Welke accu voor zeilboot 2 servo's

Welke accu gebruik jij?

• Een lipo

Votes: 2 28,6%
  • Een nimh

Votes: 5 71,4%
  • Een loodaccu

Votes: 0 0,0%

• Total voters
    7
Ik wilde graag een accu hebben voor een zeilboot met 2 servo's, maar toen ik op Conrad.nl keek begon het me een beetje te duizelen. Ik zie door de bomen het bos niet meer, je hebt lipo´s, NIMH, NICD, Lood. Welke beginnersaccu moet je nou nemen voor een zeilboot met 2 servo´s? En welke spanning? 4.8V, 6V, 7.2V, 8,4V, en heb je voor deze accu's nog speciale laders nodig? of voldoet een 7,2V transformator van een racebaan?

Ik wilde graag een accu hebben voor een zeilboot met 2 servo's, maar toen ik op Conrad.nl keek begon het me een beetje te duizelen. Ik zie door de bomen het bos niet meer, je hebt lipo´s, NIMH, NICD, Lood. Welke beginnersaccu moet je nou nemen voor een zeilboot met 2 servo´s? En welke spanning? 4.8V, 6V, 7.2V, 8,4V, en heb je voor deze accu's nog speciale laders nodig? of voldoet een 7,2V transformator van een racebaan?

ik heb 3 7,2 volt accu's en 1 snellader voor je liggen 55 euro 61,20 incl opsturen pm maar als je hem wilt kopen ;)

Eigenlijk vind ik 60 euro een beetje veel voor 3 accu's en een lader, wanneer gebruik je nou 3 accu's??????

PS: Ik denk dat m'n servo's dan stukgaan, ze zijn gemaakt voor 4,8V-6V

Eigenlijk vind ik 60 euro een beetje veel voor 3 accu's en een lader, wanneer gebruik je nou 3 accu's??????

PS: Ik denk dat m'n servo's dan stukgaan, ze zijn gemaakt voor 4,8V-6V

1 in je boot
1 laden
1 als je accu in je boot leeg is

2 kan ook voor 50 euro

en je servo krijgt stroom van je regelaar
je regelaar zorgt dat hij de goede spanning krijgt
dit zijn goede accu's voor een beginner

Ik bouw een ZEILBOOT, die hebben meestal geen regelaars, alleen maar wat servo's, een accu en een zender/ontvanger

heb je geen fototje van je electro want snap er niks meer van

dus volgens jou sluit jij je accu op je ontvanger aan ?????

Het gaat om een zeilboot niet om een speedboot met een 540 motor erin ;)

7,2 volt rijaccu's heeft hij dus niks aan ...

Mijn advies is om voor een setje ni-mh's te gaan in een passend formaat/gewicht voor de boot.

Deze zijn beter te betalen als lipo's en je hoeft er geen speciale lipolader + toebehoren voor te kopen....

Het is misschien wel handig te vermelden welke accu's (formaat/gewicht) je in de boot kwijt kan ;)

Aan een simpele lader van pak 'm beet 20 euro heb je voor een setje ni-mh's al genoeg....

heb je geen fototje van je electro want snap er niks meer van

dus volgens jou sluit jij je accu op je ontvanger aan ?????

Het is een zeilboot .... er zit geen motor in voor de aandrijving , hij heeft alleen maar stroom nodig om de servo's aan te kunnen sturen ...

Afhankelijk van de grote van de boot en de kracht die de servo's moeten leveren 4,8 of 6 volt.

Voor de duidelijkheid, ik sta op het punt de spullen te bestellen, ik heb nog niets gebouwd. Ik heb het ontwerp al wel gemaakt, en het wordt een aangepaste Lelievlet (scoutingzeilboot). Hij wordt 56 cm lang, en met een mast van 60-75 en een breedte van ongeveer 17-20 cm.

En volgens iemand op dit forum (volgens mij was het een vriend) was het slecht om 6V op je servo's te zetten, maar dan presteren ze toch juist beter? (hebben ze meer voedsel :-P )

Laatst bewerkt:
Is het niet beter om de boot te bouwen voor je de spullen gaat bestellen :?:

Lijkt me wel handig als je weet wat je aan ruimte hebt en dus kwijt kunt ....

Het lijkt mij dat je toch bepaalde verstevigingen in de boot zal moeten aanbrengen , aan de hand van de plaats van die dingen ga bekijken wat je aan electronica kwijt kunt volgens mijn denkwijze :rolleyes:.....

Voor sommige servo's is 6volt te veel , echter is het voor het overgrote deel geen probleem om 6volt te gebruiken.

Ahh, nu begrijp ik het. Dan bestel ik eerst bij muco het hout/mast/tuigage, zet het gedeeltelijk in elkaar, en bestel dan bij conrad de zender/ontvanger/servo's/accu

Weet iemand hier een goede lader (liefst bij conrad, daar ga ik waarschijnlij electronica kopen) met de volgende specs
- Stekkersysteem Futaba
- aansluitbaar op lichtnet 220/230 V
- 6V
- tot 20 euro

Hallo Martijn,

Even rustig aan! Je weet welke boot je wilt gaan bouwen en je hebt hier al een tekening van (of van gemaakt). Voor dat je gaat bouwen moet je wel over de besturing gaan nadenken. Electronica en water gaan slecht samen. Je moet dus ergens een compartiment (doos) in de romp maken waar je de accu, servo's en ontvanger zo kunt plaatsen dat ze droog blijven. De grootte van deze opbergplaats geeft meteen ook welke ruimte je hebt voor de apparatuur. Ook moet je meteen al gaan kijken hoe je het roer en de zeilen aan kunt sturen. Het is beter hier vooraf goed over na te denken dan achteraf nog te moeten breken om het passend te krijgen. Op internet zijn de afmetingen van servo's, ontvangers en accu's wel te vinden. Wanneer ik jou was zou ik deze opzoeken en in jouw tekening in tekenen. Zo krijg je een beeld of alles past. Voor jou doeleinde is een 4 cellige accu van penlight cellen meer dan genoeg. Deze hebben tegenwoordig al snel een capaciteit van 1500 Mah. Dan kun je met een volle accu uren varen. Als servo kunt je elke standaard servo gebruiken. Bijvoorbeeld een Futuba S3001. Mocht je een nieuwe besturingsset kopen denk er dan aan dat je een op de 40 MHZ koopt. Deze frequentie is voor bootjes en auto's.

Veel succes,

Hendrik Harmensz

Back