Welk vliegtuig om mee te beginnen?

Discussie in 'Beginners' gestart door bdoets, 19 nov 2011.

  1. Jan Belt-CP V2

    Jan Belt-CP V2

    Lid geworden:
    10 mei 2012
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Noitdorp
    De Hobbyzone - Super Cub LP BNF kan ik kopen voor € 109,95 gewoon in NL, dus geen problemen met douanekosten, en evt garantie is ook gemakkelijker af te handelen.
     
  2. Knadrapa

    Knadrapa

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Groningen
    Multiplex easystar!

    Na een uur of 4 vliegen in Phoenix de stap gezet.
    Ik heb een EZ I van iemand overgenomen om te starten. Heb hier een 2200kv motor en 40amp regelaar ingezet.
    De persoon die hem mij heeft verkocht heeft hem dan gevlogen.
    Ik heb hem overgenomen in de lucht en vanaf dat moment zelf wezen landen en gooien en spelen uiteraard.

    Vandaag met windkracht 4 wezen vliegen. Was wel even spannend ik was alleen, sneeuw, wind en koud. Maar na 3 accu's weer met een vliegtuig in 1 deel naar huis :D

    Ik zeg begin een Easystar I of II, zet er een nette setup in, laat hem invliegen en heb veel plezier. Uiteraard beginnen met een simulator zodat je niet meer hoeft na te denken over de controls ;)

    Hier nog een filmpje met mijn 2de vlucht:

    http://youtu.be/mELlyYZlCkI
     
  3. Frett

    Frett

    Lid geworden:
    12 sep 2010
    Berichten:
    283
    Locatie:
    Stolwijk
    Eens! Easystar 2 ging de eerste keer super goed bij mij. Had wel anderhalf jaar heli ervaring, maar dat vliegen is toch wat anders. (makkelijker eigenlijk :p)

    Met begeleiding het perfecte vliegtuig om mee te beginnen.

    Ze hebben in HK NL warehouse nu ook de Bixler 1.1 en Bixler 2. Bixler 1.1 ARF met alles behalve accu, ESC, rx/tx voor 50 euro ofzo! Koop er een DX5 bij en een goedkope regelaar, accu en lader en voor 150 euro ben je startklaar!

    Netjes hoor! 2cm over het veld :)
     
  4. Bertsjuhn

    Bertsjuhn

    Lid geworden:
    4 aug 2011
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Zuid Limburg
    Van de kerstman krijg ik dit jaar een Bixler 2.
    Dat zal mijn eerste vliegtuigje zijn :)
    Heb wel al wat gevlogen met multicopters en in de sim.
     
  5. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Prima ding die Bixler. Laat die optionele flaps maar zitten, tenzij je FPV wil gaan.
     
  6. Bertsjuhn

    Bertsjuhn

    Lid geworden:
    4 aug 2011
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Zuid Limburg
    Het was wel de bedoeling om FPV te gaan.
    Heb de FPV gear er al voor liggen :)
     
  7. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Ow... nou in dat geval kan je met die flaps waarschijnlijk wel wat langzamer vliegen.
    Volgens mij is er op dit forum nog geen draadje over (maar het kan me ontgaan zijn). Misschien aardig om een draadje over te starten? Volgens mij verdient dat toestel het wel.
     
  8. Bertsjuhn

    Bertsjuhn

    Lid geworden:
    4 aug 2011
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Zuid Limburg
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  9. danyel9256

    danyel9256 Guest

    Mijn eerste vliegtuig was een bixler I , na wat heli ervaring (fp dus niets spannends)wilde ik ook gaan vliegen.

