Welk merk bouwpakket voor beginnende warbird bouwer?

• Topicstarter Topicstarter Brian Zaal
  • Startdatum Startdatum
B

Brian Zaal

Guest
Hallo allemaal,
Ben niet nieuw in de modelbouw wereld (RC nitro auto's), maar zeker wel in het modelvliegtuigen.
Na 2 keer een les gehad te hebben, zijn de vlieg kriebels toegeslagen :).
Nu zullen jullie misschien denken, 2 lessen en dan al willen bouwen?
Maar als ik de bouwverslagen hier lees, (die erg goed en leuk zijn trouwens) denk ik dat het nog wel wat tijd zal duren eer ik klaar ben met bouwen.
Als ik dan nog niet zou kunnen vliegen, kan die altijd nog op de kast staan :).
Heb al redelijk wat bouwverslagen met veel plezier op dit forum zitten lezen, en zie van allerlei merken (brian taylor, TF etc.) voorbijschieten.
Omdat het mijn eerste bouwproject zal gaan worden, wilde ik in ieder geval goed beslagen ten ijs gaan.
Nu kunnen jullie mij misschien wat input geven over welk merk kit misschien het verstandigste is om als eerste project mee te starten.
Heb wel wat modellen in gedachten, maar gaat mij vooral om de moeilijkheid van bouwen.

Mvg,

Brian

Als eerste bouwproject (en dan neem ik aan dat je balsa bedoelt, en geen ARF) kan je toch beter starten met een (rolroer-) trainertje met een rechttoe - rechtaan romp en vleugels.
Een warbird is met al zijn gebogen lijnen erg moeilijk te bouwen als je nog geen bouwervaring hebt, daar komt ook nog eens bij dat je hem waarschijnlijk veel te zwaar bouwt zodat je dus inderdaad nooit verder dan op de kast raakt. ;)

Mijn bescheiden mening, bezint eer ge begint, niet willen rennen voor je kan lopen, enz..

Hoi Brian,

Als eerste welkom op dit wonderschone forum :mrgreen:

Je vragen zijn niet vreemd hoor. Ik juich het alleen maar toe "2 lessen en dan al willen bouwen" vooral doen!! Hiermee doe je kostbare ervaring op die je in de toekomst zal helpen jezelf te verbeteren. Immers, als het uiteindelijke resultaat je bevalt is dat nou juist de motivatie om door te gaan!

Nu heb je het over je eerste warbird maar ik zou zo snel niet willen gaan. Een beetje bouwdoos van TF of Brian Taylor zijn niet de meest eenvoudige bouwdozen om mee te beginnen als startende bouwer. Dit geldt natuurlijk niet alleen voor warbirds zoals je aangeeft maar voor iedere soort kist die uit plankjes opgetrokken dient te worden. Daar heb je gradaties in van eenvoud tot zeer complex.

Ik zou je als suggestie willen geven; begin van onderaf naar boven te werken. Die weg is lang maar geeft wel de beste resultaten en geeft je op veel vlakken inzicht die je nodig hebt om verder te komen.
De weg van boven naar beneden kan ik kort over zijn; die bestaat en is héél duur en vol van frustraties.... :evil: :wink:

Maar laat je niet uit het veld slaan door alle info die op je afkomt, begin met een eenvoudige kist wat gelijk loopt met je vorderingen op het veld en bewaar je warbird voor het moment dat je wat meer van je vragen zélf weet te beantwoorden en de mogelijkheid hebt je zelf gebouwde warbird te maidenen op het veld :wink:

Succes!

Tjen il-vec

Als je wilt bouwen........................ dan een tekening en een bos hout voor een rolroertrainer halen. Het is dan wel geen warbird, maar voor hij naar tevredenheid vliegt heb je al voldoende war gehad.

Waarom op de ene plaats gewicht besparen, waarom elders welke verstevigingen aanbrengen, waarom, waarom...............het zijn vaak vragen waarvan het veel leuker is om daar ook voor een groot deel zelf via de praktijk achter te komen; en dat gaat in jouw geval toch het beste met een stap vóór je warbird........................ lijkt mij in ieder geval.

