Welk profiel voor zelfbouw-DLG?

Hey,

Ik zou graag zelf een DLG bouwen, liefst natuurlijk zo licht mogelijk. Ik dacht aan een voor- en achterlijkst van koolstof met balsa ribben, bespannen met mylar (37g/m). Een skyshark stok 6mm en een geschuurd depron blok uitgehold als body en voor hoogte en richting 3mm balsa schuren (eventueel gaten snijden en ook foliën)

Is een gewicht van 180 gram bij een span van 1.20 realistisch? Ik weet niet welk profiel ik moet hebben (dacht zelf aan een soort jedelsky-profiel) en of mijn idee van vleugelopbouw wel sterk genoeg is om een flinke zwaai te kunnen verwerken.

Natuurlijk wil ik ook het liefst zo goedkoop mogelijk bouwen (om eventueel op de club mensen ook aan het bouwen te krijgen), waar moet ik op rekenen voor een setup?
Alle hulp is welkom, bedankt in ieder geval!

die van pddaniels is de Quickflick. erg leuk toestelletje, alleen best dik profiel.

Als ik jou was zou ik eerder naar 1 meter gaan. Net allemaal wat simpeler en makkelijk EN je kan meedoen met de miniklasse bij wedstrijden :).

Je moet idd maar even via F3k.nl de tekeningen van de OFA vragen aan theo, daarmee kom je al een heel eind. Je setup ziet er in ieder geval goed uit. goed over nagedacht. Alleen zou ik voor het rompje geen depron, maar balsa gebruiken. rompje krijgt flink wat te verduren (vooral in het begin :) ).

180 gram is zeker realistisch. met goed bouwen kan je zelfs veel lichter! Ik heb een 1m van 100 gram gemaakt.
Het doel bij DLG's is om het toestel zo licht mogelijk te maken op plekken die het verst van het zwaartepunt af liggen. Dus de vleugel en staartdelen moeten extreem licht worden. Peter heeft bijvoorbeeld een mini die ook weinig weegt, maar gooit er weer lood in tot iets van 200gram vlieggewicht. Al dit lood zit echter wel op het zwaartepunt.

Nog een kleine tip. het kost weinig om zo'n dingetje te maken, maar maak de 1e liever iets te sterk. Vooral in het begin zal je wat vaker slecht landen enzo en dan baal je als je na 10 min weer terug naar huis moet om de boel te repareren. Later als je de werptechniek een beetje door heb en netjes kan landen, is het leuk om een 2e te bouwen waar je allerlei dingen weer lichter en efficienter bouwt enzo.

Succes en welkom bij de DLG-ers :D

Hans, bedankt voor de links, weer wat leesvoer :)

Sietse,

Wat bedoel je met makkelijker en simpeler? Qua bouwen, gooien, vliegen..? Is er zoveel verschil dan in die 20 centimeter? Dat ik dan idd kan meedoen in de miniklasse is wel een plus (hoewel ik mezelf nog niet naar wedstijden zie gaan, die zijn altijd ver van Zwolle en dus ver rijden)

Zou je mij de setup van dat toestel van 100 gram kunnen geven (en eventueel wat tips voor de bouw)? Het lijkt me namelijk enorm licht.. Misschien wel té licht (moet nog wel lekker weggooien!)

Is er ook een site waar ik onderdelen voor een DLG los zou kunnen krijgen (zoals de bevestiging van elevator aan de carbon buis, da's zo'n combinatie scharnier/bevestiging)?

Sadkingbilly zei:
Hans, bedankt voor de links, weer wat leesvoer :)

Sietse,

Wat bedoel je met makkelijker en simpeler? Qua bouwen, gooien, vliegen..? Is er zoveel verschil dan in die 20 centimeter? Dat ik dan idd kan meedoen in de miniklasse is wel een plus (hoewel ik mezelf nog niet naar wedstijden zie gaan, die zijn altijd ver van Zwolle en dus ver rijden)
20cm meer spanwijdte op 80cm is toch wel veel verschil
Dit jaar is er een wedstrijd geweest in Odoorn. Uit het hoofd zo'n 60km van Zwolle. Arnhem is ook goed te doen vanuit Zwolle. Tevens wordt er af en toe getraind in Garderen. Dat is 35km van Zwolle. Genoeg F3K aktiviteiten in de buurt dacht ik.

Sadkingbilly zei:
Zou je mij de setup van dat toestel van 100 gram kunnen geven (en eventueel wat tips voor de bouw)? Het lijkt me namelijk enorm licht.. Misschien wel té licht (moet nog wel lekker weggooien!)
Mijn Ofa van 100 gram heeft 2x 4,4 grams servo's, 1x 160Mah lipo en een JetiRex5 ontvanger van 8 gram aan boord. Licht bouwen is een kwestie van opletten en vooral achter het zwaartepunt grammen besparen. Neem je een zwaar pookje omdat je plaatselijke hobbyshop bv net niet dat dunwandige buisje heeft ga je direkt de mist in. ter compensatie moet er dan lood in de neus en zo ben je snel heel wat grammetjes zwaarder.
Gooien met een lichte kist vind ik in de F3K klasse ook niet fijn. Denk hierbij dan aan een gewicht onder de 250 gram. Bij een mini vind ik 100 gram geen probleem. Maar alles persoonlijk natuurlijk

Sadkingbilly zei:
Is er ook een site waar ik onderdelen voor een DLG los zou kunnen krijgen (zoals de bevestiging van elevator aan de carbon buis, da's zo'n combinatie scharnier/bevestiging)?
Je bedoelt een pendelroer. Kijk op de F3K site onder de rubriek materialen.
De meeste F3K'ers vliegen liever met een striproer dan met een pendelroer, maar dit terzijde

Back