Welke accu?

Hoi, ik heb 2 motoren van 7.2 en 1 motor van 9.6 volt, aan de 7.2 volts motoren kan ik een 6 volts accu hangen, maar aan de 9.6 volt ook?
En wat zegt me mha???
Of moet ik daar een 12 volts accu aan hangen,kan me iemand daar eens uitleg over geven.

Waar ligt de grens van welke accu, wat gebeurt er wanneer ik een 12 volts accu aan 6 volts motoren hangt,en andersom?

Groet Theo.:confused:
 
Laatst bewerkt:
Als je aan een 6 volt motor een 12 volts akku aansluit
Dan is je motor in een zeer korte tijd overleden dus ( kapot)
En hang je een akku van 6 volt aan een 12 volt motor dan ontwikkels hij niet de kracht die hij zou moeten doen
En mha zijn miliampere 1000 miliampere is dus 1 Ampere
mvg
Frederik :D :D
 
Accu

Als je aan een 6 volt motor een 12 volts akku aansluit
Dan is je motor in een zeer korte tijd overleden dus ( kapot)
En hang je een akku van 6 volt aan een 12 volt motor dan ontwikkels hij niet de kracht die hij zou moeten doen
En mha zijn miliampere 1000 miliampere is dus 1 Ampere
mvg
Frederik :D :D


Frederik, waar ligt dan de grens... kan een 9.6v motor dan ook op een 6 v accu of moet er 12 v accu achter.
Theo.
 
Hallo Theo,

Gemiddeld kun je een electromotor met 50% overspanning bedrijven, zonder dat er rooksignalen ontstaan, mits je binnen de belastbaarheid van de motor blijft.

Een 9,6V motor kun je dus zowel met 6V als 12V laten draaien; op 6V zal de motor niet de toeren en het koppel halen, maar wel heel lang meegaan, op 12V maakt de motor meer toeren, zwaar belast zal de levensduur korter zijn.

Bij hoge belasting is lucht-of waterkoeling aan te bevelen.

Wat moet er worden aangedreven, als ik vragen mag?

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
accu

Hallo Theo,

Gemiddeld kun je een electromotor met 50% overspanning bedrijven, zonder dat er rooksignalen ontstaan, mits je binnen de belastbaarheid van de motor blijft.

Een 9,6V motor kun je dus zowel met 6V als 12V laten draaien; op 6V zal de motor niet de toeren en het koppel halen, maar wel heel lang meegaan, op 12V maakt de motor meer toeren, zwaar belast zal de levensduur korter zijn.

Bij hoge belasting is lucht-of waterkoeling aan te bevelen.

Wat moet er worden aangedreven, als ik vragen


Groeten, Jan.


Jan, ik vaar nu met 6 volts accu,s en ik vroeg me af als ik die 9,6 motor gebruikt moet er dan 12 accu in,

Bedankt voor je uitleg
Groet theo.
 
Spanning bepaalt toerental: rpm = Kv * U.
Motorstroom loopt kwadratisch op met spanning, als je al het andere (accu, prop, motor) gelijk houdt.
Stroom maakt de motor warm/kapot.


M.a.w. spanning die op de motor staat is niet zo belangrijk, als je maar beneden de maximale stroom en toerental blijft. Je mag gerust de spanning verdubbelen. Toerental wil dan verdubbelen, stroom wil verviervoudigen. Om weer op de oorspronkelijke stroom uit de komen, zul je een lichtere prop moeten monteren.

Bij draaien op 12Volt accu zal motor twee keer sneller draaien dan op 6Volt accu. Stroom 4 keer groter dan bij 6Volt. Ik denk dat Jan je wel kan adviseren wat je dan met je prop moet doen, qua geschikte maat. Ik weet geen fl*kker van boten.

Beschik je over een stroom/spanningsmeter?
 
Laatst bewerkt:
Voor een regenachtige dag ...

* Bedrading
Accu/BEC -> ontvanger -> servo's/regelaar:
System wiring diagrams
LiPo pack en balancer:
LiPo pack and balancer cable wiring

Get a current/Watt-meter :)

* Current, voltage, Watt, battery-types and -C-rating explained
Ampères and other general information - RC Groups

Get a current/Watt-meter :)

* Get a current/Watt-meter, it will save you money and will more than pay for itself!
3$ diy Watt-meter:
$3 Wattmeter - RC Groups

Get a current/Watt-meter :)

* Blijf 20-30% onder maximale regelaarstroom
Scorpion Motors: Questions and Answers.... - Page 290 - RC Groups

Get a current/Watt-meter :)

* Brushless motor animations and simulations. Mostly outrunners but inrunners are just outrunners turned inside out, nothing fancy:
brushless motor animations and simulations - RC Groups

Get a current/Watt-meter :)

* About BECs, #servos and battery voltage:
Scorpion Motors: Questions and Answers.... - Page 298 - RC Groups

Get a current/Watt-meter :)

* 'Dry' testing brushless motors after a mishap:
"Dry Testing" brushless motors - WattFlyer E-Flight Forums
cd-rom tricks - RC Groups

Get a current/Watt-meter :)

* How to repair a brushless motor
How to repair an electric motor. - RC Groups

Get a current/Watt-meter :)

* Motor_building/rewinding_101, about poles, winds, delta, star
GB | Home
-> knowledge base
-> basic overview (1-5)

Get a current/Watt-meter :)

* E-flight calculators, a compilation
e-flight calculators (compilation) - RC Groups

Get a current/Watt-meter :)

* Presentation: de-mystifying Electric Flight
http://www.rcaircrafters.org/The%20Electric%20Show.pdf

Get a current/Watt-meter :)

* Amp Aviators - Home
-> Beginner Guide

Get a current/Watt-meter :)

* E-book: Everything You Wanted To Know About Electric Powered Flight
http://homepage.mac.com/kmyersefo/everything-e-power.pdf
Corresponding discussion:
Everything You Wanted To Know About Electric Powered Flight - WattFlyer E-Flight Forums

Get a current/Watt-meter :)

* Several Wiki's
E-flight Wiki's

Get a current/Watt-meter :)

* The E Zone: The Web-Zine for Electric Powered R/C Aircraft
-> Faq

Get a current/Watt-meter :)

* Monthly Ampeer newsletter, on paper and online available. Excellent articles in the archives by e-flight pioneers Ken Meyers and Keith Shaw a.o.
The Future is Electric



ps: "Get a current/Watt-meter" :)
copyright Cato Maior, 234-149BC
 
Back
Top