Welke accu te gebruiken?

Beste allen.

Ik ben op zoek naar accu's die mijn ledverlichting ongeveer 3 uur kunnen aansturen.
De ledbak specificaties zijn 67,5watt 4,89 amp 12V 6750 lumens

Rigid Industries LED Lighting | LED Lights, Offroad, Marine, Truck

De ruimte voor de accu's is beperkt....170X50X150mm
Mijn vaag is dus welke accu's ik hier voor kan gebruiken?
En welke lader?
Heb totaal geen verstand van dit soort dingen dus dacht zal het hier eens vragen.
Alvast bedankt voor de info.
Oja ze moeten ook tegen een stootje kunnen, want het is voor de quadcross.

Dat wordt een lastige.....

Vooral door de beperkte ruimte die beschikbaar is.
Voor een gebruiksduur van 3 uur heb je ongeveer 15Ah nodig aan capaciteit , accu's vinden het nooit fijn om helemaal leeg getrokken te worden dus zit je al gauw aan de 20Ah wat je nodig hebt.

Loodaccu's vallen bij voorbaat al af , die worden veelste groot.
Ni-cd of Ni-mh is niet heel praktisch gezien het aantal cellen wat je dan moet gebruiken en het bijhorende gewicht/formaat en de nadelen van die cellen.

Lipo is lichter en compacter en heeft voldoende capaciteit voor het gebruik , meer dan 3 uur moet dan mogelijk zijn. Maar heeft als nadeel dat er een speciale lader nodig is en wat voorzorgsmaatregelen tegen te ver ontladen bij gebruik.

Handig met zoiets als dit is een budget ;)

Als 11,1V nog toelaatbaar is kan je met lipo's uit de voeten.

Een lipo van 5 Ah heeft als afmetingen 145x49x27mm. Dus je kan 170:27=5 lipo's op z'n kant erin.

Hans

11,1 is nominaal, een volle 3 cel lipo is 12,6 volt.
leeg zal hij rond de 10 volt zitten.

Super bedankt voor de reacties mannen.
Volgens mij kunnen ze van 9V tot 24V vol vermogen leveren.
Dus met lipo's moet het gaan lukken.
Is dat een merk of een soort accu?

Het is een accu met een bepaalde chemie. Dit soort accu's wordt ook toegepast in laptops en telefoons, maar dan voorzien van allerlei elektronische beveiligingen. De accu's die in de modelbouw worden gebruikt hebben die beveiligingen niet.

De Li-Po accu's kunnen enorme stroomsterkten leveren. Maak je per ongeluk met b.v.met een stuk gereedschap kortsluiting bij een 5 Ah Lipo van 11,1 volt dan vliegt het gesmolten metaal in het rond. Veel voorzichtigheid is geboden.

Voor het laden zijn speciale voor Li-Po geschikte laders nodig. Als je een Li-Po te ver ontlaadt, dan is deze defect. Daarom is het nodig deze te beschermen tegen diepontladen.

Wat meer informatie over Li-Po's vind je hier: <Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Let dus goed op. Bij verkeerd gebruik is er een groot risico op het explosief ontbranden van de Li-Po.

Laatst bewerkt door een moderator:
Een lipo is een accu type en er zijn diverse merken.
Zo als eerder opgemerkt heb je ongeveer 20Ah nodig dus bij lipos van 5Ah heb je er 4 nodig.

wat-een-lipo-en-hoe-gebruik-je-die

Hier kan je al zien wat er zo al is en wat het kost en eventueel bestellen.
Dat geldt ook voor laders.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__86__85__Batteries_Accessories-Li_Poly_All_brands_.html

Bij voorbeeld deze.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/...000mAh_3S1P_30C_Lipo_Pack_Suits_TRA2872_.html

Of deze hard case in het Europese ware house.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/...mAh_3S1P_20C_hardcase_pack_EU_warehouse_.html

