welk naca profiel?

voor een profielkist( brandstof) zijn we op zoek naar een gepast profiel. voor zowel vleugel, stabilo en rudder.
het word een yak 55sp. 2m30span, en platte romp.

wie weet welke profielen er goed zijn voor acro/3d/....

liefst dus wat symetrish enneu als er iemand iets weet in dxf of dwg formaat zou dit heel handig kunnen zijn:)
groeten

Naca 12 a 14?
Bij de kleinere profiles zijn ze intussen ook al afgestapt van de dikke profielen, die zijn veel stabieler, maar een echte 3D bak moet 'Crisp' zijn.. ik zou gewoon naar eens rond kijken welke profielen er op gewone 2m30 bakken gebruikt worden, en die ook gebruiken.. desnoods een % of 2-3 dikker..
Frees mij ook maar een setje! :D

BTW check theprofilebrotherhood.com eens, daar staat ook ergens een topic over Airfoils!

ja hij kan vergeleken worden met de hybride edge 540 van omp...
ik heb al 2 mensen die er eentje willen, mss dat ik dan ook eentje voor mezelf bouw...
de edge heeft wel een dik profiel, ik wou juist iets dunner.
ala de funtanax100?? die vliegt super bij mij.

edge is volledig balsa, maar ik zou eerder hobbytriplex gebruiken met gaten erin... is pakken goedkoper en in grotere stukken te frezen... eerst maar wat uittekenen. span 2m26 heb ik em nu. hoogte rudder 55cm en lengte stabilo zo een 96cm....

Een dik profiel is veel stabieler, en trager, maar de "tracking" (strak kunstvlucht) op snelheid word slechter, dunner profiel is veel wendbaarder en behoud z'n baan veel beter, maar kan weer minder traag vliegen, wat dan weer te verhelpen valt (grotendeels) met het vleugelontwerp, maar dat gaat me te ver en kan ik niks zinnigs meer over zeggen, maar mss iemand anders wel..

Er is een programma waarmee je zo'n beetje alle voor de modelbouw bruikbare profielen kan tekenen. Dat programma heet PROFILI en je kan het HIER gratis downloaden.
Je kan de gegevens ook aanpassen zodat je het profiel precies zo kan maken als je wilt. Het vergt wel even wat uitzoeken en proberen maar het werkt vrij simpel dus je moet er volgens mij al vrij snel uit kunnen komen.

idd daar heb ik ook al naar zitten kijken...ik zal me er eens moeten in verdiepen. iemand van de club heeft die profielen ook staan in zijn schumsnijder als ik wil.... mss handig voor staartdelen...

maar heb er nog geen verstand van of toch nog niet genoeg...
over de dikte van het profiel.
je hebt in alles wat je zegt gelijk, ik vlieg de 2soorten (diablotin en funtanax100)
echter de eerste versie funtana had een dikker profiel, en in harier en trage maneuvers viel ie rapper weg over de vleugel dan de X versie.

en met de X versie vlieg ik ook enormm traag, als er goe windeke is vlieg ik achteruit ermee. het is het enogste toestel op onze club die zo traag kan gaan... ook wel mede door zijn groot vleugelopp( wat van de yak 55 ook zo is) en zijn lage gewicht.

Yessss! Da gebeurt ni dikwijls! :D
Van de funtana zou ook heel goed kunnen kloppen, maar had de 1e funtana niet een speciaal vleugelontwerp? ik geloof dat daarbij de dikte van het profiel zowel aan wortel als aan tip hetzelfde was (bv Wortel 12% en tip 18%)? Misschien dat dat achteraf gezien niet zo'n goeie keuze was?

hehe,

ja van de s90 heb ik het nooit persoonlijk gezien, enkel veel gelezen, daarom was de x100 aangepast met een scherpere aanvalsboord, maar die vleugel is ook wat naar achteren geplaatst geweest enzo....
maar dat profiel bevalt me wel:) alleen op hangaar 9 niet te ontdekken welkeentje het is.

en eventjes alles weggelaten enkel de omtrek en dat profiel erin +maten erop.
vleugel lijkt me goed(tip is kleiner natuurlijk)
stabilo aan de romp is naar mijn inziens veel te dik nog...

jk.JPG

2.JPG

barn door??
en waar vind ik dat profiel? liefst dxf of dwg??

romp is al eeerste tekening aan het komen met gatekaas...

ik denk eraan om niet de hoogteservo's op 1 plaats te steken, maar meerdere gaten te voorzien zodat je kan spelen met cg, servo's meer naar achteren of voor, richtingsservo in de romp pull pull of aan de zijkant onderaan de romp, of boven stabilo in het midden van de rudder...
mss de hoogteservo's IN het hoogterroer werken en ze demontabel maken, zodat uiteindelijk een platte plank overblijft( zeer makkelijk te vervoeren)

Pb je email nog eens effe door, dan stuur ik ze wel door in dxf..
Met barn door bedoelde ik gewoon zo'n vlak rolroer, maar ik heb intussen al wat beter gekeken ;-)
Kwa constructie lijkt pull pull niet echt makkelijk, hoewel.. goeie idee'en laat maar zien wat hzt wordt..

Back