Een model auto die met 80 tegen een stoeprand rijdt gaat gegarandeerd stuk. Echt allemaal. 80 is behoorlijk snel en wordt normaal gesproken alleen gehaald door high-end on-road racers. Bij off-road auto's, die je nodig zult hebben als je door modder en gras wilt, is het vrij uitzonderlijk om zulke snelheden te halen. Bedenk ook, hoe sneller de auto kan, hoe meer vermogen hij heeft, hoe meer onderhoud er nodig is, en hoe sneller de accu leeg is. Bij de snellere modellen gaat de verhouding tussen rijtijd en sleuteltijd dus veel meer richting sleutelen dan rijden. Ik rij zelf brandstof on-road wedstrijden, dus ik weet in dat kader waar ik over praat. Als je het sleutelen echt leuk vindt, is dit overigens helemaal niet zo erg.
Geen enkele auto is waterdicht. Al was het maar omdat dan ook de boel al snel zou oververhitten. Wat je waarschijnlijk bedoelt is dat je graag wilt dat de elektronica is afgeschermd tegen water. Met een beetje hobby-en is dat goed te doen, hoewel het nooit verstandig is om opzettelijk door plassen te gaan rijden. Het kan wel, maar het risico op schade aan de elektronica blijft altijd. Daarnaast zal je, bij rijden in de nattigheid, zeer scherp moeten zijn op onderhoud.
Hou ook rekening met het feit dat je running-costs hebt; na de aanschaf blijft de hobby geld kosten. Er gaat wel eens wat stuk, je hebt af en toe nieuwe banden nodig, misschien wil je een keer iets upgraden. Bij de initiele aanschaf heb je in ieder geval nodig: Een auto met alle elektronica er in, een zender, een lader, een of meer accu's, gereedschap (zoals aangegeven, dit is niet waar je op wilt besparen).
Hoe dan ook, ik wil je niet teveel afschrikken voor deze mooie hobby. Het is wel een hobby die wat budget nodig heeft, maar vooral wat doorzettingsvermogen en wat feeling voor techniek. Kijk bijvoorbeeld eens op
http://www.trxxs-winkel.nl/. Dan kan je zien dat er (nieuw) binnen je budget niet heel veel te kiezen is. Met het budget wat je hebt zit je sowieso aan de onderkant van de markt. Daar hoeft het plezier helemaal niet minder om te zijn, maar realiseer je dat je binnen dat budget geen topkwaliteit mag verwachten.