Welke 5 blads rotorkop

Hallo,

Ik ben in het bezit van een T-Rex 600 ESP in een Funkey (blauwe) Sheriff Hughes 500E schaalromp.
Ik vlieg nu nog nog met een DFC rotorkop maar zou heel graag de overstap willen maken naar een 5 blads rotorkop, omdat deze nu eenmaal op de echte MD 500E zit.
Nu ben ik al een poosje aan het oriënteren maar ben er nog steeds niet uit welke 5 blads kop nu het meest geschikt is.

Vooralsnog heb ik op dit moment het beste gevoel bij de Spinblades kop, maar daar valt de prijs me erg van tegen.
De kop kost € 729,00 euro en word zover ik het kan beoordelen geleverd zonder lagers en zonder swashplate dus gaat ie uiteindelijk over de € 800,00 heen.
Over de goedkopere koppen lees ik vaak dat ze niet stevig genoeg zijn en vaak trillingen veroorzaken, iets wat je bij een schaalheli zeker NIET wilt hebben ....

Ik ben benieuwd naar ervaringen van andere MD 500E bezitters en zou graag ook wat foto's zien ...

Mvg. Eric

Wat is de rotordiameter? Want voor die 800 Euro heb je bij Vario een 5-blads kop PLUS twee rechtsdraaiende driebladsetjes (om een of andere reden hebben ze 3 en 4 blads sets rechtsdraaiend, 5blads niet...), en dan hou je nog geld over ook: 746 Euro ex verzend...

Zul je zelf die twee bladen er bij moeten balanceren...

Alternatief, nog goedkoper en minder werk ook:

De heli ombouwen naar linksdraaiend, zou je op 666 Euro uitkomen, en als je even een e-mail er aan waagt heb je heel goed kans dat ze een rechtsdraaiende set van 150 cm voor je samenstellen....

Een 5 blads tuimelschijf en een meenemer zul je ook nog moeten kopen, wat die ergens anders kosten weet ik niet. Bij Vario kost een 5 blads tuimelschijf 92 euro en een meenemer 6 tientjes

Zoals ik het zie, heb je dan voor 820 euro kop, bladen tuimelschijf en meenemer, met de kleine concessie dat je om moet bouwen naar linksdraaiend (of, als Vario een rechtsdraaiende set wil samenstellen, rechtsstreeks monteren en vliegen). Je hebt dan een set die ook zonder FBL uitstekend met de hand te vliegen is (maar dat is natuurlijk volledig je eigen keuze, ik zeg alleen dat de kop daar goed genoeg voor vliegt, in tegenstelling tot een hoop andere koppen).

Groet, Bert

Beste Bert,

Bedankt voor je reactie ...
Ik heb samen met Albertino (RC Heliparts) naar deze optie gekeken.
De 5-blads kop van Vario is TE groot voor een 600 size helikopter. Daarnaast is de rotordiameter van een T-Rex 600 standaard 1,34 mtr. dus 1,50 is sowieso veel te groot.
Het ombouwen van rechts- naar linksdraaiend klinkt naar mijn idee ook een stuk eenvoudiger dan dat het uiteindelijk is, maar wellicht heb jij daar een goeie ervaring mee ?!?

Mvg. Eric

Tsja, met dat verschil in rotor diameter komt het sowiso niet goed want die bladen kort je niet een twee drie in....
Ombouw naar linksdraaiend zelf nooit gedaan, maar wel eens de optie bestudeerd. Op RC groups zijn er meerdere die dat met T-rex achtigen gedaan hebben, zo heel problematisch is dat niet: vrijlooplager omdraaien is wel te doen als je weet wat je doet, en je hekrotor hoeft niet per sé naar de andere kant, en veel meer is dat niet...
Ik ga niet zeggen dat het een peuleschil is, maar het is ook weer geen zwarte magie :D

Maar da's academisch als je niks aan die rotordiameter hebt, want je zet nu eenmaal niet zomaar andere bladen op een Vario kop... :(

Groet, Bert

Back