Welke BL motor voor de E-revo?

Hallo,

Ik heb ondertussen al gemerkt dat er heel veel is geschreven over BL motoren, maar een antwoord op mijn vraag heb ik nog niet gevonden.

De nieuwe BL-E-revo wordt geleverd met een 2200 KV motor. Hoe verhoudt zich dat in snelheid/kracht en rijtijd tot een Novak HV Pro 6.5T? Ik lees net in een advertentie dat een 6.5T gelijk is aan 3400 KV=730 watt. En ik weet dat het met de Novak al verschrikkelijk hard gaat. Heeft iemand al vergelijkingsmateriaal

Bij voorbaat dank

Andre

Laatst bewerkt:
De nieuwe BL-E-revo wordt geleverd met een 2200 KV motor. Hoe verhoudt zich dat in snelheid/kracht en rijtijd tot een Novak HV Pro 6.5T? Ik lees net in een advertentie dat een 6.5T gelijk is aan 3400 KV=730 watt. En ik weet dat het met de Novak al verschrikkelijk hard gaat. Heeft iemand al vergelijkingsmateriaal

de 2200kv motor die in de E-Revo BL edition zit is is zo'n 2500 Watt (in stroomverbruik, 85% rendement heb ik gelezen) die Brushless edition zal wel sneller gaan denk ik.
Echter, M'n Vader heeft een E-Maxx met een Novak 4.5T HV-Maxx setje. (4400kv) en die gaat ook erg snel. (iig snel genoeg! ) :)

In principe heb ik het besluit al genomen om de MMM aan te schaffen. In de combo's kan je dan nog kiezen tussen 2200KV en 2650 KV. Vrienden van mij rijden met een Novak 6.5T. En dat gaat inderdaad al heel erg hard. Eigenlijk al (bijna) te hard om goed te kunnen controleren. Als ik dan lees dat dit ongeveer gelijkstaat aan 3400 KV, zou het betekenen dat dan betekenen dat er nog 50% meer vermogen uit de Nue 2200 KV komt? En de accu's dus 50% sneller leeg zijn. Als dat zo is, overweeg ik de 2.650 KV combo te nemen.

ik denk dat het daar wel op neer komt ja. (vraag me over een paar weken nog eens, als ik de ERBE hier heb staan :D

maar.... hoe zit het dan met de rijtijd? ik begrijp dat je met 2x 5000mah lipos en de brushless edition tegen de 8-10minuten rijdtijd zit..
hoe zit dat met de novak 6.5t?

@ bricks, als je fullspeed gaat zullen de batterijen eerder op zijn ja, maar dan ga je ook harder. Op dezelfde snelheid is die MMM wellicht efficienter met de stroom en zal zodoende langer mee gaan. Dit zeg ik puur theoretisch weet niet of dergelijke dingen in de praktijk zijn getest (lijkt me wel overigens wel interessant).

Anders zet je de MMM zo in dat hij maar een x% van zijn totale power hoeft te leveren en zet je er een trottle curve in. Zodoende is het nog controleerbaar en kun je langer met een accu doen. Als je dan denkt klaar te zijn voor zijn volle power 'unlock' je alles ;)

met dezelfde snelheid zullen beide auto's ongeveer even lang kunnen rijden. (je hebt immers hetzelfde vermogen nodig om de auto op die snelheid te houden. (enige verschil zou de efficientie zijn)

Met M'n vaders E-Maxx heb ik al ruim 40 minuten gereden op het circuit in Almelo. (op 2x 2s LRP 5300mAh Lipo's ) dit was niet vol gas rijden uiteraard, maar wel vlot.

Laatst bewerkt:
Dit zijn nog een goede adviezen bedankt. De throttle curve aanpassen is dan inderdaad de oplossing lijkt me.
Voorwat betreft de rijtijden, is het natuurlijk alleen maar goed te vergelijken in bijvoorbeeld een baan wedstrijd. Dat hebben wij nog niet gedaan. Wij zijn meer van het "bashen" zoals de yanks het noemen, of het raggen zoals wij pummels dat noemen. We hebben allemaal 2*2 setsaccu's bij ons, en het is nog bijna nooit voorgekomen dat we alle accu's leeg hadden na anderhalf uur. Meestal zijn we eerder door de revo's heen, dan door de accu's. Een half uur raggen redden we zeker op 2s lipos, 5000mah. We hebben overigens wel plannen om eens op een baanwedstrijd te komen kijken. Zal een hele uitdaging worden om binnen de lijntjes te blijven :-)
De filmpjes van Bergschenhoek zagen er leuk uit. Ik heb een paar korte filmpjes van onze capriolen op youtube geplaatst. Zoek maar eens op bricksrevo. Was de eerst keer. De volgende keer zal ik er één lange film van maken. Beloofd.

