Afwerking van mijn CNC-vliegtuigen
Als ik, zoals eerder uitgelegd op deze pagina, veel herstelmethoden heb geprobeerd voor mijn vliegtuig: verschillende papiersoorten op verschillende manieren aangebracht, verpakkingstape op ijzer gespannen en geverfd (op de grote B17 ), interfaceable tussenvoeringen geplaatst ofwel direct op de depron (op de Comet , of op krantenpapier voor de DC3 , fiber en epoxyhars voor mijn B2 etc ...
Voor mijn CNC-vliegtuigen heb ik ofwel gecoat met ultralichte stopverf en direct geschilderd polystyreen, zoals op mijn eerste kleine modellen, of heb ik mijn "recept" gebruikt voor de meeste van mijn nieuwste modellen.
Mijn recept (originele versie) :
Mijn nieuwe recept
-------------------
Ingrediënten:
- Glasvezel 25 of 50 gr / m² (het duurt iets meer dan 1m²
voor een model 400 zoals JSdrone.)
- Methanol (weet je, wat onze voorouders gebruikten om
hun fuzzy en vervuilende motoren in te zetten)
U kunt ook gebruik maken van ethanol (spiritus)
- (! 'Ve nog steeds) Van Tesa universele lijm of Velpon Bison
- Van ultra lichte stopverf (Polyfilla, Knauff, fill7 of andere Bricobi ...)
Borden :
schaar, borstel soort schooljongen N ° 12, marker ...
Uitgerold recept:
Voorbereiding van het eerste wonderproduct:
- Maak een mengsel van 1 deel universele lijm en 5 of 6 delen
methanol. Het genereert een product dat bijna net zo vloeibaar is als water, maar
met geweldige eigenschappen.
Implementatie:
Men bereidt zijn fiber-coupons voor door de elementen op
deze te plaatsen en door de omtrek met een marge van 1 of 2 cm te tekenen met de
marker. (We kunnen automatisch anticiperen op overlappingen in de
blootgestelde gebieden zoals voorranden, neuszomen , enz. ...)
De vezel wordt voorzichtig (droog) gelegd zonder te trekken (bij voorkeur
in het begin binnen of onder de spil) ) en het is geborsteld (door
de vezel) en vervolgens met de zachte borstel om het hele
platte oppervlak goed te bevochtigen door op de moeilijke plaatsen, het soort lichte holte
enz. te dringen , maar zonder al te veel moeite te doen met zalm of andere hoeken waar men
vertrekt de vezel verhoogd. Daarna laten we het minstens 5 tot 10 minuten drogen,
terwijl we hetzelfde doen op een ander paneel (zoals steek, drijfvlak
van de spoel enz.). Als we kleine bubbels of defecten zien verschijnen,
het maakt niet uit, we gaan met rust!
Als het droog is, knip je eventuele inkepingen
(zoals zalm) op dezelfde manier als bij
warmte-krimpbare film. De voorgelijmde vezel wordt als papier gesneden!
we kunnen ook overschotten verwijderen.
Het oppervlak
en de vezels, die al gelaagd zijn, worden licht opnieuw bevochtigd (altijd met ons wonderproduct) en met behulp van de borstel wordt
de vezel op de gebogen delen of op de hoeken geplaatst, wat
gemakkelijk is omdat de lijm opnieuw wordt geactiveerd. en verzachte vezels. Je kunt
ook soepel met je vingers werken om de beplating op moeilijke plaatsen te voltooien
.
Voor bubbels en andere defecten kunnen we hetzelfde doen (we remixen
en borduren met de vingers)! Dit is een van de voordelen van deze methode in
vergelijking met de hars is dat we de defecten a
posteriori kunnen repareren (met de vezel wordt gedwongen om te schuren, wat niet
gemakkelijk is en moeilijk te verbergen is door later.
Indien vóór gewogen en daarna zullen we zien dat een m² vezels, zal
het gewicht van een paar gram te verhogen en zal al een oppervlak
zeer resistent (hetgeen ook bijdraagt aan de stijfheid van het model (meer
behoefte rails bijvoorbeeld.)
Voor afwerking:
voorbereiding van wonderproduct # 2 (kilowattvuller)
We nemen een klein product nummer 1 en voegen een beetje
ultralight stopverf toe (wat een soort micro ballonnen in een acryl bindmiddel is).
O n dosis van het mengsel tot een consistentie mond poriën hebben
cellulose (volgens de smaak van elk).
Het gehele oppervlak is geverfd met een of meer opeenvolgende lagen
met of zonder tussenschuren. We dringen aan op het niveau van de bedekkingen ...
Ah ja, ik vergat ...
Voor de vleugels en bovenliggers, muffs afzonderlijk de vaste
en mobiele delen . Alvorens af te werken met het opvulmateriaal, worden scharnieren van
hetzelfde metaal (dezelfde vezel en hetzelfde product) gelegd ; een strook over de hele
bovenkant en 3 of 5 kleine stukjes aan de onderkant zoals we zullen doen
Blenderm of een andere Micropore.
Met een beetje zorg en tijd kan men een vlekkeloze,
solide en lichte afwerking krijgen . Het schuurt zeer gemakkelijk, het is schoon (de vlekken die
achterblijven op het glas van de CNC-tafel kunnen gemakkelijk worden verwijderd door
met een mes te schrapen en vervolgens te wrijven met een doek bedekt met methanol of
aceton. en het is klaar om een licht te ontvangen
verflaag (I geverfd mijn model "African Safari Jungle" met
acryl verf retoucheren (verdund met een mengsel van
water en vocht ring)
ik test een coupon met spuitlakken en
synthetisch emaille en heeft ook de
probeer met de jouwe voordat je een kat op je model legt!)