Welk vet voor smeren transmissie en diffs?

ruudxd

Forum veteraan
Hallo,

Zoals de titel al zegt ben ik op zoek naar vet voor in mijn transmissie en de buitenkant van mijn diffs, dus de ring en pinion gear.
Ik gebruik nu vet uit een tube van de automaterialenwinkel, dat goedkope rode of doorzichtige ( is dat siliconen? ) in een tube van kitspuit formaat.
Maar omdat ik een FOC in mijn transmissie heb is die vrij " leeg " en vliegt het vet er dus weer af waardoor de metalen tandwielen grotendeels droog staan, en bij het diff net zo.
Nou heb ik gelezen dat White litium grease beter blijft plakken dus dat zou bete zijn.
Zoiets dus:

Eurol Eurol Wit Lithiumvet EP 2 kopen? Bestel gemakkelijk online bij Oliehandel.nl - Oliehandel.nl

Maar ik zit een beetje te twijfelen of dat niet te goed plakt en dat er onodige frictie ontstaat waardoor de motor en ESC het moeilijker krijgen.
Ik heb nu zo'n tubetje wit Robbe vet, maar dat is 10 euro en daar kan je diffs van een 1:8 auto een of twee keer mee smeren..
En als dat witte lithium vet beter is, is dat uit link dan goed, of moet ik een andere soort hebben?

Ik ben benieuwd wat jullie er van denken!

Ruud
 
Ik gebruikte eerst die rode vet van Team Fast eddy. Alleen elke keer zo potje kopen uit usa werd me te duur, vooral als je het in een bigscale gebruikt.
Nu heb ik gewoon een grote tube homokineet vet. Werkt net zo goed en 1/10de vd prijs.
 
Ah, je bedoelt dat pikzwarte vet?
Volgens mij hebben wij daar nog wel een tube van liggen!
Maar dat is ook niet echt plakkerig toch?
Waar gebruik je dat voor dan in een Bigscale?
FG en HPI hebben een open aandrijving?
 
Een open transmissie kan je beter niet smeren. Anders moet je iets van een siliconen spray of grafiet spray gebruiken. Dat droogt op en zal geen vuil vast houden.
 
Stom dat ik daar niet aan gedacht heb, daar heb ik zelf nog aan gesleuteld :)

Ja, ik zal hem regelmatig los halen, maar is dat met lithiumvet niet minder vaak nodig dan met dat goedkope vet van een paar euro?

EDIT : Roelof, het gaat om een Losi LST XXL, dus met een gesloten transmissie.
De spur en pinion ( van de motor ) smeer ik uiteraard niet.
 
D'r is geen enkel vet wat bij onze toerentallen echt blijft plakken....
Vroeg of laat wordt het er allemaal vanaf geslingerd , waarbij het eerder vroeg is dan laat ;)

Daarom staan tandwielkasten in 1:1 toepassingen ook meestal vol met olie...
 
Kwestie van de boel zo vol met vet zetten (dus niet "tjokvol" maar "net vol genoeg", dat moet je even uittesten), dat er altijd wat vet de tandwielen raakt.

Een heel erg goed vet wat dat betreft is het "Titan-Fett" van Vario. Dat vet blijft sowiso erg goed zitten (beter dan wat dan ook wat ik tot nog toe geprobeerd heb). Erg zacht vet (weinig warmteontwikkeling, weinig extra weerstand), waardoor het vet wat er afslingert, vroeg of laat naar beneden zakt, en als er dan genoeg vet in de behuizing zit, pikken de tandwielen het vanzelf weer op.

Ik smeer er de haakse overbrengingen van hekrotors mee (onder andere) en die dingen smeer ik meestal hooguit 1 keer per jaar.

Ik zet er een dikke klodder wit vet in, en na een jaar is dat helemaal egaal verkleurd, bewijs dat het vet "circuleert". Het is het enige vet wat ik ken, wat zich op die manier gedraagt. Andere vetten slingeren tegen de wand van de behuizing en blijven daar de rest van de tijd onbeweeglijk zitten. Mits voldoende vulling, gedraagt Titan Fett zich een wat meer als een vloeistof (het valt volgens mij ook onder de colloïdale vloeistoffen, ofwel dikvloeibaar als er geen kracht op uitgeoefend wordt, maar "vast" als het onder druk staat. Ik weet dat echter niet 100% zeker)

Is net als dat Robbe vet behoorlijk duur, maar dergelijke specialistische vetten zijn nu eenmaal zo duur (ik kom op het werk vetten tegen die tussen de 500 en 1800 euro per kilo kosten).

Groet, Bert
 
Als je zoveel ruimte hebt rond de tandwielen, kun je ook een klein gaatje boren in de behuizing, kun je af en toe wat vet erin drukken met behulp van zo`n harmonica flacon.
 
Bedankt voor alle reactie's!
Ik vind het Robbe vet vrij duur voor de hoeveelheid die je krijgt, als ik de transmissie en wat diffs een beurt heb gegeven in het flesje leeg..
En ik hoopte dat het vet ook in grotere hoeveelheid te verkrijgen is voor minder geld in een automaterialen winkel.
Net als veel andere producten zoals Loctite etc.
En ik las dat het Robbe vet soortgelijk was aan goed kogellager vet ( bron: [159310] wd40-luchtfilter-4 ) dus misschien dat het goedkoper te krijgen was.
Dat vet uit mijn link is dus niet beter dan het goedkope siliconen vet?
Er is zoveel vet te krijgen, alleen al op die site dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Het is vooral belangrijk dat het vrij dun is, en dus voor weinig extra weerstand zorgt, en als het iets langer zou kunnen blijven zitten zou dat erg fijn zijn.
Hier is een fototje van het diff, in een afgesloten behuizing dus:



En de tranny die wat meer ingevet had mogen worden zie ik nu :)




Nogmaals bedankt voor alle tips, en ik hoop dat iemand mij aan zacht goed vet kan helpen!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Oh, wat betreft een gaatje in de transmissie.
Dat doe ik liever niet omdat ik vooral offroad is los zand rijd.
En dan komt er zand in de Tranny waardoor ik hem nog vaker open zal moeten maken.
Of ik moet er een plugje in maken, maar ik ben bang dat ik die ga verliezen/kwijtraken..

Ik denk dat ik gewoon eens een potje vet ga bestellen tenzij iemand nog een tip heeft?
Voor 4 euro kan het nog een keer niet goed zijn.
 
Back
Top