Welk tekenpakket

Waarom zou je betalen voor oude troep als je gratis moderne software kan gebruiken. Voor 2D neem je draftsight ( vrijwel indetiek aan 2D autocad) en voor 3D neem je Creo Elements. De beperking van 60 onderdelen lijkt misschien een probleem, maar als je het model opdeelt in enkele sub assemblies dan hoeft dat geen probleem te zijn. Een romp uit meer dan 60 delen is aardig complex. Vanuit Creo kun je DXF files genereren voor je frees. Met Draftsight kun je ze nog bewerken indien nodig of samenstellen. Creo is best goed zelf aan te leren. Ik denk dat het een van de betere 3D pakketten is voor de modelbouwer. Het is nl niet history based waarbij het belangrijk is hoe je een model opbouwd. Ik heb met de voorloper gewerkt ( Onespace Designer) en die beviel veel beter dan Solidworks waar ik nu mee moet werken. Je kan met geimporteerde modellen net zo goed werken als met je eigen modellen. Ook hele assemblies verschalen is geen probleem. Probeer dat maar eens met een ander pakket.

De beperking van 60 onderdelen lijkt misschien een probleem, maar als je het model opdeelt in enkele sub assemblies dan hoeft dat geen probleem te zijn. Een romp uit meer dan 60 delen is aardig complex.
Da's precies wat ik me afvroeg. Met deze beperking is volgens jou dus goed te werken.

De modellen die ik tot nu toe vanuit een kit heb gebouwd hadden nooit meer dat 60 onderdelen per 'deel'. Ik doel dan op een vleugel helft, de romp e.d.
Je kan heel eenvoudig een berg onderdelen aan elkaar plakken tot een part en dan weer lekken verder tekenen. ( wel de losse stukken eerst opslaan!)

Freeware 3D CAD

Ik heb onlangs ook gezocht, een paar geprobeerd en uiteindelijk gekozen ...

TurboCAD Deluxe 12.5 Free Download
TurboCAD Deluxe 12.5 Free Download with Serial Number for Activation Key Code « My Digital Life
Totally Legal and FREE TurboCAD Deluxe v12.5 License and Software Download - RC Groups

Dit is de voorgaande versie van hun 3D CAD programma die ze als freeware aanbieden. Het is volledig werkend en geen tijdsbeperking.

Als je slechts 2D wilt tekenen gaat dat ook prima ... gewoon de 3D functies niet gebruiken.

En persoonlijk vind ik de interface wat toegankelijker dan Draftsight (Dassault) of SolidEdge (Siemens), die ook nog eens alleen maar 2D zijn.

Back