    WAT EEN TOPPER !!!

    beter beginners toestel is er niet denk ik of het moet al vergelijkbaar zijn zoals een AXN cloudsfloater.
    snap ook niet dat er hier en daar bijv een Hype u can fly word aangeraden als eerste toestel , een toestel met een landingsgestel is altijd moeilijker als 1 die op het gras vanuit alle kanten (dus tegen de wind in) geland kan worden.
    en als het dan met een landingsgestel moet dan veel beter een multiplex Mentor !
    staartwiel en een zeer stevig landingsgestel en geen fragiel sturend neuswiel.

    nu mijn Bixler I van tape aan elkaar hangt maar nog steeds goed vliegt denk ik toch ondanks dat ik al meerdere nieuwe toestellen heb er ook een Bixler II komt , lekker relaxed vliegen doe je met zo'n bixler , een aanrader dus zoals ook uit de vorige reacties blijkt....

    grtz danyel

    Turnigy 9X Frsky ombouw , Bixler I , Multiplex Minimag,Gemini en Mentor , HK 450 GT , Scorpion 650 Y6 , scratchbuild Gent , minigent en Sumo, walkera cb 100 en cb180
     
  10. dirk-jan

    dirk-jan Guest

    Bedankt voor de info ik ga ook maar is beginnen
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 feb 2013
  11. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    dirk-jan, het is niet handig om een kompleet artikel te quoten, zeker als je met die quote eigenlijk niks doet! Als je gewoon op "Post Reply" klikt (linksonder) dan kan je gewoon een opmerking typen. Als je (een gedeelte van) een post wil quoten, dan kan je alles wat op je reactie geen betrekking heeft deleten, dat houdt het forum leesbaar...
     
  12. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Hoi Martijn en Luc,

    Post je vraag even als nieuwe discussie, dan zien meer mensen het. Je zou de forum-beheerder ook kunnen vragen om bovenstaande post even te verplaatsen, da's denk ik nog beter.

    Misschien is het ook verstandig om je lokatie aan je profiel toe te voegen, dat maakt 't misschien makkelijker om contact te leggen met iemand of een club in de buurt.

    Martin
     
  13. japper-94

    japper-94

    Lid geworden:
    19 jul 2010
    Berichten:
    28
    Hoi,

    ik weet niet of ik het hier mag zetten, maar ik ben een beginner die wel veel interesse heeft om te beginnen met rc vliegen.
    Op internet heb ik al naar verschillende rc vliegtuigen gekeken.
    ik heb alleen geen idee welke vliegtuigen moeilijk zijn en welke makkelijk om mee te beginnen.
    nu heb ik dit vliegtuig op het oog, puur gekeken naar het uiterlijk, grootte en aantrekkelijke prijs.
    Dynam 5-Channel AT-6 Texan 1370mm warbird RTF voor ca. 150,-
    is dit een geschikt vliegtuig om mee te beginnen?
    zo niet, wat is naast easystar een mooi vliegtuig van tussen de 100-150,- om mee te beginnen?

    Groetjes Jasper
     
  14. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Er staan wat mooie en goede draadjes over beginnen met vliegen op dit forum. Eén daarvan is DEZE: FAQ Beginners RC. (Lees dit eerst).
    Ik weet niet of je je daar al in verdiept hebt. Misschien handig om dat eerst te doen.

    Om je vraag te beantwoorden; nee, het is niet echt een geschikt vliegtuig om mee te beginnen. Het kan wel (en ongetwijfeld gaan mensen dat ook roepen) maar er zijn echt betere opties.
     
  15. Nowden

    Nowden

    Lid geworden:
    12 nov 2013
    Berichten:
    6
    :n00b:Goede hulp.
     
  16. themadone

    themadone

    Lid geworden:
    30 mrt 2010
    Berichten:
    118
    Iemand de glassair sportsman van horizon hobby al eens geprobeerd? Hier ben ik zelf mee begonnen qua vliegen, zonder simulator en zonder hulp.

    Achteraf was een instructeur misschien handig geweest, echter liet de glassair zich met tape en lijm prima herstellen na mijn crashes. Mooie aan de glassair vind ik nog steeds dat hij automatisch kan stabilizeren maar niet in de weg zit qua hulp.

    Dezer dagen inmiddels ook een parkzone archer(geen beginnerskist) en een FMS Cessna 182 v2.
     
  17. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Nadat ik de info van Bart nog eens had doorgelezen miste ik toch nog wat specifieke info. Ik heb het daar met Bart over gehad en dat wat ik miste als aanvulling in een document gezet.

