Welke auto het beste voor snelheid (offroad)

Hallo,

Ik ben op zoek naar een offroad RC, die behoorlijk snel is. Ik ben in het bezit van een Tamiya Agrios TXT2, die erg goed bevalt. Die gaat ongeveer 35 Km per uur, en is erg leuk om in het bos over wat bergen te crossen. Maar nu wil ik er nog een wagen bij, die snel gaat (ja, de hobby heeft me te pakken.... ;)). Ik zit aan wat verschillende opties te denken, en ik zou graag jullie mening horen.

Ik heb een zwak voor Tamiya. Ik vind het bouwen van een wagen geweldig. Maar Tamiya staat niet bekend om het opleveren van hele snelle RC's. Ik kan een Tamiya buggy (iod) aanschaffen en die tunen (brushless motor erin enz). In dat geval, welk model van Tamiya is hiervoor het meest geschikt?

Ook heb ik gekeken naar de Traxxas E-Revo en de Rustler. Dat zijn wel echt snelle RC's. Kant en klaar, geschikt voor alle weersomstandigheden. De Rustler is wat gunstiger geprijsd, en er zit een training mode op (ik heb 3 jonge zoontjes. Die kunnen ook met de Agrios aan de gang, maar toch). De E-revo spreekt mijzelf meer aan, met name door de 1/8 schaal. Bij traxxas dus geen bouwpakketten, maar klaar voor gebruik.

Zijn er ook andere merken die zeker het overwegen waard zijn? Wat zijn jullie ervaringen? En wie wilt deze delen?

Groeten Jeroen

Als je iets zoekt als een erevo kun je ook kijken naar een thunder tiger e-mta, hpi savage (flux) of iets dergelijks. Van de erevo zijn hier niet veel mensen die daar leuke verhalen over kunnen vertellen.

Rustler vind ik een top wagen. Heb er zelf ook eentje die toch erg stabiel is met hoge snelheden. Weet nog of je naar xl-5 of naar vxl keek, maar de 100kph is met een brushless set prima te doen met deze offroad. Heeft alleen 2wd en erevo 4wd. Bij 4wd krijg je wel meer last van kapotte differentielen. En je moet hem gewoon meer onderhouden.

op de vraag welke wagen het beste voor snelheid is kunnen we je geen antwoord geven, maar als je nu duidelijk opschrijft wat voor wagen het moet zijn(1:10, 1:8, 2wd, 4wd, buggy, truggy, shortcourse, monstertruck, etc.) dan kunnen we je al een stuk gemakkelijker helpen.
mvg Tom

Laatst bewerkt door een moderator:
HPI Vorza, gaat out of the box 82Km/h (6S) volgens HPI, 103 met een andere gearing en banden en als je er dan ook nog eens een andere motor in duwt 117.

Ligt er helemaal aan wat je wilt natuurlijk, en wat je snel vind. 100+ is erg snel maar waar ga je het rijden? Ik heb een 5SC Flux, maar geen plaats om de top te halen. Accelereert natuurlijk wel lekker.

Als je het geld zou ik een "proffesionele" Truggy of buggy nemen.
Sneller en sterker en dus uiteindelijk goedkoper en meer waar voor je geld.

pfoe, 'k ben een jaar afwezig geweest denk ik! (kinderen/werk/...) maar 't begint terug ferm te kriebelen.
Anyway, ik kan RCMofo alleen maar groot gelijk geven. Bij mij ging het in deze volgorde:
traxxas slash 1/16 > e-revo 1/16 > e-revo 1/8 > Mugen mbx6 en mbx6T

Intussen is alle traxxas verkocht om nooit meer terug te keren. De mugens kocht ik allebei tweedehands en heb ik omgebouwd met een rc-monster conversieset naar electro.

Man man man, wat een kwaliteitsverschil, eerlijk waar voor mij is het mugen all the way. En geloof me ze gaan sneller dan je aankan (buiten eens een sprintje rechtdoor, maar daar is de fun al snel vanaf)

Een goede vriend van mij heeft een HPI Vorza Flux. De auto is extreem snel. Hij heeft me duidelijk gemaakt dat bij de Vorza Flux, met dank aan de 4WD, alle kracht naar voren gaat en daarmee bedoel ik dat de auto op de grond blijft. De Rustler VXL, zelf ook gehad, maakt heel snel wheelies omdat de kracht omhoog trekt. Alhoewel ik de Rustler VXL echt bloedsnel vond. Als je rustig op het gas gaat, en een beetje leert opbouwen, kan dit een zeer snelle wagen zijn. Wel een nadeeltje, bij mij ging hij best vaak stuk. Kleine dingetjes, niet duur, maar wel vervelend.

Zelf heb ik nu een HPI Savage Flux HP. Deze rij ik op 6S, en ik heb nog nooit zo lekker kunnen offroaden met mijn vorige auto's. Ik heb er een aantal gehad, waaronder een Traxxas Rustler VXL, E-Maxx & E-Revo Brushless Edition. De E-Revo ging bij mij heel vaak stuk als ik flink op het gas ging, met name de diffs. De E-Maxx heeft hetzelfde probleem, alleen kan je daarmee niet écht hard, dus ging hij juist minder vaak stuk dan een E-Revo bij mij.