Een lader moet een vermogen hebben dat afhankelijk is van hoe snel je de accus vol wilt laden.
Dat kan in 2 uur of een uur maar ook in een half uur maar dan heb je een veel grotere lader nodig en het lipo type moet dan een hogere laadsnelheid aan kunnen.
Daar bij kan ook het budget een rol spelen.;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik kan die 3 uur ook opsplitsen in 3X.. Moet toch binnen komen om te tanken.
Dus heb ik per uur ongeveer 7ah nodig.
Dan zou ik op 2X 7ah komen en een lader die binnen 1 uur de boel weer vol heeft.
Zit ik nu in de goede richting mannen?

Nogmaals bedankt voor jullie hulp.

Dynamo levert niet genoeg (extra) vermogen?
Wat zit er voor standaardverlichting op, vermogen van de lampjes?
Brandt de standaardverlichting tegelijkertijd met de LED-verlichting?

Heeeeel veel problemen gehad met de quad hierdoor.
Zijn zelfs uitgevallen in een 12 uurs race 800 KM hier vandaan in Frankrijk.
Was veroorzaakt door teveel vragen van de dynamo.
Willen nu de verlichting niet meer via de dynamo aansturen, om alles uit te sluiten.

Een grotere dynamo en accu lijkt mij dan de beste oplossing om te voorkomen dat de boel stuk gaat door overbelasting.
Het maximum vermogen van de dynamo moet bekend zijn bij een goede voorbereiding bij een forse verhoging van het stroomverbruik.

Hoe je tijd schema wordt weet ik niet maar misschien kom je hier verder mee.

Aangezien een lipo niet te snel geladen moet worden i.v.m.de levensduur verkorting lijkt me met 1C laden (20A met een lipo van 20Ah) acceptabel.
Dan moet je met ongeveer 20A kunnen laden en daar heb je minstens een 300W lader voor nodig en eventueel een losse voeding van minstens 25A 14V.
Die 2X7Ah zou dan in pakweg 40 minuten weer bij te laden zijn.
Denk er ook over na of je wilt laden van af een accu(12V of 24V)of van af een 230V stopcontact.

Laatst bewerkt:
Ik zou zeggen, grote LiFePo4 accu's.
Ze zitten in een hard case en zijn veel minder kwetsbaar als lipo's.
Voordeel is ook nog dat er gewoon, net als een auto-accu, schroef terminals op zitten, dus je kan zonder solderen de accu vervangen.

Prijs voor 12,8 Volt 20Ah is ongeveer 120 euro.
Ze zijn dan met 10C te belasten (200A)
Afmetingen: 180 x 168 x 80
Een 12V blok weegt ongeveer 3,5 kilo.

GJ

De grote blokken zijn inderdaad een optie , mits het gewicht geen bezwaar is en de aanschafprijs....

Voor 120 euro heb je waarschijnlijk 2x een set lipo's als je een beetje goed shopt bij hobbyking.
15 of 20C is meer dan genoeg en die kosten geen drol...

Ik ben toch maar even aan het zoeken gegaan bij Hobbyking.

een 3S lipo (11,1 Volt) 5000 mAh is 30-35 euro.
Dat is dan een accu zonder hardcase.
Om aan 20 Ah te komen moet je er dus 4 hebben.
En.. krijg je ze wel naar Nederland, het wordt namelijk steeds moeilijker om grote lipo's te transporteren.
Ander nadeel is dat je een lader moet hebben met een balancer, wat bij een LiFePo niet hoeft, die kan je gewoon met een autoacculader laden.

GJ

Beter zoeken dan ;)

3s 5000mAh 20C kost een euro of 20 per stuk in het EU warehouse , blijft er nog genoeg over voor een fatsoenlijke lader ;)

Tja nu weet ik het effe niet meer.
Ga toch voor de lipo's denk ik.
Want quad wordt ieder jaar ingeruild.
Ga eens kijken of ze nog uit china te halen zijn.
Mijn dank is groot mannen.

Back