Welk vliegtuig past bij mijn verwachtingen?

Hey!

Vlieg nu met een easystar en ben eigenlijk wel nog steeds beginner maar heb toch het gevoel dat ik er niet veel meer aan kan bijleren (traaaag => standaard 400 motor). Heb mij ook lid gemaakt in een vliegclub en heb een trainer met verbrandingsmotor waar ze mij verder mee op weg aan het helpen zijn.

Nu heb ik in de club zo een hotliner gezien en op you tube vond ik de rakketenwurm... Fantastisch vliegtuig maar nog een stap te hoog voor mijn kunnen. Ben nu op zoek naar een electro-vliegtuig (om te werpen), met een brushless motor die goede vliegeigenschappen bezit (gezien ik er wil van bijleren) maar die toch een redelijke contoleerbare snelheid kan ontwikkelen. Ook moet hij sterk genoeg zijn (of aan te passen) zodat ik de vleugels niet afbreek door snel optrekken ed.

Hebben jullie een idee in welke richting ik kan gaan zoeken? Als ik zoek vind ik ofwel modellen die een trap te hoog zullen zijn ofwel gewoon zwevers die er eigenlijk niet voor dienen...

PS: Zoek dus eigenlijk een soort "instapmodel" waar ik mijn vaardigheden mee kan ontwikkelen om dan later misschien over te gaan op een model voor gevorderden.

Alvast bedankt voor reacties!
Mvg, David

Laatst bewerkt:
In het elektro vliegtuigen subforum zitten de deskundigen in deze David. Bovendien, je bent geen beginner meer :) Discussie kun je zelf niet verplaatsen. Klik daartoe op het waarschuwingsbordje naast je bericht en vraag het de moderatoren via meld kwalijke berichten (wat jouw bericht dus niet is, maar dit terzijde).

Voor de nodige nuttige elektro (NL&E) links en tooltes verwijs ik je naar dit overzichtje, de informatie is gerangschikt van beginner tot ervaren. Met name
wat-een-lipo-en-hoe-gebruik-je-die (bespaart je minstens een accupakket en/of lader)
en
Magische getallen voor elektro piloten (bespaart je minstens een motor en een regelaar)

De rest van de links daar zijn voor een regen-achtige zomermiddag.

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor uw terechte opmerking, heb dit reeds gerapporteerd...

Ga je links eens bekijken, werk wel reeds met lipo's en ken de laadtechniek al een beetje maar kan altijd bijleren.

Bedankt!

Een Blizzard van multiplex is een leuk toestel, je kan eerst voor een normale setup gaan een later voor de setup bijv. zoals deze duitser vliegt: [URL="
- ‪Blizzard Multiplex Hotliner extrem 186km/h Steigen 40m/s‬‏[/URL]

een reichard mefisto '09 is ook een goed alternatief met een Drive 480 van kontronic en een 14x10 prop, voor de vleugels moet je dan wel de hitec hs-82mg nemen, anders kom je kracht tekort.

Had ook reeds mijn oog laten vallen op de blizzard, maar op you tube vind ik enkel blizzards die getuned zijn... Wat is de normale setup? Hoe gaat ie dan? Had ook eens een merlin goed zien gaan maar blijkbaar vinden velen hem te duur...

Had ook reeds mijn oog laten vallen op de blizzard, maar op you tube vind ik enkel blizzards die getuned zijn... Wat is de normale setup? Hoe gaat ie dan? Had ook eens een merlin goed zien gaan maar blijkbaar vinden velen hem te duur...

deze heeft een redelijk tamme setup in zijn blizzard: Iu3xi44PzVY[/media] - ‪Multiplex Blizzard : Ditchit‬‏

De Mefisto van Reichard vind ik persoonlijk mooier en ook nog eens beter vliegen. Met de blizzard moet je namelijk altijd een flink tempo aanhouden en met de Mefisto kan je ook nog rustig vliegen. Als je toch graag een hotliner wilt hebben kan je ook kijken naar de Sprinter van Reichard: Sprinter | Reichard Modelsport, is zeer snel en schijnt heel erg goed te vliegen wat ik overal heb gelezen, deze kan je ook prima uitvoeren met de drive 480 van kontronic als aandrijving.
Een ander alternatief is de Hawk: HAWK F5B | Elektro-Segelflugzeuge | Flugmodelle | Modelle
hier kan je ook met een tamme setup beginnen tot extreem.

deze heeft een redelijk tamme setup in zijn blizzard: Sprinter | Reichard Modelsport, is zeer snel en schijnt heel erg goed te vliegen wat ik overal heb gelezen, deze kan je ook prima uitvoeren met de drive 480 van kontronic als aandrijving.
Een ander alternatief is de Hawk: HAWK F5B | Elektro-Segelflugzeuge | Flugmodelle | Modelle
hier kan je ook met een tamme setup beginnen tot extreem.

Die blizzard zegt mij wel wat! Dat filmpje ziet er goed uit en lijkt mij niet 'te' snel voor mijn vaardigheden... ongeveer wat ik zoek dus en ook niet zo erg duur. Die reichard lijkt mij eerder een wat rustiger zweefvliegtuig te zijn, niet? Zag in het blizzard filmpje 'tuning powerset'. Enig idee welke dit zou zijn?

