welk setje voor een voerboot?

• Topicstarter Topicstarter viktoir
  • Startdatum Startdatum
Viktoir,

Kleine antenne = hoog vermogen = niet legaal (maar werkt wel goed)
Ik heb goede ervaring met de eerder aangegeven zender/ontvanger 800mW/1.3Ghz
Zonder probleem 500 meter en meer, storigsvrij met kleine antennes

Ik heb ook eerst gewerkt met 200mW 5.8Ghz, maar toch een veel betere beeldkwaliteit met de 800mW 1.3 Ghz

Johan

johan,

Toevallig heb ik zojuist opgezocht met welke freqentie een bestaand setje voor een voerboot werkt,je raad het al 1,3 ghz,dit setje haalt met standaard antenne 1,5 km ,dus een hoog vermogen.....

Wellicht dat het zoiets ook word,welke camera gebruik jij erbij?
Camera op 12 volt?

Als ik een stap verder ga zou het mooi zijn om de camera op afstand te kunnen focussen.....ik weet niet of dit mogenlijk is.
verder zag ik op internet een pan tilt systeempje....iemand hier ervaring mee?

gr

viktor

... feitelijk maakt mij het niet uit of ik dan illegaal bezig ben,vroeger in mijn 27 mc en 2 en 3 meter tijd waren wij ook illegaal bezig....en er mag zoveel niet!! ...
Groot gelijk, er belandt bij mij ook wel eens plastic tussen het GFT en vice versa, dus waarom zou iemand zich dan aan wetten en regels moeten houden?

Ik heb de mening van het moderator-team gevraagd.

Laatst bewerkt:
Dit topic gaat over illegale apparatuur.
De wetgeving hierover is vrij duidelijk.

En het lijkt me niet de bedoeling van dit forum om illegaliteit te supporten.

Volgens mij gaat dit topic over een voerbootje die video beelden wil gaan gebruiken.
Er zijn opmerkingen/ervaringen van leden die apparatuur gebruiken die wel of niet illegaal zijn. Het is mischien intussen vreemd, maar mensen kunnen zelf nadenken en zelf bepalen of ze iets wel of niet doen. Ik denk dat dit Forum of bepaalde leden ervan, eens moet stoppen om de moraal ridder uit te hangen. Als je dit wil doen kan je het Forum zo onderhand wel sluiten en is iedereen wel ergens illegaal bezig. (of je dit nu zelf beseft of niet).

Dat bedoel ik
Schreeuwen terwijl ze er geen verstand van hebben.
Ook niet even het draadje door nemen.
Wij adviseren altijd 2.4G of 5.8G te gebruiken.
Uiteindelijk kiezen ze toch voor wat anders.

Wanneer op de man gespeeld wordt, moet ik concludereren dat er blijkbaar geen argumenten meer (over) zijn.

Wat mij betreft mag iedereen die willens en wetens illegaal bezig is met frequenties en of zend-vermogens, RC of niet, een boete krijgen dat hij scheel ziet. Die mening ben ik al minstens dertig jaar toegedaan, het bakkies-volkje, Hollands Glorie zeikmuziekzenders en 35MHz voor niet vliegen (35MHz met pauze van jaar of tien waarin alle RC mocht).

Laatst bewerkt:
Volgens mij gaat dit topic over een voerbootje die video beelden wil gaan gebruiken.
Er zijn opmerkingen/ervaringen van leden die apparatuur gebruiken die wel of niet illegaal zijn. Het is mischien intussen vreemd, maar mensen kunnen zelf nadenken en zelf bepalen of ze iets wel of niet doen. Ik denk dat dit Forum of bepaalde leden ervan, eens moet stoppen om de moraal ridder uit te hangen. Als je dit wil doen kan je het Forum zo onderhand wel sluiten en is iedereen wel ergens illegaal bezig. (of je dit nu zelf beseft of niet).

100% mee eens.

Johan

ik ben het ook eens met verfbrander.

Nu weer ontopic

iemand nog ervaring met een pan tilt systeempje?
Weet iemand of er een systeem in de handel is waar je eventueel zware camera's mee kan bewegen?

Gr

viktor

Gebruik van de 1.3Ghz band is alleen toegestaan met vergunning.

