welk model en van welke leverancier

Ik zou meer ervaringen willen zien van de Hyde mount. Lijkt me een veelbelovend systeem. Vraag me alleen af hoe lang zo'n systeem het uithoudt.
 
Ik zeg alleen dat je een boxer WEL op rubbers kunt zetten, omdat jij hetvolgende zij :

"Heeft overigens niks met starre ophanging te maken; een boxer hang je niet op rubbers."

Dat sloeg dan weer op de reacties van Henri, waar jij vervolgens een verwijzing op maakte naar mijn Stadskanaal-avontuurtje. Die rubbers hadden voor mij niks uitgemaakt daar.

Het kán wel, maar ik denk (en velen met mij) dat het buitengewoon weinig nut heeft. Als je zonder rubbers teveel herrie maakt, dan maak je dat met rubbers ook, dan kun je beter de oorzaak ergens anders in zoeken (prop, uitlaten, inlaat, rpm-begrenzing). Wil je rubbers om te kunnen zeggen dat je het maximale aan geluidsvermindering hebt gedaan, dan is het een optie.....

Grt.
 
Jij hebt de werking van rubbers toch ook nog niet helemaal door denk'k... Ze zorgen voor een isolatie tussen de romp en de motor. Je motor is de geluidsbron, de romp is de klankkast. Tenzij je uitzonderlijk laag in toeren blijft hebben rubbers wel nut, en naar eigen verwachting meer dan een inlaatdemper. Met inlaatdempers heb ik wel enkel ervaring op een F3A kist.
 
Als je zo een uitspraken durft doen, heb je duidelijk nog niet opgelet toen Kurt of Gino aan het vliegen waren :-) Mijn motor op de extra hoogstwaarschijnlijk ook een speciale mount krijgen.
Op rubbers zetten en een te kleine prop draaien doet inderdaad niets uit. Zo kan je voor alles een tegenargument vinden, je moet gewoon alle mogelijke dingen ondernemen. En daar is rubbers zeker 1 van.
 
Elke motor geeft trillingen af aan de constructie ,hoeveel cilinders er op de motor aanwezig zijn is niet relevant . Er is altijd sprake van contactgeluid zodra trillingen worden voortgeplant . Er zijn 2 soorten geluid ,luchtgeluid en contactgeluid .
De resultante van de 2 soorten geluid is wat je voelt en hoort .
Elke beweging van materiaal met massa geeft een geluidstoename ,dus ook lucht . Lucht is de drager van geluid ,voor zowel luchtgeluid als contactgeluid . De geluidssnelheid bedraagt 333m seconde bij 20 gr luchttemperatuur 1 bar druk op 1 m sealevel .
Als het ons lukt om in de constructie de geluidsnelheid te reduceren met 15 m per seconde onstaat er een algemeen aanvaardt geluidniveau voor het beoefenen van onze hobby. Onze hobby is ook emotie ,een hobby van stokpaardjes en prietpraat . Wat wij moeten beseffen is dat wij voor de grote modellen draagvlak moeten vinden en houden op de velden . Hoe je het geluid ook gaat beheersen is een kwestie van kennis en ervaring ,elk moment om er mee te beginnen is goed ,maar doe het wel . Om ook antwoord te geven over de levensduur van de Hydemount ,Merle Hyde geeft levenslang garantie inzake de vulcanisering van de rubberconstructie in elke door hem vervaardigde mounts . De mounts worden al 20 jaar door hem gemaakt en hij heeft ervaring tot 330 cc motoren. Zelf heb ik alle gekochte mounts nog in gebruik ,enkele mounst hebben al meer dan 800 vluchten achte de rug .
 
in onze club vliegen 2 toestellen met hydemount.

eentje met een DA 150 en de andere met 3W 157 CS

zonder probleem en stiller dan de rest.
 