De CCMMM levert dat vermogen bij een hoger voltage. Je hoeft hem niet op 6S lipo te gebruiken.

En inderdaad als je hem zo geared dat hij dezelfde topspeed haalt als de HV-maxx dan zal het gebruik vrijwel gelijk zijn.

Dit is natuurlijk ook in zekere zin afhankelijk van de efficiency curve van de motor. Als je hem op 6S als een dolle laat spinnen in een lage gearing, dan is de efficiency niet optimaal.

Mijn e-maxxen met HV-maxx worden naar mijn idee toch wel snel warm als er veel geaccellereerd wordt. En ik gebruik nog een vrij kleine pinion en de grotere spur.
De MMM zal er waarschijnlijk veel makkelijker mee omgaan. Ik wil mijn ERBE (als besluit hem te kopen :S ) op 4 S lipo gebruiken en met stock gearing.

Volgens de tabel van Traxxas is dat 25 mph = 40 kmh bij 12 cellen NiMH accu's. Vier lipo cellen zal iets vlotter gaan. Misschien 45 km/h. Dat is voor mij snel zat.

Dat is overigens ongeveer dezelfde snelheid als wat je rijdt met de HV-maxx 6.5T. Pas als je de MMM heel hoog geared en flink wat amperes er doorheen jast (lipo nodig) , dan krijg je extreme snelheid en extreem verbruik. Not my cup of soup.

Laatst bewerkt door een moderator:
Foutje.

EDIT: In hoeverre is die normale E-Revo trouwens Brushless ready? Denk dat er ook nog andere kosten bij kopen kijken namelijk.

Laatst bewerkt:
de standaard E-Revo is ook wel brushless ready, alleen de stallen midden assen zijn een must. (welke blijkbaar ook nog neit op de ERBE zitten.. beetje jammer.. )

de standaard E-Revo is ook wel brushless ready, alleen de stallen midden assen zijn een must. (welke blijkbaar ook nog neit op de ERBE zitten.. beetje jammer.. )

Als je op 4s lipo of 12s NiMH rijdt en de throttle curve wat geleidelijker instelt, dan zullen ze het toch wel houden?

Dan kan je goed racen en maak je alleen lichte wheelies bij high grip ondergrond.

met 4s lipo's krijg je ze nog net zo goed kapot. de kunststof ogen van de kardan koppelingen worden eerst wijd, en dan scheuren ze.
Je zou de throttle curve wel aardig laag moeten zetten willen de assen dat overleven.
als je met een beetje beleid rijd, houden ze het echter wel redelijk lang vol hoor, maar je kunt er beter van uit gaan dat je ze moet vervangen. :)

Ik ga op mijn E-Revo in ieder geval die long wheelbase draagarmen (achter) zetten, om wheelies juist te voorkomen. (heb een hekel aan wheelies als ik snel wil gaan :p )

Wij hebben nog geen problemen gehad met de midden assen. Al wel een paar keer cardanassen moeten vervangen. Voor ons maakt dat niet zo heel veel uit, binnen 5 minuten zijn die vervangen en rijden we weer. Bij een wedstrijd lig je er dan natuurlijk wel uit. We gaan nu wel experimenteren met de stalen cardan assen van traxxas, kijken hoe lang dat goed gaat. Maar voor de prijs van deze assen kan je heel wat plastic assen vervangen.
Wat wel een must blijkt te zijn is een spectrum zender. bij de ERBE zit die er gelukkig al bij. En anders voor €60 in GB bestellen.
Wat de auto wel een stuk beter handelbaar maakt is de sway-bar kit. Zou ik zeker aanraden.

Voor meer tips browse hier maar even rond. Staan talloze topics met dingen die je moet bekijken / veranderen voordat je gaat rijden.

Wellicht is dit een handig topic voor je?

Naam kwam me al zo bekend voor ...

So MMM it will be ?

Laatst bewerkt:
Back