Als je echt in hotliners geinteresseerd bent dan moet je eigenlijk 19 september bij de Belgische F5b wedstrijd gaan kijken. Onze Model Air Club
Maar als ik zo je ervaring zie van een EasyStar en beginnend met een brandstof trainer dan geef ik je het welgemeende advies om niet alles tegelijk te willen doen. Wil je iets ter vervanging van je EasyStar dan zou ik niet heel veel verder kijken dan de Blizzard.
Blizzard uit het filmpje gebruikt volgens de aankondiging de tuning setup. Alleen de piloot moet nog wel leren werpen.

Die blizzard zegt mij wel wat! Dat filmpje ziet er goed uit en lijkt mij niet 'te' snel voor mijn vaardigheden... ongeveer wat ik zoek dus en ook niet zo erg duur. Die reichard lijkt mij eerder een wat rustiger zweefvliegtuig te zijn, niet? Zag in het blizzard filmpje 'tuning powerset'. Enig idee welke dit zou zijn?

Met tuning setup is hij een stuk sneller, maar je moet dan wel de vleugels gaan tapen vanwege flutter.

De Mefisto ziet er niet snel uit maar hij kan echt heel erg veel hebben en als je er voldoende power in doet gaat hij echt meer dan hard genoeg.

[media=youtube]nfOj5OJGAYA[/media] , setup is wel een beetje matig in dit toestel, kan veel meer power aan.

Zit idd niet veel gang in die Mefisto, is geen hotliner eerder een softliner of meer.... een goede allrounder?
Dat is geheel niet erg en kan een goede opstart zijn naar 'meer'.
Je moet ergens beginnen? Het lijk mij een prima vakantiezwever in de bergen.
Maar toch zeker geen kist voor onervaren handen.

Een hotliner heeft een geheel andere vliegkarakteristiek dan een motor trainer. Klasse appart hoor, geen kattepis.
Ik zou het hoofdstuk van de motortrainer (lees rolroertrainer!) niet overslaan en proberen dat toestel donders goed onder de knie te krijgen en uit te melken. Je heb er alleen maar profijt van. Dat is een kwestie van veel uurtjes maken, en er uit te halen wat er in zit, zonder je zorgen te hoeven maken om dure schades.
Daarmee kan je je handelingen en reflexen automatisch in je systeem imprinten, zodat je niet er meer over na hoeft te denken hoe je de kist aanstuurt, slechts waar je met de kist naar toe wilt. Kortom kan gooien en smijten zonder dat het stuk gaat.

Die betoverende wens van de Hotliner gaat toch eens in vervulling. Daar ontkom je nu niet meer aan. Ik ken dat!

Zelf heb ik ook de overstap direct naar een Hotliner gemaakt in 2009 zonder dat ik enige zweefervaring had. Gelukkig gesteund door een ervaren instructeur.
Doch ondanks zijn goed toeziend oog ging het op een dag in een flits toch mis en ontglipte de kist mijn controle (niet aan de kabel). Het ding was mij voor en dat mag bij het sturen je niet overkomen.

Dat ding... oh zo fraai van lijn, de Wilco van Topmodell.fr, dezelfde als de Hawk F5B van Staufenbiel, was zo glad als een banaan in olijfolie en brak uit in een duik.
Stuurmanskunst, onoplettendheid of haperende Simpropontvanger? Ik houd het maar op stuurmanskunst. (Doch ben overgestapt op 2,4 Ghz Jeti uit safety.) Lichte schade die goed hersteld kon worden, geluk bij een ongeluk in een hooibergje.

Het nieuwe was er van af en de knikkende knieën waren snel over nadat ik het truckje van 'het soort vliegen' doorhad had. Vliegen met F5B jongens, goed kijken en tips opvolgend. En zo bouw je met ieder toestel vliegervaring op.

Extra hulp door middel van het inzetten van een licht rap zwevertje met vergelijkbare vliegeigenschappen, maar dan iets milder.
Zorgden voor het extra trainen van de reflexen en behalen van m'n zweefbrevet. Een stap die echt nodig was voor mijn ontwikkeling.

De Wilco heb ik onder de knie... wat heet... een heerlijke kist... vliegt beter dan een trainer.... maar je blijft leren. Nu komt er zwaarder geschut in stelling. En over een tijdje wellicht het summum der F5B? Wie weet. Elke keer een stapje verder.

Naast de Mefisto heeft bijvoorbeeld een zaak als Staufenbiel nog een lading fijne soft/warmliners... zo ook bij Lindinger is er een aardige keuze.

Ga zeker op die F5B dag in België kijken, ga met de vliegers kletsen. Want waar het hart vol van is?

Groet Bas

Laatst bewerkt:
A.s. zondag F5B kijken Valkenburg. Ben bang dat ik het virus ook te pakken heb. Maar wat is wijsheid, direct een (budget) F5B model als de Hawk aanschaffen of eerst een model als de Mpx Blizzard aanschaffen?