Op de kast is ook aardig, maar daar heeft Revell ook mooie oplossingen voor.

Mijn dank is groot, voor al deze opbouwende reacties.
Ja, ga zeker beginnen met bouwen aan een trainer toestel, maar dacht al een beetje de verre toekomst in.
En had ook al zoeen vermoeden dat het wat te hoog gegrepen was.
Maarja, soms wint het enthausiasme het bijna van het gezond verstand :).
En Brian Taylor heeft geen bouwdozen, maar is een tekening en laser cut parts niet bijna hetzelfde dan?

Mvg,

brian

Brian, ik heb een kit van top-flite gebouwd en ga nu starten met brian taylor. Beide een P-47.
Verschil tussen deze twee is best groot. Om te beginnen is de top-flite kit minder schaal, maar wel makkelijker om te bouwen. Je bouwt wel bij beide vanaf tekening. Bij de top-flite kit krijg je al het hout dat je nodig hebt voor het model. Ook de benodigde kappen en je kunt er los ook nog cockpit kitjes, dummy motoren etc bij kopen. Allemaal speciaal voor deze P-47. Er zit ook een handleiding bij waarin stap voor stap wordt beschreven wat je precies moet doen. Ook alle benodigde spullen om het model af te ronden staan hier in aangegeven.
Bij Brian Taylor zijn P-47 moet je veel meer zelf doen. Ik heb er echter voor gekozen om de spanten niet zelf uit te zagen maar dat te laten doen. Geld ook voor de cockpit en motorkap Voor de rest moet je al het hout nog zelf uitzoeken en dat gelt voor veel andere spullen ook. Veel minder uitleg en veel meer zelf uitzoeken dus.
Kortom, de top-flite kit is duidelijker omdat er uitgelegd wordt wat de bedoeling precies is en je zult zelf minder problemen moeten oplossen. Toch is dit ook niet super makkelijk om te bouwen. Hangt een beetje af van de persoon zelf wat verstandig is om te gaan doen want er zijn ook mensen die zonder ervaring de mooiste modellen vanaf tekening bouwen.
Ik kan dus niet zeggen wat verstandig is om te gaan doen maar de harvard van flair is vrij makkelijk om te bouwen en leuk om mee te beginnen. Heb ik voor de p-47 gedaan. Zitten geen retracs en andere lastige dingen bij dus prima om als eerste model te bouwen. Is ook makkelijk te vliegen als je je trainertje goed beheerst. Zou een ARF trainer kopen en daar nu mee gaan leren vliegen. Als je dan klaar bent met bouwen kun je waarschijnlijk wel je harvard vliegen. Hangt natuurlijk ook af van je bouwsnelheid en hoe snel je leert vliegen :wink:
http://www.flairmodels.co.uk/Aircraft/Military_Sport_Scale/Harvard.htm Zit trouwens niet zo'n uitgebreide handleiding bij als bij de p-47 maar is ook minder ingewikkeld om te bouwen. Bij de p-47 moet je veel meer doen dus hoort er ook een uitgebreidere handleiding bij.
Succes! :D

goede eerste bouwdozen zijn die van SIG, heb er twee van gebouwd en de kwaliteit is goed, de four-star 40 en/of four-star 60 zijn perfecte tweede kisten voor na je rolroertrainer ( ikzelf had een charter ARF waar de rolroeren ingebouwd waren).

ik heb zowel de .40 als de .60 gebouwd en gevlogen en beiden zijn mooie kisten die goed vliegen en zeer makkelijk te bouwen zijn! ( en in prijs verlaagd bij hobbyin!!! al staan de nieuwe prijzen niet op de site...)
als eerste kit zou ik gaan voor de four-star 60 aangezien die net iets makkelijker te bouwen is dan de 40.