    Het staat hier: Welk toestel om mee te beginnen

    @Bart, het zou onderaan op de eerste pagina toegevoegd kunnen worden?
     
  18. JerryB737

    JerryB737

    Lid geworden:
    27 jun 2014
    Berichten:
    1
    welk vliegtuig voor beginners

    Een tijde terug heb ik samen met mijn zoontje van bijna 9 jaar besloten om te beginnen met modelvliegen.
    We hebben ons laten informeren en hebben ook zelf naar informatie gezocht via internet. Uiteindelijk is onze keuze op de E-flite Apprentice S15e gevallen. Een gemakkelijk model voor beginners, voorzien van een soort autopiloot, die ervoor moet zorgen, dat je in sommige gevallen je vlieg-envelope kunt laten beperken, waardoor de kans op fouten kleiner is. Ook zou dit systeem in paniek-situaties ervoor kunnen zorgen, dat het vanzelf heading en hoogte kan vliegen door middel van het omhooghouden van de TRAINER schakelaar op de zender...

    Drie keer ging alles goed, tot dat het spiksplinternieuwe vliegtuig op wonderbaarlijke wijze, met vol vermogen, neus vooraan van 50 m naar beneden is gekomen... Paniekschakelaar werkte dus niet (meer)...

    Behoorlijke schade als gevolg (hoort bij de hobby)

    De volgende dag meteen onderdelen besteld...

    Helaas wachten we er na 10 weken nog steeds op. Na terugvraag bleek, dat de bouwer van het toestel wat problemen heeft met de aanvoer van onderdelen...

    Na 10 weken wachten uiteindelijk maar besloten, om de onderdelen direct bij de fabrikant in de VS te bestellen (daar schijnbaar wel alles op voorraad...)

    Nu hopen we, dat we voor dat het vliegseizoen voorbij is, toch nog een keertje kunnen gaan vliegen...

    Uit dit verhaal blijkt, dat je er wel aan doet om VOOR AANSCHAF VAN EEN VLIEGTUIG NA GAAN OF JE OOK AAN ONDERDELEN KUNT KOMEN...

    Hadden we geweten, dat het onmogelijk is om aan een motorophanging en een spinner te komen, dan hadden waarschijnlijk niet voor dit model gekozen!

    DUS ASPIRANT VLIEGERS, WEES GEWAARSCHUWD...!!!
     
  19. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Helaas ben jij ook iemand die in de verkoop praatjes van vele “fabrikanten” van goedkoop "modelvlieg spul" is getrapt. Met al die extra elektronica wordt voorgespiegeld dat een crash onmogelijk is en dat iedereen daarmee zo weg kan vliegen. Daar zijn hier op het forum al diverse draadjes over, dit is niet echt het geval. Natuurlijk zal die elektronica kunnen helpen maar een echte instructeur van vlees en bloed die naast je staat en aanwijzingen geeft, die ook kan ingrijpen als je een fout maakt is veel beter.
    Daarom ook hier weer het afgezaagde maar o zo actuele advies, ga naar een club en laat je door een ervaren vlieger helpen. Bij een club zijn ook altijd mensen die je kunnen adviseren met betrekking tot de aanschaf, het onderhoud, de reparatie van en het vliegen met je model. Daarmee is natuurlijk niet gezegd dat deze crash door een echte instructeur voorkomen had kunnen worden. Als er iets met de elektronica fout gaat kan ook hij niets meer doen. En daar zit ook een probleem. Dit soort goedkope modellen zijn met niet al te veel zorg en zonder goede kwaliteitscontrole in elkaar gezet. Het mag niets kosten. :oops: De kans dat daardoor iets fout gaat is bepaald groot.
     
  20. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Als een toestel zelf bouwt met onderdelen die je zelf koopt bij je lokale hobby winkel heb je dit probleem ook niet....
    Een motorsteun kan je toch maken? En zonder spinner vliegen lukt ook wel meestal...
     

Deel Deze Pagina