welk toestelletje bouwen voor deze setup

Hallo,
deze zomer hebben we in onze club met een 12tal leden elk een funbat gebouwd(zo goedkoop mogelijj) echter na enkele serieuze combats en shows zijn er toch al heel wat gesneuveld. + de vluchttijd was redelijk kort.

nu zijn we op zoek naar een ander model voor onze setup. eerst de setup die de meeste hebben.
30amp regelaar
1800-2200mah 3cel lipo
9grams servo's
9x6 prop
en dit motortje:http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=21974
de asjes breken snel en er zijn al enkele motortjes gesneuveld, dus wellicht komt er voor sommige een alternatief hiervoor.

ik zou een voorstel doen om iets uit liteply/balsa te maken, en dan coveren eventueel verwisselbare vleugel voor op andere rompjes, laagdekker,bovendekker,dubbeldekker??
we zouden alles kunnen cnc frezen. natuurlijk alles uit standaard afmetingen balsa, en zo weinig mogelijk verlies. toch goed vliegend.

tips of suggesties zijn altijd welkom. ik had zitten kijken naar de rbckits micro mustang, maar die is te klein voor onze setup.
iets simpels, makkelijk te bouwen voor onze beginners, vliegbaar en een hoog fungehalte...
wie o wie...

De WIGGO, ook bij RBCkits te koop. Alleen zou ik er een ander motortje in zetten, bijvoorbeeld een 1000 KV 250-300 Watt. Dat is ruim voldoende vermogen, en komt ook goed uit voor het zwaartepunt:
Wiggo11.jpg
Wiggo12.jpg
Bekijk ook dit draadje.
Max.

Laatst bewerkt:
De zlin van Von W!
Bij ons op de club vliegen de meeste hem met een Park 450 1200 kV, 2200 mAh 3S, 8x6 propje en 9gr servo's.
Perfect vliegtuigje. Schuim, gemakkelijk herstelbaar (zelfs op het plein na een midair...) en zeer hoog fungehalte.

ja de wiggo had ik zelf al uitgetekend (vooraleer hij bij rbc kits kwam.) maar een pak groter

en de zlin, ik heb hem gemaild, ziet er idd top uit, maar net te groot denk ik voor onze setup...
(de funbat woog ongeveer 550gram, de zlin zou tussen de 750/800wegen

is wel idd een goedkoop modelletje, en dan met de hobbyking tape...
al kan denk ik een balsa modelletje met hobbyking oracover ook voor die prijs gemaakt worden(laseren is momenteel nog gratis hier te doen)
natuurlijk meer werk.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat het met die setup zeker gaat vliegen hoor. Park 450 is 66 gram en kunnen max 18A slikken, jullie motoren 58 gram en 16A.
Met die Park 450 heb ik ruim overschot en kan ik een flink stuk verticaal doorgaan.
Ook rekening mee houden dat die funbat eigenlijk een vliegende plank is en die zlin een goed profiel heeft. Naar vlieggedrag zal dat alvast een pak schelen.
En zo'n park 450 kost 15,5 euro...
Deze winter ga ik me alvast een nieuwe bouwen want de vorige is stilaan afgeschreven :)

Vluchttijden van 10 minuten op een 2200 mAh met marge zijn geen enkel probleem. En dan moet ik me daar ook niet voor inhouden eigenlijk.

Alle, kga nu stoppen met reclame te maken :p

rc powers F18 V3...
zou officieel 500 tot 750 gram moeten wegen.
ik heb de V2 gehad, vloog met 3 euro servo's, 30 amp regelaar, 2200 kv buitenloper (dacht iets van 50 a 60 gram, iets van 250Watt ) met een 6x4 prop
ging als de brandweer. tot de scharniertape losliet van de elevator.
voordeel van dit apparaat is dat de motor niet op de neus zit, dus bij aan crash overleefd deze het veel makkelijker.

ben nu de V3 aan het maken. er is ook een V4, maar die lijkt me gewoon vaag met al die rare flappen aan de vleugel.
ik wil er gewoon asociaal mee raggen.

voor het achterhoofd: 7 inch prop is we een beetje het maximale wat het frame kan bergen...

flitetest vliegtuigen.. vliegen ook bijna allemaal op een dergelijke setup.
en de tekeningen zijn gratis.
heb de versa wing gehad.. vliegt erg goed.
met een beetje zin krijg je die met een paar uur in elkaar.
Al had ik wel de motor aan de achterkant gezet.
en opletten met het zwaartepunt, dit komt vrij kritisch.
en de verbinding tussen de vleugeldelen verstevigen, bij mij in de club hebben meerdere het spontaan opgegeven na een milde bocht..