daarna kun je kijken voor een top-flite kist aangezien de opbouw niet moeilijk is als je maar het boekje goed volgt. of je er dan al mee kunt vliegen is een ander punt :lol:

de top-flite cessna is geen warbird maar schijnt niet moeilijk te vliegen te zijn, ik bouw op het moment een focke-wulf en zelfs na 4 verschillende kisten gevlogen te hebben moet ik nog oefenen om hem straks heel te houden.... de cessna is ook wat goedkoper als je het totaalplaatje bekijkt, het is immers nog een vroeg stadium in je modelvliegcarriere en het zou zonde zin om al veel geld uit te geven aan iets wat binnen 3 vluchten kapot is...( maak ik me ook zorgen over...) de cessna hoeft namelijk geen dure retracts en er past een redelijk normale motor op.

kort samengevat, eerst maar een four-star 60 van sig bouwen en er een .72 motor op zetten, daar mee leren vliegen, en daarna een cessna van top-flite bouwen waar de motor van de four-star ook direct in past :wink:

( maar da's mijn mening hè...)

edit: ik heb dezelfde harvard gebouwd die ruben aangaf, is op het forum bij bouwverslagen het oudste draadje :wink:

vond hem zelf alleen niet zo fijn vliegen, ik zel even moeten kijken of ik hem aangepast krijg zodat ie wel lekker vliegt...

Ga zondag even op de vliegclub kijken, en daar ook nog eens wat informatie vergaren.
Mijn dank is groot voor al de reacties, heb voorlopig weer wat opzoek werk over modellen.
Voor mij blijft het bouwen wel een heel leuk onderdeel van de hobby, wil dus liever niet voor ARF modellen gaan.
Ach, zal zoals met alles wel veel vallen :), en opstaan worden.

goeie keus voor wat betreft de ARF modellen ( zie mijn onderschrift :lol: )

ARF is wat mij betreft iets voor luie mensen... je hebt van die mensen die dan zeggen dat ze geen tijd hebben om te bouwen maar dat slaat nergens op want als je geen tijd hebt om te bouwen heb je ook geen tijd om te vliegen...

zoals ik al zei, na je trainer gewoon een four-star 60 kopen want de motor is herbruikbaar in een( top-flite) schaalmodel en je leert meteen goed vliegen en bouwen :wink:

Danny Mulders zei:
goeie keus voor wat betreft de ARF modellen ( zie mijn onderschrift :lol: )

ARF is wat mij betreft iets voor luie mensen... je hebt van die mensen die dan zeggen dat ze geen tijd hebben om te bouwen maar dat slaat nergens op want als je geen tijd hebt om te bouwen heb je ook geen tijd om te vliegen...

zoals ik al zei, na je trainer gewoon een four-star 60 kopen want de motor is herbruikbaar in een( top-flite) schaalmodel en je leert meteen goed vliegen en bouwen :wink:

:evil: ......Lekker verhaal Danny.. :wink:
Ik ben erg blij met ARF's.....Ik heb al bijna geen tijd voor de hobby...als ik dan ook nog moet gaan bouwen :roll: ....
Ga trouwens volgende week wel beginnen aan het bouwen van een P-51!...Bouwdoos van Great Planes...Mischien ook iets voor de topic starter. Is wel niet helemaal schaal maar daar kun je zelf iets aan doen. Is trouwens niet mijn bedoeling, ik wil zsm vliegen. Deze schijnt trouwens ook te kunnen als 2e kist, wanneer je de 1e erg goed beheerst. (dat laat meteen zien dat ie dus verre van echt schaal is :wink: )

Ik vind dat Ruben veel zinvolle dingen zegt, chapeau, maar om nou een Harvard zonder retracts te bouwen . . . :?

