Welk schip is dit

Ziet er behoorlijk mooi uit!
Schitterende vondst.

Zou bijna zeggen, restaureren in oude luister en poetsen tot het glimt, antieke zender erbij... omgebouwd tot 2.4... bij wijze van.
Hoeft niet altijd hyper modern te zijn, zeker als het reeds goed vaart?

Wel moderne accu’s regelaar?... scheelt gewicht en vaartijd.

Dat soort motoren, kan je toch eenvoudig ompolen?
Zijn de motoren zelf gewikkeld?
Ziet er constructief uit of er goed over nagedacht is.
Lijken wel keukenmixer motoren....

Laatst bewerkt:
Gewicht is nu niet in te schatten, zitten 2 zeer zware (gewicht) motoren in

Het gewicht hangt niet af van de uitrusting in de boot: het ligt vast met de afmetingen. Als je nu (bijvoorbeeld) 3 kilo oud zwaar materiaal er uit haalt en vervangt voor 1 kilo modern en licht materiaal, zal er 2 kilo ballast bij moeten, anders ligt het bootje niet op zijn ontwerp-diepgang....

Dus als hij, zoals je hem kreeg, 8,5 kilo vaarklaar woog, zal hij nu ook weer 8,5 kilo moeten gaan wegen (uitgaande van dat die 8,5 kilo die je noemde het daadwerkelijke vaarklare gewicht is).

Bas, Kijk in de link die Jan heeft gestuurd. Puur Brits conservatisme, die dingen. Begrijp dat je bij het ompolen de andere spoel op het veld inschakelt. Pool je spoel en borstels om dan loopt de motor weer dezelfde kant op. Zo te zien staan anker en veld in serie. Geen idee hoe erg die open dingen stoorpulsen afgeven. Maar op 2.4 Ghz zal de ontvanger er weinig last van hebben. Maar het heeft op de lage frequentie ook gewerkt. Dus zou ik jouw advies volgen en de boel zoveel mogelijk in oude staat restaureren. De schroeven doen met hun rechte bladen wat ouderwets aan, maar als de bladen te richten zijn dan gewoon kijken wat er gebeurt. In originele staat gerestaureerd heb je een uniek schip. In mijn ogen leuker dan een hoop nieuwe modellen. Zal wel een beetje bij mijn leeftijd horen. Gr. Klaas

Eerlijk gezegd lijken het wel kortsluitankers, met wikkelingen op de rotor én de stator.
Het zelfde motorprincipe vind je tegenwoordig nog in stofzuigers en bijvoorbeeld Dremeltjes.... Ze lopen (min of meer) even goed op gelijkstroom als op wisselstroom.
Peet, Geen idee eigenlijk of deze motoren geschikt zijn om de stroomrichting om te draaien.
Nee, want dan draai je het veld van zowel veld als rotor om, en draait hij dus gewoon dezelfde kant op....

Weet inmiddels meer over de afkomst van de boot, hij is door een oud verzetsstrijder gemaakt deze persoon kwam uit Nederland en heeft 50 jaar in Engeland gewoond. Bij de boot zat ook een oude futaba zender (zal later een foto plaatsen).

Na alle positieve reacties ga ik hem in oude glorie herstellen, moet alleen toch nog een regelaar zien te bemachtigen hiervoor zijn sugesties welkom.

Laatst bewerkt:
Peet, Het maakt niet uit waaruit de stroom komt. Vaak wordt bij die dingen het aantal lipo-cellen genoemd i.v.m. de spanning die de regelaars kunnen hebben. Met een loodaccu heb je gelijk wat ballast aan boord. Wel even kijken naar het totaalgewicht waar je met die accu op komt. Succes ermee! Gr. Klaas.

Hierbij nog enkele foto’s van de zender die erbij zat.
605DBBF7-B611-4540-AB13-0DF0C91008B6.jpeg

137DFB49-352A-4315-92DF-98467F2C8C96.jpeg

Peet, Het maakt niet uit waaruit de stroom komt. Vaak wordt bij die dingen het aantal lipo-cellen genoemd i.v.m. de spanning die de regelaars kunnen hebben. Met een loodaccu heb je gelijk wat ballast aan boord. Wel even kijken naar het totaalgewicht waar je met die accu op komt. Succes ermee! Gr. Klaas.
Zal het gewicht in de gaten houden, bedankt voor je bijdrage.

Mvgr.

Peter

Gefeliciteerd met het resultaat.
Het scheepje heeft voldoende vermogen om in plané te varen.
Daarbij een leuk scheepje, plusboot, gezien de prestatie.
Groet. Henk.

• Like
Reactions: k-k
Gefeliciteerd met het resultaat.
Het scheepje heeft voldoende vermogen om in plané te varen.
Daarbij een leuk scheepje, plusboot, gezien de prestatie.
Groet. Henk.
Dank je, ben er ook zeer content mee. Was een puzzel om vooruit en achteruit werkend te krijgen maar gelukt.

• Like
Reactions: k-k
Mooi dat het is gelukt en deze oude boot weer in ere is hersteld. Ook de oude zender gebruikt? Gr. Klaas.

Schitterend!
Gefeliciteerd met de succesvolle maiden.

Geef eens wat meer info, zoals het type accu waar je op vaart en welke regelaar(s) je hebt gebruikt.

De boot lijkt een tikje neuslastig, te oordelen aan de boeggolf, die bijna tot aan het dek omhoog kruipt.
Als je dit niet kunt corrigeren met het verschuiven van het zwaartepunt, dan zou ik er sprayrails opzetten, die de boeggolf naar de zijden wegduwen, scheelt enorm in het verstookte vermogen.

Het motorgeluid is fascinerend, maar doet me ook denken aan het geluid, dat een slecht uitgelijnde koppeling kan maken.

Groeten, Jan.

Back