Ondergrens Bovengrens Toepassing Vergunning-regime Vermogen Kanaal-spatiering Duty-cycle Bezetting
1375 MHz 1400 MHz Video link Ja 1 W e.i.r.p. 25 MHz

Ook op de 2.4Ghz Band is een vergunning voor video vereist
Ondergrens Bovengrens Toepassing Vergunning-regime Vermogen Kanaal-spatiering Duty-cycle Bezetting
2322 MHz 2347 MHz Video link Ja 1 W e.i.r.p. 25 MHz
2357 MHz 2382 MHz Video link Ja 1 W e.i.r.p. 25 MHz
2392 MHz 2417 MHz Video link Ja 1 W e.i.r.p. 25 MHz

Op de 5.8Ghz band is video niet toegestaan volgens het frequentie register van agentschap telecom.

Bron: Agenteschap telecom

Ik weet mij de historie nog te herrineren dat de vliegers in alle subfora kwamen blehren over de 35Mhz band dat dit alleen voor hun was.

En nu gaan de vliegers zelf hun eigen regels maken want ze staan boven de wet?
Is het dan vreemd dat ze de wind van voren krijgen? hard roepen dat men zich niet aan de regels houdt met betrekking tot de 35Mhz band. En nu gaan vliegers zelf grove overtredingen plegen en als ze erop gewezen worden dan moeten we niet zeuren?

Ik denk dat dat niet op gaat. Als er door vliegers strikt gedaan wordt op naleving van de 35mhz band. Moeten ook nu er leuk speelgoed komt voor de vliegers op illegale banden hard opgetreden worden.

Wie de bal kaatst kan de bal terug verwachten lijkt me een gepast gezegde hier.

EDIT: en de 35mhz band discussie ging ook over veiligheid want ja als iemand met zijn bootje op hun kanaal zat kon dat tot ongelukken leiden. Nu kunnen die nieuwe FPV techniek dit ook. Zendvermogens welke een factor 10 boven toegestaan liggen drukken toch wel heel veel signaal weg.

Goed dat je dan alles nog een x gaat overdoen. Wat denk je te bereiken?
Ik ben ook vaarder en rijder... ik begin niet over de "niet zo erg legale aangelegenheden" die aldaar ook gebeuren en gebeurd zijn. Ieder heeft zijn eigen verantwoordelijkheid en als je je geroepen voelt om dat nog eens dunnetjes over te doen, kan je beter de politiek ingaan. Illegalen genoeg.

het gaat erom dat hier dingen gebeuren waar andere modelbouwers nogal last van kunnen gaan krijgen.

De 35mhz is zo;n voorbeeld uit het verleden. De vliegers hebben die band toegewezen gekregen en gingen iedereen op de vingers tikken.
Zijn zelfs vliegers en verenigingen naar de Radio Controle dienst toegestapt hierover.

En nu gaan de vliegers zelf een overtreding maken welke naar mijn idee nog wel gevaarlijker is dan de 35mhz band misbruiken.

Ik denk dat de gevolgen van deze spullen te makkelijk worden weggeschoven met zo;n vaart zal het niet lopen. wat als jouw kist van 2meter spanwijdte de grond in gaat doordat er eentje zijn FPV aanzet en dusdanig veel vermogen heeft dat jouw zender wordt weggedrukt van de band.

Beste,
Als je een FPV zender aan zet gaat er geen enkele kist de grond in, ook geen kist van 2 meter.
Op dit vlak is jouw aanname/idee verkeerd ... ga je nu eerst eens "in het echt" verdiepen in de materie.
Ga eens kijken bij die mensen die met FPV bezig zijn. Velen van hen varen ook, rijden ook en beleven de hobby in alle gelederen, al heel wat langer dan jij op de aarde rondloopt.
Dit is zonde van je energie en tijd.

Ahum,

Hier vlieg ik FPVtussen 52 andere foamies in...
Inderdaad GEEN 2 meter kisten en ja er gingen een aantal de grond in maar dat was meer doordat het een beetje vol was ( midairs )
GEEN ZENDER storing!!

En guess what??? ik mag volgend jaar WEER terug komen om nog een keer te komen vliegen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back