Welk merk bouwpakket voor beginnende warbird bouwer?

• Topicstarter Topicstarter Brian Zaal
  • Startdatum Startdatum
Brian Zaal zei:
de fourstar(s) werden mij door wat vliegers ook al aangeraden, denk toch dat het een prima idee is om met zo een project te starten.

Verstandig, een volgend project zou dan één van de RBC warbirds kunnen zijn.

four star is een prima kist, heb hem ook als tweede kist gebruikt. Zelf gebouwd, maar ik zou nu voor de arf gaan. Ben niet zo'n bouwer (ja ik weet het, wat doe ik dan op het schaalforum? Gewoon, andere kisten bewonderen 8O :wink:)

Ja Danny, het bestaat, sommige mensen houden gewoon niet zo van het bouwen en vliegen liever...

Stefan

eehhhh gaat dat wel goed hier :? want in de eerste post geeft Brian aan;
Na 2 keer een les gehad te hebben, zijn de vlieg kriebels toegeslagen Smile.
Nu zullen jullie misschien denken, 2 lessen en dan al willen bouwen?

Een Four Star is natuurlijk een prima model om te beginnen met bouwen.
Maar om te leren vliegen niet bepaald verstandig te noemen, daarvoor zal een piper van Sig of Goldberg een beter keuze zijn.

Ton

dat gaf ik ook al aan ton :wink:
Danny Mulders zei:
goede eerste bouwdozen zijn die van SIG, heb er twee van gebouwd en de kwaliteit is goed, de four-star 40 en/of four-star 60 zijn perfecte tweede kisten voor na je rolroertrainer ( ikzelf had een charter ARF waar de rolroeren ingebouwd waren).

Oeps, even de lucht klaren.
Mijn beginners vliegtuig, word een minimag.
Maar wilde toch wat zelf bouwen, vandaar dat de gedachte voor mijn eerste zelfbouw project uitging naar een four-star.
Wat dan een mooi opvolg vliegtuig, zou kunnen worden.
Ik was weer lekker duidelijk :).

Danny,

Prima :thumbsup: maar het is niet helemaal overgekomen want er wordt door gegaan op de Four Star.

Zie hier de reactie van Brian :?
de fourstar(s) werden mij door wat vliegers ook al aangeraden, denk toch dat het een prima idee is om met zo een project te starten.

Brian,

Heb je al reeds de beschikking over een trainer model, of wil je met het model dat je gaat bouwen ook leren vliegen.

Ton

Ton van Munsteren zei:
Danny,

Prima :thumbsup: maar het is niet helemaal overgekomen want er wordt door gegaan op de Four Star.

Zie hier de reactie van Brian :?

Brian,

Heb je al reeds de beschikking over een trainer model, of wil je met het model dat je gaat bouwen ook leren vliegen.

Ton

Nee, trainer word een minimag.
Hebben mensen die ik gesproken heb, goede ervaringen mee.
Daar ga ik dan dus ook maar beetje van uit.

Brian,

Je bent me net even voor, een Minimag is een leuk trainer modelletje.

Maar waarom dan een Four Star als je de schaal kant op wil.

Een Piper van Sig of Goldberg of beter nog een Starlet van RBC zal dan toch een leuker model zijn om te bouwen.

RBC KITS CORBY STARLET
corby2.jpg

Ton

Ton van Munsteren zei:
Brian,

Je bent me net even voor, een Minimag is een leuk trainer modelletje.

Maar waarom dan een Four Star als je de schaal kant op wil.

Een Piper van Sig of Goldberg of beter nog een Starlet van RBC zal dan toch een leuker model zijn om te bouwen.

RBC KITS CORBY STARLET
corby2.jpg

Ton
Ja, daar zeg je mij wat.
Ben er van uitgegaan dat de four-star en prima 2de toestel kan worden.
Heb geen idee of de bovengenoemde modellen dat ook zijn?
Zo ja, dan zijn het wel modellen die meer de schaal kant opgaan qua bouwen.

Brian,
Ton heeft helemaal gelijk, de four-star is een prima tweede toestel maar natuurlijk niet de enige. Als je de schaal kant op wilt is daar ook een heel breed aanbod in. Zoals ik al zei kun je voor de harvard gaan, maar er zijn er nog veel meer.

Brian,

Je zou de volgende stappen kunnen volgen om te leren bouwen en vliegen.

Bouw en vlieg een Minimag als eerste trainer en eerste (bouw)project.
Dan ben je snel in de lucht en kun je leren vliegen.

Neem als opvolger en eerste echte bouwproject een SIG of Goldberg Piper Cub.
Dit zijn grotere en zwaardere hoogdekker modellen dan de Minimag, daarmee heb je een prima bouwproject.
En deze modellen kunnen eventueel dienen als opvolger en vervanger voor de Minimag mocht het fout gaan.

De grote hamvraag is eigenlijk, wat wil je zelf het liefst.