Het kan wel, maar om nou te zeggen dat het mooi is . . . :nooo:

Neem dan bv. een Chipmunk oid. :P

jan,

awol, zag je naam staan en dacht meteen 'ohja, great planes p51 kan ook nog...' :lol:

zo heel makkelijk is die kit nou ook weer niet hoor, er moet heel veel geschuurd worden en zowel de gebruiksaanwijzing als de manier van bouwen zijn al weer wat ouder...

wel een mooie kist en het vliegt, dus verder niks mis mee :wink:

hier de link naar het toestel: http://www.greatplanes.com/airplanes/gpma0175.html

en hier de link naar de gebruiksaanwijzing: http://manuals.hobbico.com/gpm/gpma0175-manual.pdf

kost trouwens 150 euro bij hobbyin :wink:

jan brilman zei:
Ik vind dat Ruben veel zinvolle dingen zegt, chapeau, maar om nou een Harvard zonder retracts te bouwen . . . :?

Het kan wel, maar om nou te zeggen dat het mooi is . . . :nooo:

Neem dan bv. een Chipmunk oid. :P

jan,
Och, ben best blij met m'n Harvard. Was leuk om mee te beginnen en je kunt er altijd nog drijvers onder bouwen. :) Maar ligt er maar net aan wat je wilt en wat je kunt. Hoe meer schaal, hoe moeilijker en hoe meer tijd en moeite je er in steekt denk

Danny Mulders zei:
goede eerste bouwdozen zijn die van SIG, heb er twee van gebouwd en de kwaliteit is goed, de four-star 40 en/of four-star 60 zijn perfecte tweede kisten voor na je rolroertrainer ( ikzelf had een charter ARF waar de rolroeren ingebouwd waren).

ik heb zowel de .40 als de .60 gebouwd en gevlogen en beiden zijn mooie kisten die goed vliegen en zeer makkelijk te bouwen zijn! ( en in prijs verlaagd bij hobbyin!!! al staan de nieuwe prijzen niet op de site...)
als eerste kit zou ik gaan voor de four-star 60 aangezien die net iets makkelijker te bouwen is dan de 40.

daarna kun je kijken voor een top-flite kist aangezien de opbouw niet moeilijk is als je maar het boekje goed volgt. of je er dan al mee kunt vliegen is een ander punt :lol:

de top-flite cessna is geen warbird maar schijnt niet moeilijk te vliegen te zijn, ik bouw op het moment een focke-wulf en zelfs na 4 verschillende kisten gevlogen te hebben moet ik nog oefenen om hem straks heel te houden.... de cessna is ook wat goedkoper als je het totaalplaatje bekijkt, het is immers nog een vroeg stadium in je modelvliegcarriere en het zou zonde zin om al veel geld uit te geven aan iets wat binnen 3 vluchten kapot is...( maak ik me ook zorgen over...) de cessna hoeft namelijk geen dure retracts en er past een redelijk normale motor op.

kort samengevat, eerst maar een four-star 60 van sig bouwen en er een .72 motor op zetten, daar mee leren vliegen, en daarna een cessna van top-flite bouwen waar de motor van de four-star ook direct in past :wink:

( maar da's mijn mening hè...)

edit: ik heb dezelfde harvard gebouwd die ruben aangaf, is op het forum bij bouwverslagen het oudste draadje :wink:

vond hem zelf alleen niet zo fijn vliegen, ik zel even moeten kijken of ik hem aangepast krijg zodat ie wel lekker vliegt...

de fourstar(s) werden mij door wat vliegers ook al aangeraden, denk toch dat het een prima idee is om met zo een project te starten.

Brian, zeker doen.
De Four-Star is een perfect toestel om mee te beginnen. Goede onder dekker, makkelijk te vliegen en zeker zo makkelijk te bouwen.
Het was ook mijn eerste (grote) kist die ik zelf had gebouwd. De Four-Star vloog perfect :lol: (tot de accu het begaf).
In het algemeen zijn de bouwdozen van SIG heel simpel. Veel laser gesneden onderdelen en een duidelijke Engelse beschrijving. Grote tekeningen dus makkelijk op de tekening te bouwen (wel ff een copy maken).
Ik vlieg nu een SIG Somethin' Extra. Ook typisch een SIG bouwdoos. Maar geen beginners toestel.

Groetjes Rob.

Back