De Savage vind ik ook heel snel. Ik moest er op het begin een beetje mee leren rijden, maar hij is echt bloedsnel als je een beetje met het gas om weet te gaan. Alhoewel vind ik de banden minder, daardoor wilt de auto heel snel zwabberen omdat de banden baloonen. Als nog echt heel snel. Hoge topsnelheid (dus boven de 100KPH+) ga je alleen halen als je andere banden eronder zet die niet baloonen. Sterker nog ik schat zo in dat je het makkelijk haalt. Offroad is er echt weinig kracht nodig om vooruit te komen. Dankzij de 4WD komt hij vrijwel overal. Hou er wel rekening mee dat hij met een speedrun erg geneigd is om wheelies te trekken, op welke snelheid dan ook. Met de stock banden denk ik niet dat je boven de 80KPH zult halen, ik durf het zelf niet eens. Nogmaals door de banden wordt hij erg onstabiel.

Succes met je aankoop!

Die HPI's, dat lijkt me ook de moeite om naar te gaan kijken. bedankt voor de tip!

En stel dat ik m'n Agrios harder zou willen laten rijden, wat zou ik dan het beste kunnen doen? Er zitten 2 standaard 540 motoren in. Maar ik zit eraan te denken om die te vervangen voor een snel(ler) alternatief. Ik denk dat ik het wel het beste bij brushed kan houden. En Nimh 8,4V of misschien lipo 2s

Wellicht is dat dan toch de beste optie, brushless. Zijn er nog tips voor bepaalde setjes? Ik heb al bij tamiya zelf gekeken. Maar dan ben je echt behoorlijk geld kwijt voor bijvoorbeeld :
Brushless 10.5T TBLM-01S
Brushless esc TBLE-01S

Dan zit je op 220,- euro ongeveer voor bovenstaand setje. En ik heb er 2 nodig..... Zijn er goede alternatieven? Die ook wel wat meer betaalbaar zijn, dat mag wel ;)

En heeft er iemand toevallig ervaring met de SkyRC Leopard 4370KV 9T set?

pas op dat je met brushless niet je gehele aandrijflijn naar de knoppen helpt! Als ik jou was zou ik een niet al te sterke brushless set erin leggen. En maar 1 is volgens mij meer dan genoeg om je wagen vooruit te helpen.
mvg Tom

pas op dat je met brushless niet je gehele aandrijflijn naar de knoppen helpt! Als ik jou was zou ik een niet al te sterke brushless set erin leggen. En maar 1 is volgens mij meer dan genoeg om je wagen vooruit te helpen.
mvg Tom

+1. Die tamiya dingen zijn niet gemaakt voor echte bash werk met brushless motoren.

dank voor de reacties. Ik heb besloten om m'n Tamiya "heel" te houden. Zelfs in de winkel waar ik de brushless motorsetjes wilde kopen, werd er gezegd " zul je dat wel doen". Ik vind het zonde dat ik die kapot zou rijden. Daar heb ik al aardig wat knutseluurtjes in zitten.

dus, uiteindelijk gekozen voor een Traxxas bandit. Het was niet m'n 1e keuze, maar ik liep tegen een nette aanbieding aan. VXL versie, dus (voor mijn beperkte ervaring) snel genoeg. En eerst kijken hoe het met nimh gaat ipv lipo

Zit er niet een 2S lipo bij, tenminste dat lees ik zo? Dan zou ik gewoon die gebruiken in plaats van nihm. Dat is 7.4V en is net wat meer dan een 6cells nihm maar niet echt zo veel meer dat het een groot verschil zal maken met je skills.

Lipo gebruiken is wel aan te raden,je leert er wel mee rijden en inderdaad,zo veel verschil maakt het niet in snelheid,maar natuurlijk wel een beetje.
Lipo is gewoon beter omdat deze onder belasting niet zo inzakken en je hebt wat meer punch.Gewoon doen,je wilt nooit nog anders ;)
De traxxas wagens zijn goede beginners wagens,heb er zelf een reeks staan en met mijn rustler toch ook al wat gecrasht en blijft gewoon gaan.
De bandit heb ik ook en is eigenlijk 90 procent dezelfde wagen als de rustler.

Ik heb nu 3 nimh 3000 mah accu's, 7 cells (8,4V). En je kunt per accu ongeveer 15 minuten rijden. Omdat het een 7 cell accu is, is deze al wat zwaarder dan een lipo, waardoor de bandit beter op de weg blijft liggen (minder snel wheelies gaat maken). Althans, dat is het goedbedoelde advies wat ik in de winkel heb gekregen waar ik alles heb aangeschaft. Mochten jullie daar andere meningen over hebben, dan hoor ik dat uiteraard graag ;)

Lees net je vragen. Als je snelhied wilt neem dat een Tamiya TRF 503.

Met een brushless setje erin, bv een 5,5 turns rij je alle hpi'tjes zoek.

Laat je niets wijsmaken dat de hpi'jes ruim 100 kmh halen.

Meer gewicht doet inderdaad minder snel wheelies,maar daarvoor kan je dus je slipperclutch afstellen naar de ondergrond waarop je rijd ;)
Meer gewicht zal de wagen ook minder snel overkop laten slaan maar daar heeft de bandit niet echt veel last van tegenover bijvoorbeeld een monstertruck.Hier kan je dan wel weer de veringen gaan afstellen dus ja,goed bedoeld advies inderdaad maar voor alles is nog wel een andere oplossing dan een zwaardere accu.
Een minder zware accu zoals bijvoorbeeld lipo's laat je dan weer langer rijden doordat je minder gewicht moet verplaatsen :)

Back