Maar, volgens mij komt de funbat daar ook vandaan, die site kon je al denk ik ;-)

Je kan ook zelf iets verzinnen natuurlijk...
vanwege de funfactor (en waarschijnlijke crashes) zou ik de motor in het midden of achterop zetten.
verwisselbare vleugel? gewoon een Romp bouwen met een goede boven en onderkant, en de vleugel bouwen met de uisparingen aan beide zijden..
waarschijnlijk wel 1 a 2 carbon staafjes erin om het stevig en recht te houden

en de zlin, ik heb hem gemaild, ziet er idd top uit, maar net te groot denk ik voor onze setup...
(de funbat woog ongeveer 550gram, de zlin zou tussen de 750/800wegen

is wel idd een goedkoop modelletje, en dan met de hobbyking tape...
al kan denk ik een balsa modelletje met hobbyking oracover ook voor die prijs gemaakt worden(laseren is momenteel nog gratis hier te doen)
natuurlijk meer werk.

Ik kom hier geen reclame maken maar het volgende moet me toch van het hart,
Je mag je niet blind staren op het gewicht, de Funbat (heb ik snel opgezocht) kan je niet vergelijken met mijn Zlin, je mag geen planken met vleugels vergelijken.
Ik betwist niet dat je met de Funbat dolle pret kan hebben maar ik heb het altijd moeilijk als ik soms echte juweeltjes zie gebouwd van depron en dan zit er een plank op als vleugel.
Ik wil hier ook niet geleerd doen en met allerlei exotische profielen beginnen goochelen maar zet er een deftig profiel op en het zal eens zo goed marcheren. Met een Clark Y of voor meer acro een naca 24XX al dan niet overgaand naar een symmetrisch profiel op de tip kan je weinig verkeerd doen. Als ik jullie set-up zie dan kan die niet veel minder zijn dan wat er bij mij of bij Dries op de Zlin zit, misschien gaat hij met jullie set-up niet eindeloos verticaal maar daar gaat het bij Zlin niet om. Het zal zeker en vast genoeg zijn om het model vlot en krachtig door alle figuren te trekken. En met een 2200mAh accu ben je zolang je niet constant volle gas vliegt meer dan 10minuten onderweg.

Dirk

Laatst bewerkt:
von W , je hebt zeker gelijk! 2weken voor de happening kwam ik met het idee voor de funbat, je kent het verhaal iedereen wil wel meedoen maar dan... ik heb een kleine 20 toestelletjes voor 80% gebouwd en vele ook vvoor 100% en alles moest zeer vlug verlopen, we hebben er veel fun mee gehad, maar het toestel heeft ook veel gebreken... daarom dat ik nu er wat vroeger mee wil beginnen. de zlin is zeker een zeer goede optie... enige wat me weerhoud is dat er geen landingsgestel onder staat. dit kan natuurlijk snel erop geplaatst worden... maar dan zal de setup denk ik zeker net wat te licht zijn.
het voordeel van de wiggo is dan weer dat de jonge gasten leren werken met balsa en cover( want zij hebben wel een dag komen bouwen aan de funbat en "bouwervaring" opgedaan), nadeel is dat dit zowiso wat duurder is, ook de setup zal zeker niet meer voldoen (accu en motor)

het blijft een moeilijke keuze, beide toestellen zijn leuk, de zlin vliegt zeker goed, dat zie je zo aan het ontwerp, de wiggo ziet er speciaal uit, maar de vliegeigenschappen wellicht net wat minder.

Back