Welk spanmateriaal de meeste sterkte aan de romp

Voor het model waar ik mee bezig ben wil ik wel iets met een textielstructuur ivm de schaal, maar welk bespannings materiaal geeft nou het meeste sterkte aan de romp?? :confused:

We kennen allemaal Oratex, Solartex enz.. maar welke materialen zijn er nog meer? ik heb tijdens het zoeken ook iets gevonden over een polyester tissue (polyspan) wat heel sterk bleek te zijn, maar kan dr bijna geen info over vinden.

puntje 2, hoe zit t met het gewicht van het spul?

puntje 3, welke materialen zijn wel en niet te verven?

dus...ehm...HELP? :confused: alvast bedankt voor de replies!

Marco

Ik ken de volgende bespanmaterialen met structuur:

Litespan (voor lichtgewicht kisten, spanlak noodzakelijk)
Solartex (vrij soepel, geschikt voor kisten met wingwarping afhankelijk van kleur 60 - 80 gram/m2)
Proficover (geschikt voor grote kisten van 20 kilo en meer, circa 100 gram/m2)
Oratex (vergelijkbaar met Proficover, ook 100 gr/m2)
Verder is er nog de zware versie van Oratex, de Oratex voor kisten tot 600 kilo (dus mandragende ULV's) Oratex UL 600, dit is 130 gram/m2

Allen kunnen geschilderd worden, is zelfs noodzakelijk als je met brandstof vliegt.
Reken dus op een gewicht van rond de 150 gr/m2 geschilderd.

Een stuk zwaarder dus als de glimmende polyester folies zoals Oracover, die zijn afhankelijk van de kleur 50 tot 80 gram/m2

Oratex levert ook spanmateriaal voor grote vliegtuigen tot 6000 kilo

Wat je hieruit kan afleiden is dat als 130 gr/m2 sterk genoeg is voor een mandragend toestel dat een bespanmateriaal met 100 gr/m2 ruimschoots voldoende sterk is voor een RC model!
Waarom zoek jij een sterk materiaal?

Ik heb persoonlijk geen ervaring met alle bovengenoemde materialen, maar ik zie dat voor middelgrote modellen Solartex de voorkeur heeft terwijl voor grote RC modellen Proficover veel gebruikt wordt.
Toni Clark waarschuwd in zijn gebruiksaanwijzing van Proficover dat de spankracht zo groot is dat bij sterke verwarming (250 graden is toegetaan) de krimp van het materiaal lichte balsa ribben kapot kan maken.

Groeten Willem

Ik hoop dat je hier wat aan hebt

Laatst bewerkt:
Hai Willem,

Bedankt voor je reactie!
Ik zit in dit moment nog in een vroeg stadium van het bouwen van een Fokker F.XX, en hiervoor ben ik wat constructiemethodes aan het bedenken/ testen. Alleen heb ik geen bergen met ervaring dus vandaar mijn vraag.
In dit geval wil ik is proberen om een romp die alleen uit spanten en langsverstijvers bestaat, met de bekleding sterk genoeg of nog sterker te maken. Dit ivm torsie in de romp tegen te gaan.
Maar wat wel van belang is dat de "hoeken" van het doek over de langsverstijvers ook te zien zijn zoals bij het orgineel.

Ik had er ook al aan gedacht om evt het frame met glasvezeldoek te bespannen, en als dit uitgehard is een soort harde schaal te hebben. Maar ik heb zo mijn twijfels of dan het hoekige van het doek er ook mooi in te zien is. En volgens mij krimpt het ook niet echt.

ik gebruik voor mijn grote modellen coverall van Sig . Das loei sterk en zelfs ik krijg het netjes op mijn kisten. je kunt het kopen conrad en las enige nadeel kan ik verzinnen dat het meer werk is om af te werken om dat het gelakt moet worden.

volgens de echte schaal fanaten is de structuur te grof , maar ik vind dat geen echt probleem. Poly span werkt ook erg prettig maar is wat gladder van structuur en lijkt meer op papier bespanning , maar is wel sterker.

Succes met je project!
Ik heb ook een zwak voor oude Fokkers.
Wat betreft glasweefsel, dat gaat niet werken, je wordt snel te zwaar dan.
Heeel heel vroeger (toen ik nog geen modelbouw deed) gebruikte men wel de methode van parachute doek of lichte zijde met spanlak.
Soms ook samen met dun spanpapier om doorlekken van de spanlak te voorkomen.
Zelf wel kleine modellen gemaakt en die bespannen met papier en meerdere lagen spanlak.
Behoorlijk tijdrovend maar wel leerzaam.

dan leer je ook:
Romp moet sterk en stijf zijn, dat laatste is het belangrijkste!
Een constructie uit driehoeken (zoals de orginele fokker) is gewoon het lichtste en stijfste.
Dus een "vakwerk" constructie is het beste.
Een paar jaar geleden heb ik een elektro trainer gebouwd met brede vleugels van 1300 mm span met een vliegklaar gewicht van 1200 gram!
bubbles-fly-electric-scratchbuild
Licht bouwen moet je gewoon aanleren!
En met dit kistje zie je dat je met balsa erg licht kan bouwen, veel lichter als met lite-ply.

Zonder de schuine lijsten in je kist gaat hij zeker kromtrekken bij het bespannen, en anders later wel als hij een keer is de zon staat.

Groeten Willem

Laatst bewerkt door een moderator:
Ook ik heb een zwak voor oude fokkers
ik kan je wat tekeningen toesturen zodat je de fokker construtie is goed onder de loep kan nemen
de bespaning draacht namelijk mits goed gebouwd niet echt bij aan de stijfheid van de romp
stuur me maar een p b tje met je email
dan stuur ik je het paket van de f18 en de f36

ik heb volgens mij ook nog maatschetsen voor de f20
ik heb geen iedee wat jij als basis voor de tekening gebruikt

Om even dit draadje over bespan materiaal te kapen, ga straks aan de gang met afbouw van een Fokker D17 en die is met linnen bespannen (schijnt, heb hem nog niet in echt gezien). Is dit ook te spuiten met verf op waterbasis? Of is daar dan een betere soort verf voor om dat te doen. Met zoekfunctie kom ik niet zo snel aan een linkje.

Groeten Peter.

Ik heb mijn 1:4 Ka-7 onlangs bespannen met Koverall, wat mij zeer goed is bevallen. Het is redelijk wat werk omdat er een aantal lagen (stinkende!) spanlak op moet, maar het resultaat is prachtig. Het ziet er zeer natuurgetrouw uit, incl de randen, en het is beresterk. Het gewicht zou ongeveer overeen komen met Oracover, het lijkt dus lichter te zijn dan Oratex. Ik heb alles gespoten met watergedragen verf, gaat prima.

willemvdv zou je bij je lijstje het gewicht van de solartex erbij kunnen zetten( ik zie dat je dit waarschijnlijk vergeten bent)

interessant draadje, ik had er ook al wat over gevraagd op mijn fokker draadje.
ik hoop op een gewicht beneden de 15kg(liefst onder de 12,5kg)
maar we zien wel...
mijn 2 grootste keuzes zijn denk ik proficover en solartex(voor mijn spad had ik oratex gebruikt)

Back