welk onderhoud en schoonmaken van een mal?

Ik vraag me af hoe je het beste een mal van polyester kan onderhouden en schoonmaken?
Ik ben relatief nieuw in dit veld en heb sinds kort een mal gemaakt. Immiddels heb ik drie rompen getrokken en ik merk dat er resten achterblijven. Welke manier gebruiken jullie om een mal goed schoon te krijgen en te onderhouden?

gr.pat

Wat voor resten? Lossingswas? Of hars? En is die hars dan uitgehard, of zacht? Of is het gekristalliseerde styreen?

Wil je de mal maagdelijk schoon hebben, dan kan je aceton gebruiken, of een mallenreiniger (Ferro FS10 cleaner bijv). Dat haalt ook de lossingsmiddelen weg.

Niet uitgeharde hars kan je weghalen met Ferro FS10 release. Dan hoef je de boel ook niet opnieuw in de was te zetten.

Bedankt voor je antwoord Skiff.

Het gaat namelijk om resten die niet in de mal zelf zitten maar op de randen ervan. Als ik het model eruit haal is de binnenzijde geheel schoon maar op de randen blijven kleine korreltjes zitten :confused: en die kan ik alleen verwijderen met mijn nagel of een scheermesje (ik denk niet dat het lossingswas is, te hard hiervoor). Nu ik drie rompen getrokken heb lijkt het alsof dit zich opbouwt. De randen poets ik net zoals de binnenkant goed op maar hier blijven die resten zitten en vandaar mijn vraag over het schoonmaken van de mal.
De mal zelf is van polyester en ik dacht dat aceton polyester oplosde (misschien niet de gelcoat maar ik vraag het liever eerst voordat er schade onstaat aan de mal).
Ik heb nog gekeken naar de Ferro fs10, is het mogelijk om dit produkt te gaan gebruiken als je al met andere lossingmiddelen werkt (ik gebruik nu Partall-was)?

Gr. pat

Back