Erik, dat hangt gewoon echt af van je vliegervaring en vertrouwen.

Ik heb direct voor de Wilco (Hawk) gekozen. De bouwdraadjes Hawk F5B, reparatie van m'n Wilco zijn hier zo gevonden. Lang en zeer veel info.

De Hawk kan zwaar gemotoriseerd worden, maar ook licht. Ik heb een zeer lichte set-up. Hij gaat vlot omhoog, maar behoud z'n snelheid niet voor een goede wedstrijd. Daarmee is het funzwever. Ik houd hem in deze toestand.
M'n Enigma gaat op een vele malen groter vermogen draaien, en zal er meer van m'n vliegkunst verwacht gaan worden.

Met een zware Kira 600-38 + een planetaire reductiekast en grote prop transformeert de Hawk tot een machtige Hotliner.
Kan niet meekomen met de top (Surprise, Raketenwurm of top of the bill: Avionik), maar heel goed voor het midden-klassement. Dat is reeds bewezen. De kist is oersterk voor het doel, maar is niet onverwoestbaar. Door zijn oppervlakte is het geen echte F5B kist, maar draait in de NL competitie gewoon mee. Met een juist gewicht behoud de kist goed snelheid. Een juweel! Verder is de NL competitie een bijzonder leuke groep mensen. Alle plane-crazy!

Snelheid vast houden is iets wat de Blizzard niet heeft. Die gaat rap omhoog, maar verliest onmiddellijk weer snelheid. Veel plezier heb je zeker wel met zo een kist. Waarom niet? Bij een ruwe behandeling is de kist snel te repareren en als het niet te erg is... ook zo weer in de lucht. Ook voor de vliegbewegingen is het een goede opstap. Maar als je nu toch geld gaat uitgeven?
Hawk! Maar wel kletsen met ervaren jongens in het F5B kamp. Dan hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden. En laat je begeleiden als je dat nodig acht.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat een funjet precies in je plaatje past. Is heel goed te vliegen met een rustige 3s setup, kan je zelfs heel langzaam binnen zweven. Je kan daarna voor een vier vijf of zes cellen setup gaan waarbij snelheden vsn 250+ geen probleem zijn!

Hallo David,

je vliegt bij de club in Kortrijk?
Dan heb je waarschijnlijk Val Bourez zien vliegen met de Enigma.
Ik ken je niet en weet ook niet wat je kan maar ik denk dat zoiets nog een tikje te hoog gegrepen is.
Niet dat dat soort modellen moeilijk vliegt, als je alles loslaat gaat hij gewoon de richting die je het laatst gestuurd hebt, maar de snelheden liggen nogal hoog en het is nogal kostbaar als er iets stukgaat.
Als je een Easystar en een motorkist onder controle hebt, dus je hem exact kan laten doen wat de instructeur zegt dat je moet doen, dan zou je eens onder begeleiding met een Blizzard kunnen proberen te vliegen.
Je kan veel plezier hebben aan een Blizzard, redelijk universeel model, snel maar kan ook langzaam zweven en je kan er ook kunstvlucht mee doen.
Misschien is er iemand bij je op de club die er 1 heeft en waar je een keer, op hoogte, mee mag sturen.
Dan weet je wat je kan verwachten.
En mocht je F5B (hotliners) willen zien dan zou je 26 juni in Anthisnes kunnen komen kijken, daar wordt een belgische wedstrijd gevlogen.

Heb je ons promo filmpje al gezien??
hq6RVQLkb8c[/media] F5B Promo

Grts Gert-Jan

Als je echt in hotliners geinteresseerd bent dan moet je eigenlijk 19 september bij de Belgische F5b wedstrijd gaan kijken. Onze Model Air Club
Maar als ik zo je ervaring zie van een EasyStar en beginnend met een brandstof trainer dan geef ik je het welgemeende advies om niet alles tegelijk te willen doen. Wil je iets ter vervanging van je EasyStar dan zou ik niet heel veel verder kijken dan de Blizzard.
Blizzard uit het filmpje gebruikt volgens de aankondiging de tuning setup. Alleen de piloot moet nog wel leren werpen.

Die wedstrijd lijkt mij idd de moeite om te bezoeken, ga ik zeker noteren! Ben gebeten door hotliners maar besef evengoed dat ik zoals je zegt nog een lange weg te gaan heb. Daarom ook dat ik een soort 'instap' model zoek om op een verantwoorde manier (en in de vliegclub) de eerste stappen mee te leren zetten.. alles op zijn tijd. Maar uit je reply haal ik wel dat een blizzard met standaard tuningset dan geen slechte keuze is? correct?

Ik denk dat een funjet precies in je plaatje past. Is heel goed te vliegen met een rustige 3s setup, kan je zelfs heel langzaam binnen zweven. Je kan daarna voor een vier vijf of zes cellen setup gaan waarbij snelheden vsn 250+ geen probleem zijn!

Ook reeds zien vliegen maar het model spreekt me iets minder aan. Zit ook met het gedacht dat een blizzard misschien wat betere vlieg- en zweefeigenschappen heeft?

Back