Welke BL motor voor de E-revo?

Ik heb tot nu toe nog altijd met theedoek, handboek en kwast gedaan :)

Handboek? Of handdoek ? ;)

Mijn eerste en enige handboek is van Tamiya. Daarin werd geadviseerd om de electronica eruit te halen en de auto in een emmer onder te dompelen.

@highspeeddirt,

De "curve" van het koppel van een electromotor is eigenlijk een rechte lijn uitgezet op het toerental. dus overal en altijd het zelfde koppel bij wat voor toerental dan ook.

Het is zaak om de juiste verhouding tussen motor/tandwielen/regelaar/accu's te kiezen. Dit klinkt heel stom maar er komt toch wel wat bij kijken. het is namelijk belangrijk om de temperatuur te meten als je een setup bouwt. Als een motor hele hoge toerentallen moet draaien om vooruit te komen zal de regelaar warmer worden omdat deze een hogere pulsfrequentie heeft. M.a.w. heb je een te kleine overbrenging dan kan de regelaar dus te warm worden. Als je nu een motor hebt die in verhouding veel warmer wordt dan de regelaar dan heb je een te grote overbrenging(auto moet zwaar trekken). Zorg ervoor dat beide tempraturen ongeveer gelijk blijven dan zit je veilig. Blijf in ieder geval voor beide onder de 50 graden om een efficiente combinatie te behouden. Dit kun je dus d.m.v de overbrenging al redelijk onder controle houden. Bij een brushed combinatie is dit fenomeen dus anders om.....:rolleyes:

Hierbij een uitdraai uit mijn MGM compro regelaar. Je ziet wat voor peikstromen er gemeten worden:

Gereden met een 6S lipo en 1360kv Tekno Neu

Maximal current peak [A] :216,48Current in full throttle [A] :29,52Voltage of battery at switch off [V] :20,3875Max. temperature [°C] :40,93

@highspeeddirt,

De "curve" van het koppel van een electromotor is eigenlijk een rechte lijn uitgezet op het toerental. dus overal en altijd het zelfde koppel bij wat voor toerental dan ook.

Het is zaak om de juiste verhouding tussen motor/tandwielen/regelaar/accu's te kiezen. Dit klinkt heel stom maar er komt toch wel wat bij kijken. het is namelijk belangrijk om de temperatuur te meten als je een setup bouwt. Als een motor hele hoge toerentallen moet draaien om vooruit te komen zal de regelaar warmer worden omdat deze een hogere pulsfrequentie heeft. M.a.w. heb je een te kleine overbrenging dan kan de regelaar dus te warm worden. Als je nu een motor hebt die in verhouding veel warmer wordt dan de regelaar dan heb je een te grote overbrenging(auto moet zwaar trekken). Zorg ervoor dat beide tempraturen ongeveer gelijk blijven dan zit je veilig. Blijf in ieder geval voor beide onder de 50 graden om een efficiente combinatie te behouden. Dit kun je dus d.m.v de overbrenging al redelijk onder controle houden. Bij een brushed combinatie is dit fenomeen dus anders om.....:rolleyes:

Hierbij een uitdraai uit mijn MGM compro regelaar. Je ziet wat voor peikstromen er gemeten worden:

Gereden met een 6S lipo en 1360kv Tekno Neu

Maximal current peak [A] :216,48Current in full throttle [A] :29,52Voltage of battery at switch off [V] :20,3875Max. temperature [°C] :40,93

De curve die ik bedoel is niet de koppel uitgezet tegen het toerental. Ik bedoel efficiency (vermogensoutput tegen vermogensopname) uitgezet tegen het toerental. Dus bij welk toerental is de efficientie het hoogst (en vermogensverlies aan warmte het meest gering)*.

Als je trouwens met een heel hoog toerental van de motor werkt dan moet de rotor steeds opspinnen naar veel rpm. Omdat de kinetische energie oploopt met het kwadraat van de hoeksnelheid kan dat aardig wat energie kosten bij veel optrekken.

Ik gok (met een paar grove aannames) dat het verschil in rotatieenergie bij topspeed van de rotor tussen 6S en 4S ruwweg zo'n 60 joule is (bij de monster max motor).

Als je in 3 seconden optrekt vergt die 60 joule zo'n 20 watt extra vermogen (zolang je accellereert). Maar goed, dat valt wellicht weg tegen de winst van de lagere amperestroom als je op hoger voltage rijdt bij en lagere vertanding.

Maar uiteraard, meten is weten :-) .

P.S. Wat betreft jouw meetgegevens: Wat is de haalbare topspeed en het gewicht van de wagen bij die meetopstelling?

* Edit: Dit verschilt ook naar gelang het voltage.

Laatst bewerkt door een moderator:
Beste,

...........
voorbeeld: Zelf rij ik met een 1360 tekno op 6S A123 (=19,8V) in een 1:8 truggy.temperatuur van motor en regelaar blijven onder alle omstandigheden onder 45 graden. De accu wordt niet warmer dan 35 raden onder zware belasting.

...........
arno

Hoi Arno,

Heb je misschien een filmpje van je auto ergens online staan? Ben heel benieuwd.

Truggies zijn meestal nitro als ik me niet vergis. Race jij (westrijden) tegen nitro's?

Klopt ik rij af en toe wedstrijden tussen de nitro's maar dit is voorlopig puur om de auto te testen. Er zullen straks apparte electro truggy wedstrijden gaan komen waaraan ik ga deelnemen. wel zo eerlijk:D

ik heb hier de links.....

(dit is geen officiele wedstrijd, maar een clubmeeting)

kijk en huiver:
7lGU55N4914[/media] - OT-BCP LOSI 8T Brushless deel 2.MPG 6S lipo

7lGU55N4914[/media] - OT-BCP LOSI 8T Brushless deel 2.MPG 6S A123

ubWzt2ltAtw[/media] - Arno's truggy killing a nitro @ 1:22m 6S123

gr

Arno

Laatst bewerkt door een moderator:
Lijkt me wel zo prettig een puur electro wedstrijd. Wat een lawaai in die hal! En het zal er ook wel strak staan van de uitlaatgassen :rolleyes:

Ik ben duidelijk geen nitro fan :-)

Wel cool dat stuk met dat duelletje. Electro kicks @$$.

Back