Welk model voor zelfbouw 2cc dieselmotor

jef

PH-SAM
Hallo ,
Ik ben momenteel bezig met de Owen Mate 2cc diesel te bouwen ( te volgen in bouwverslagen vliegen ) en ben op zoek naar een geschikt trainingsmodel voor die motor , volgens David Owen , de ontwerper van de Mate 2cc , zou een goed gebouwde motor (wat bij mij nog afwachten is natuurlijk :rolleyes:) een toerental draaien van 11.000 met een prop van 8x4.
Alle ideeën , suggesties of opmerkingen zijn van harte welkom.
Groeten Jef

Misschien een combat toestel ( vleugel )

Is een combat te gebruiken als trainer ? Mijn rondvlucht (ervaring?) dateert van ongeveer 40 jaar geleden met een 0,8 cc Coxje voorop , en wat ik me daarvan nog meen te herinneren was dat de lijm rijkelijk gevloeid heeft:D , maar weinig echt gevlogen :(

Beste Jef,

ik zou voor een iets wat vergrote record trainer of een model uit de suppy serie gaan.
De record trainer is een model met een plankromp en vol balsa vleugel. Hij heeft best aardige zweef eigenschappen en is redelijk crash bestendig. De record trainer is ontworpen voor de webra record. De record is een motor van 1,5 cc licht en behoorlijk sterk.

De suppy serie heeft een opgebouwde romp met een opgebouwde vleugel. Het zijn lichte modellen niet zo stevig als b.v. de ace modellen. maar ze vliegen goed. Een ace heeft best wat vermogen nodig. Denk aan b.v. 3 cc glow.

Ik zou zo'n mooie motor niet aan een combat wagen. Kies in ieder geval voor een model met landings gestel.

Groet Robert-Jan

full

Bedoel je deze Robert-Jan ?
Enig idee of die nog te vinden is of de plannen ervan .

Groeten Jef

Laatst bewerkt door een moderator:
Herbert: nadeel van een Phantom vind ik dat de vleugelbelasting vrij hoog is, dus de luchtsnelheid en daardoor ook de landingssnelheid vrij hoog is, waardoor het ding alleen al bij normale landingen het nodige te verduren krijgt.

Jef: als het je eerste motor is loop je de kans dat hij niet bijzonder veel vermogen zal ontwikkelen, ook niet voor een 2cc motor. Dat betekent dat ik een trainer zou kiezen die voor een 1,5cc motor bedoeld is. Daarvan zijn er talloze in omloop. Je zou kunnen kijken of je ergens een bouwdoosjes van de SIG Akromaster zou kunnen krijgen, die is simpeler dan een Suppi, maar voldoet (bij mij althans) erg goed.

Jef: In het andere topic ("wat voor een motor is dit" over de jena motor) geeft een landgenoot van je aan nog een Paolo te hebben, een trainer met schuimvleugel die door het Nederlandse lijnbesturingspromotieteam werd verkocht. Ze vliegen prima. Ze zijn er officiëel in 1,5 en 2,5 cc uitvoering geweest (ik weet niet precies wat het verschil is, maar ik heb ze allebei). Hoe dan ook, met een 2cc motor is elk van beide versies een prima trainer. Met 2cc zou je dan aan iets kortere lijnen kunnen vliegen, 13 tot 14 meter van oogje tot oogje. Misschien wil Barry hem wel aan je overdoen?

De Paolo die ik bij Barry heb opgehaald voor mijn dieseltje te testen
full

Groeten Jef

Het stof zit er nog steeds op. Enneh , als motorenverzamelaar zijnde....De foto is niet echt scherp , maar staat daar nu geen Chinese "SILVER SWALLOW"???

Het stof zit er nog steeds op. Enneh , als motorenverzamelaar zijnde....De foto is niet echt scherp , maar staat daar nu geen Chinese "SILVER SWALLOW"???

Nu da ge't zegt , en daar zit precies ne nieuwe meenemer op :cool:
full
full
full

Ik heb precies dezelfde motor gehad, eind jaren '90 in de VS besteld bij een daar woonachtige chinees, James Zhao of iets dergelijks, die contacten had met CS. Het is de CS versie van de Silver Swallow. Hij kostte 20 dollar, maar door de kosten van betaling (toen nog) en verzending kwam hij op ongeveer het dubbele in guldens, dus ongeveer 20 euro. Die van mij liep, met een 7x6 nylon propje, als een combatmotor ... tot hij op zeker moment tijdens de vlucht de krukas brak.
Een jaar of wat geleden heb ik via Carlson motorimports in de VS 10 dergelijke motoren gekocht, maar dat waren JIN SHI's. Ik weet niet of Jin Shi silver swallow betekent of dat het een andere fabriek is. De CS en de Jin Shi lijken wel heel erg op elkaar. Ik heb de indruk dat het om een 'staatsontwerp' gaat, dat door meerdere fabrieken is geproduceerd. Van de 10 waren er 2 heel slecht. De enige andere die ik tot nog toe in een model heb gehad liep wel maar was niet af te stellen. Volgens mij een kwestie van een slechte naald of valse lucht. Ik moet er weer eens mee aan de slag ...

Die van mij heb ik nooit aan de praat gekregen,denk dat het iets te maken heeft met de contrapiston,zal de motor eens meenemen naar de lb dag in Almere.

Ik ben niet handig met foto's op forums, maar hij is uiterlijk nauwelijks te onderscheiden van de CS silver swallow op de foto van Jef van de Paolo. Alleen staat er dan geen CS op, maar een paar chinese tekens die naar verluidt 'jin shi' zouden betekenen.

Net als bij de CS hebben ze gekleurd geanodiseerde koelkoppen in allerlei kleuren (goudgeel, groen, blauw, bordeauxrood en zwart) die je niet kunt uitkiezen. Je moet afwachten wat er in het doosje zit.

Ik vond later een link op internet met een afbeelding: Silver Swallow 2.47cc model aircraft diesel engine

Back