Is er al eens iemand geweest die getest heeft met 4-blads propellors? Er gaat weliswaar weer wat vermogen verloren bij een extra blad, maar zou dit misschien niet veel stiller zijn weer? (ik heb zaterdag gezien dat ik mijn 3-blads 300 toeren kan beperken en dan nog het programma goed door kom, mogelijk dat ik het met een 4-blads ook red)

Grt.
 
Ik heb weleens op mijn F3A kist een 4 blads APC gemonteerd met als resultaat een superstille kist, helaas was hij iets te zwaar voor de motor en had ik weinig keus vwb afmetingen dus heb ik hem er weer af gehaald. Een drieblads is ook stiller dan een tweeblads.
Nadeel van een vierblads is dat je alleen moet vliegen want als er meerdere vliegen hoor je jouw kist niet meer.
gr Richard
 
Nadeel van een vierblads is dat je alleen moet vliegen want als er meerdere vliegen hoor je jouw kist niet meer.
gr Richard

Van mij mag hij best superstil zijn, als ik train vlieg ik toch alleen, en op de wedstrijd vlieg je normaliter ook alleen je programma:D

Vraag me alleen af of er mensen in de big/giant scale zijn die dit hebben getest?

Grt.
 
ik heb een seyer 4 blad getest op een 3W 70

voordelen : stil, zelfs een aangenaam geluid, anders dan 2 en zefls 3 blad
ik had zelfde of zelfs meer power dan met een 3 blad

nadeel : je toestel "zwalpt" wat, dwz dat hij meer zijn weg zoekt in vertikale uplines.
vooral met wat wind zit je als een gek met je richtingsroer je kist achterna te
sturen. Dit was echt geen aangenaam gevoel, iets wat ik met 2 en 3 blad nooit
meegemaakt had.

Hoe een grote 4 blad zich gedraagd met een nog zwaardere motor heb ik geen idee.
 
Hmm, toch een beetje te kostbaar om zomaar te proberen dan, die 4-blads props zijn helemaal belachelijk duur, en dan moet je maar net de goede maat gelijk treffen voor je motor. Njah, misschien loop ik nog wel eens tegen een 2ehandsje:D
 
ik heb een seyer 4 blad getest op een 3W 70

voordelen : stil, zelfs een aangenaam geluid, anders dan 2 en zefls 3 blad
ik had zelfde of zelfs meer power dan met een 3 blad

nadeel : je toestel "zwalpt" wat, dwz dat hij meer zijn weg zoekt in vertikale uplines.
vooral met wat wind zit je als een gek met je richtingsroer je kist achterna te
sturen. Dit was echt geen aangenaam gevoel, iets wat ik met 2 en 3 blad nooit
meegemaakt had.

Hoe een grote 4 blad zich gedraagd met een nog zwaardere motor heb ik geen idee.

Is wellicht een Heli Gyro (heckrotor) een optie om dit te corrigeren?
 
Een gyro op je rudder maakt je kist stabieler en werkt tegen deze gyroscopische effecten. Is alleen niet toegestaan..

mogelijk dat die 4 blads zwaar was? (gewicht)
 
mogelijk dat die 4 blads zwaar was? (gewicht)

Als ie zwaar was, zal enkel de motor traag opspoelen, maar verder zul je er niet snel last van hebben denk ik.

Leek mij wel een mooie oplossing zo'n vierblads; nu kan ik met een drieblads de toeren begrenzen, met een vierblads hoef ik dat dan niet te doen, en mogelijk nog stiller.....

Grt.
 
een gyro is op geen enkel vliegtuig toegelaten tijdens acro wedstrijden.

op geen enkel roer.

gewichtsverschil was verwaarloosbaar als ik het me nog kan herinneren, is al weer een jaar of 3/4 geleden.

en Alex, idd, het is een dure leerschool om te testen. Maar iemand moet toch de eerste zijn ? waarom jij niet ? kunnen we allemaal van profiteren.
 
Back
Top