Welk servo i.c.m. een GY-401??

• Topicstarter Topicstarter Ha-eM Helifun
  • Startdatum Startdatum
H

Ha-eM Helifun

Guest
Naar aanleiding van de verschillende meningen over het gebruikte servo voor een GY-401 heb ik contact gezocht met Robbe.

Dit is hun antwoord:
Bij gebruik van een micro-servo van Robbe-Futaba in combinatie met de GY-401 bestaat een gerede kans dat het servo zal doorbranden.
Dit houdt verband met de spanning van 6V die de regelaar genereert voor het aangesloten digitale heckservo.
Wanneer men toch dergelijke kleine servo's wil gaan gebruiken dan dienen 2 dioden in de plusleiding van het servo te worden geplaatst.
Echter kan ook het servo S9257 worden gebruikt. Die is qua formaat iets groter dan de microservo's, maar is wel perfekt voor de GY-401.

vr.gr.

Joyce

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe is de vraag dan gesteld? Normaal vormt hij de stroom niet om naar 6v, alleen als je hem met 6v ook daadwerkelijk voed. Bovendien kan de puls naar normaal gezet worden dat zelfs normale microservo's bruikbaar zijn.

Zou het misschien beter zijn voor de kleine heli's om de ontvanger te voeden met een 4 cellen NiMH pack, ipv met een 3s lipo?

En is het ook niet zo dat de regelaar het voltage al omlaag gooit, of is dat altijd 6v en geen 4.8v?

......... naar aanleiding van de posts weer even contact gezocht met Robbe. In hun mailtje zat een "foutje".
Ze bedoelden: "......... dat de regelaar normaliter 6v-BEC genereert."

vr.gr.

Joyce

Zolang je de 401 niet op hrs zet (digitale servo mode) werkt elke servo goed. Servo's moet je gewoon niet op 6V draaien, dat is nooit nodig......

Volgens mij lopen hier 2 situaties door elkaar heen:

De oorspronkelijke vraag van Joyce is volgens de info in dit draadje: kan je een microservo op een 401 gebruiken.
Er komt een antwoord die een relatie met de stroomvoorziening legt. Dit is niet noodzakelijkerwijs het goede antwoord als je de exacte vraag niet kent kom je nergens.

Wat was de exact originele vraag Joyce?

Damn, dus best niet zonder meer een S3154 aan de 401 hangen. Hoe kan ik nu weten hoevel volt mijn BEC levert ? Gesteld dat ik geen handleiding van de ESC heb natuurlijk...

De Apollo-regelaars van mijn 2 Protech Zoom450's hebben een BEC die normaal gezien 5V 3A geeft. Ik wilde een GY-401 icm een S3154 testen. Geen goed idee misschien ?

Laatst bewerkt:
Meten is weten
Als ze inderdaad 5V afgeven is er geen probleem om de s3154 aan een 401 te hangen(de 401 doet niets met het voltage).
Ik lees trouwens zojuist dat de 3154 ook voor 6Volt wordt gegarandeerd dus met het voltage is er sowieso niets aan de hand.

gyro

mijn enige bedoeling was om de informatie, die ik kreeg van Robbe, door te geven zodat anderen er hun voordeel mee kunnen doen.
Het was dus mijnerzijds geen vraag op dit forum, alleen een mededeling/informatie.
Meer niet.
En dus houd ik het daarbij.

vr.gr.

Joyce

en geen fragmenten van 2 verschillende vraagstukken discussies.

een mededeling doen dezer aard, verwarring zaaien en verder zeggen "daar laat ik het bij" om een eventuele discussie uit de weg te gaan ondermijnd het hele doel van een openbaar forum in mijn ogen.

gerard.

Heel aardig maar dan moet de informatie wel compleet zijn en duidelijk ;)

...... en dat komt op den duur ook wel, want natuurlijk heb ik weer een mail gestuurd naar Robbe, dit keer echter naar de produktmanager.
Als er antwoord komt, dan komt dat ook hier.

vr.gr.

Joyce

Mijn regelaars geven allemaal 5 volt op de onvanger, welliswaar dat als ik een 6 volt pack als ga gebruiken, de spanning op zal lopen tot meer dan 7 volt. En dat is juist teveel voor de digitale servo. Is dat wat je bedoelt ?
Of zijn er soms regelaars die 6V afgeven

En hoe zit dat dan met een regelaar en een 3s lipo van 11,1v?

De regelaar heeft zowel ESC als de BEC functie en voedt dus naast de motor ook de
ontvanger, maar op hoeveel volt dit gebeurt is de vraag... Ik heb een CC phoenix-35
regelaar, maar hoeveel volt hij naar de ontvanger stuurt... zou het eens moeten meten.

Ik snap dat bij bv een brandstof heli hebt, je een 4 of 5 cellen accu pack hebt, dus 4,8v of 6v
die de ontvanger en dus servo's en gyro voeden, dat het dan belangrijk is dat je er geen 6v op zet.

Zit ik wat over het hoofd, zijn er andere situaties denkbaar waar je regelaar wel 6v doorgeeft?

Mijn regelaars geven allemaal 5 volt op de onvanger, welliswaar dat als ik een 6 volt pack als ga gebruiken, de spanning op zal lopen tot meer dan 7 volt. En dat is juist teveel voor de digitale servo. Is dat wat je bedoelt ?
Of zijn er soms regelaars die 6V afgeven

hallo Rhelie,

Even voor alle duidelijkheid: het is info afkomstig van Robbe.
Dus het gaat erom wat Robbe er mee bedoelt.
En dat proberen we uit te zoeken........

Ik krijg nu zelf de indruk dat de spannig de kern van de zaak is en dat de gebruiker er zorg voor moet dragen dat de spanning over het digitale heckservo niet groter mag zijn dan maximaal 5,5 Volt.
Gebruik je dus een 6-cellen ontvangerakku, dan moet de spanning naar beneden gebracht worden. Dat zou zelfs nog het geval kunnen zijn bij een 5-cellen ontvanger akku.
Gebruik je een regelaar (welk merk dan ook) die meer BEC-spanning genereert dan 5,5 V dan moet ook de spanning naar beneden gebracht worden voor het digitale heckservo.

Maar zoals gezegd, heb ik de produktmanager van Robbe om meer duidelijkheid gevraagd.
Als dat bericht er is, zal ik het hier vermelden.

vr.gr.

Joyce

Back