Want eerlijk gezegd zou mijn persoonlijk voorkeur uitgaan naar een ARF Calmato hoogdekker als eerste trainer.
Neem aan dat je door je autorij-ervaring al lekker met een zender overweg kan en dat het vliegen redelijk snel te leren is.
Heb je de Calmato met vliegen goed onder de knie, dan kun je eigenlijk al 90% van de modellen vliegen.

Je kunt dan eigenlijk elk willekeurig model vliegen en dat zou dus ook een Warbird model kunnen zijn.

Het enige wat je dan nog op moet doen is het opbouwen van de bouwervaring en dat kun je met elk type model.

Ton

Ton van Munsteren zei:
Brian,

Je zou de volgende stappen kunnen volgen om te leren bouwen en vliegen.

Bouw en vlieg een Minimag als eerste trainer en eerste (bouw)project.
Dan ben je snel in de lucht en kun je leren vliegen.

Neem als opvolger en eerste echte bouwproject een SIG of Goldberg Piper Cub.
Dit zijn grotere en zwaardere hoogdekker modellen dan de Minimag, daarmee heb je een prima bouwproject.
En deze modellen kunnen eventueel dienen als opvolger en vervanger voor de Minimag mocht het fout gaan.

De grote hamvraag is eigenlijk, wat wil je zelf het liefst.

Want eerlijk gezegd zou mijn persoonlijk voorkeur uitgaan naar een ARF Calmato hoogdekker als eerste trainer.
Neem aan dat je door je autorij-ervaring al lekker met een zender overweg kan en dat het vliegen redelijk snel te leren is.
Heb je de Calmato met vliegen goed onder de knie, dan kun je eigenlijk al 90% van de modellen vliegen.

Je kunt dan eigenlijk elk willekeurig model vliegen en dat zou dus ook een Warbird model kunnen zijn.

Het enige wat je dan nog op moet doen is het opbouwen van de bouwervaring en dat kun je met elk type model.

Ton
Hoorde ook wel dat de Calmato een prima toestel is, kan ook zeker een optie zijn.
En dan een misschien wat makkelijker, maar wel leuk bouw pakket kopen om de nodige bouwervaring op te doen.
Potver al die opties :).

Hoi Brian,

Dan zou je eens op deze site's moeten kijken:
SIG
Voorbeeld, wat Ton al aan gaf, de Piper Cub. Deze zijn in verschillende maten te krijgen bij SIG. Hoe groter het toestel hoe gedetailleerder het kan worden. Dat ligt aan de bouwer.
[
yy1SIGRC47.jpg

CLIPPED WING CUB 1/4-Scale Aerobatic

Great Planes
Voorbeeld de RV - 4 schaal model van Great Planes. Een mooie kist als onder dekker trainer met alles er op en er aan.

RV - 4

Carl Goldberg
Voorbeelden de Piper zoals van SIG, maar mij viel de Chipmunk meer op. Dit is zeker net zo mooi toestel als de RV-4. Erg bekent bij oude vliegers. Hier ook mogelijkheid om flaps in te bouwen. Oordeel zelf.

The Super Chipmunk

Groetjes Rob
Edit 1x

Great Planes
Voorbeeld de RV - 4 schaal model van Great Planes. Een mooie kist als onder dekker trainer met alles er op en er aan.

RV - 4

Dus deze is wel geschikt als eerste laagdekker na een trainertje?:D
Wat voor functie hebben de flaps eigenlijk op zo'n toestel?

Alvast bedankt,
Wouter

Laatst bewerkt door een moderator:
de flaps zorgen ervoor dat het vleugelprofiel veranderd wordt, waardoor er meer lift word gecreeerd. Hierdoor kun je het toestel langzamer vliegen.

Als alternatief zou je eens kunnen kijken naar de Corby Starlet van RBCKits (zie mn onderschrift).

Ok, bedankt!!
Dan ga ik denk ik na mijn trainer de RV-4 bouwen, ook al vind ik die RBC Corby Starlet ook heel mooi.:worship:
Heel veel suc6 met het verder bouwen, ziet er goed uit.

Wouter

Hoi Wouter.

De RV-4 is zeker een leuke kist na een trainer. Ik heb zelf na m'n trainer de Four Star gevlogen, maar als je meer van een uitdaging houd qua bouwen is dit zeker een leuke kist.
De flaps zijn een optie, ik zou ze wel doen. Hierdoor kun je makelijk oefennen voor grote schaal kisten die echt flaps nodig hebben met landen.
De RV-4 doet niet onder voor een Four Star, Calmato Sport etc. Hij is alleen wat "meer"schaal.

Succes met je keuze, en hopelijk als een draatje op het modelbouwforum.

Groetjes Rob

Laatst bewerkt:
Bedankt Rob,

ik denk dat ik de RV-4 ga bouwen en ik waarschijnlijk maak ik er een bouwverslag van. De flaps ga ik denk ik wel gebruiken

Wouter

Back