijk aan een groter schip.

@Kevin,

ik denk dat het wijs is wanneer je mij je e-mail adres even stuurt per pb. Ik stuur je dan de pdf's. Die kun je doorlezen en dan heb je een redelijk beeld van hoe een model te bouwen.

Wim

@wim ik ben inderdaad al meer te weten ge komen!
maar voor mijn model zal ik niet met lucifers enzo kunnen werken.
@willem bedankt ik ga morgen een kijkje nemen in de dichst bijzijnde modelelbouwwinkel maar hoe maakte je die kop dan gebogen?

hoi wim

ja wij lopen harder.

maar kevin kijk even op de link van wim.

dan weetje gelijk wat de opbouw is met hout bouwen.

er is wel een verschil kwa bouwen met het model van wim.
en wat jij wil bouwen.

ps waar woon je eigenlijk kevin mischien is er een club in de buurt.

gr willem

Kevin,

het gaat niet om de lucifers, het gaat om de manier.

Willem heeft (als ik het juist heb) de boeg en kiel gemaakt van een massief stuk balsa. (Je kunt er in principe elk materiaal voor gebruiken, maar balsa laat zich eenvoudig schuren, nadeel is dat het erg veel verf ed. opneemt)
Dat blok is gewoon tegen het eerste (of juist laatste) spant en de kiel gelijmd. Met een rasp, vijl en later schuurpapier maak je het in de juiste vorm. Meestal lukt dat makkelijk wanneer de romp al klaar is. Je volgt dan de lijn die er al is en schuurt tot je een mooie vloeiende lijn hebt.

Wim

maken kop

kevin de kop maakte met een mal van karton de schuinte en de ronddingen kwamen af van een romp wat ik had liggen.

gr willem

ps waar woon je eigenlijk kevin mischien is er een club in de buurt.

ik woon in belgie niet ver van sint niklaas en antwerpen.

grts kevin

a ok maar is het gemakelijk om de kop en het gat te maken uit een blok balsahout?

grts kevin

Kevin,

het gaat niet om de lucifers, het gaat om de manier.

Willem heeft (als ik het juist heb) de boeg en kiel gemaakt van een massief stuk balsa. (Je kunt er in principe elk materiaal voor gebruiken, maar balsa laat zich eenvoudig schuren, nadeel is dat het erg veel verf ed. opneemt)
Dat blok is gewoon tegen het eerste (of juist laatste) spant en de kiel gelijmd. Met een rasp, vijl en later schuurpapier maak je het in de juiste vorm. Meestal lukt dat makkelijk wanneer de romp al klaar is. Je volgt dan de lijn die er al is en schuurt tot je een mooie vloeiende lijn hebt.

Wim

Kevin,

wel lezen wat we schrijven he!

;)

Ik heb je de pdf's gestuurd. Haal je e-mail adres even weg uit je bericht.

Wim

ken je dit niet beter bespreken in je bouwverslag?
ik zou voor hout gaan, makkelijk te bewerken en kost niet al teveel,
ik haal het weg uit de bouwmarkt (3.6mm)

hee willem

ik ben nu self een speetboot aan het maken van 45L -15B en 7h
weet jij mischien wat voor motor, sensor, ontvaner, sender enzovoort in daar het beste voor kan ebruiken om stooringen te voorkomer en hem goet te laten varen

gr jeremy

Back