welke boot en waar op letten

hallo

ik wil mijn hobby weer op pakken en wil naast de off-road ook een bootje halen .

nu weet ik hier weinig tot niks vanaf .

budget ongeveer 900 euro rtr
ik zoek dus iets snels en zo groot mogelijk , dit ivm inbouw ruimte .

nu heb ik iemand via marktplaats gevonden die een boot tekoop heeft met een beast zenoah , maar nu vraag ik mij af of dit echt snel gaat of hoe moet ik dat allemaal zien ?

er zijn pum motoren ,en beast zenoah motoren etc ?

die boot die hij heeft is 140cm

of weet iemand een site met 2e handse boten ?

en wat kost de onderhoud aan een boot ?
lijkt me goedkoper dan een auto aangezien er geen zand of stof bijna in komt ?

Hallo Gerrit,

met boten is het een beetje wat je wil.
Wil je vlak water en snelheid, zijn Hydro's, tunnels en riggers de boten.
Wil je half vlak / lichte golven zijn Mono's en catamaran's de boten.
Wil je grof water, dan zijn Mono's de boten.

Onderhoud tov wagens is veel minder, alleen de as goed smeren en lagers van roer enzo nalopen en behandelen (even kort door de bocht). Op zich worden ze niet vies, geen zand ect.

2e hands zijn er wel boten te koop, maar meestal (niet altijd) niet veel soeps op Marktplaats. Daarvoor kan je beter even op het www.xtremercboats.com forum kijken.

Momenteel weet ik 1 boot die nieuw is, nog afgebouwd moet worden en die staat bij de bigscaleshop.nl ( WWW.BIGSCALESHOP.NL )

Jammer dat je ver weg woont van Rotterdam, daar word Zondag aanstaande een demodag voor powerboat's gegeven op het Waaltje: Molenweg (tussen 35 en 37 in) Postcode 2995, Heerjansdam

Groetjes,

John.

hoi

bedankt voor je reactie .

op die extreme site was ik al geweest ,maar kan er niks vinden van verkoop of zo .

en hoe weet je of zie je of je iets van marktplaats koopt of er iets versleten is of de flexas niet goed werkt .

uiterraard wil ik alles werkend zien wat ik koop dus dat is een plus punt :)

graag hoor ik nog even deze dingen waar op te letten .

De boot van Arjan (Bigscaleshop) is helemaal nieuw... daar val je je zeker geen bult aan.

De romp is een goede, snelle en echt een jachthond op het water en binnen je budget.

Dit is wat je er van kan verwachten: 9VrMe3KOh_Q[/media] 45 RCMK R254.avi - YouTube

het onderhoud is meestal je as goed smeren, alles even nalopen op speling en of los zittende onderdelen.

Groetjes,

John.

Laatst bewerkt door een moderator:
dus als ik een boot wil kopen dan moet ik kijken bij de flex ass of daar speling in zit bij de motor ?
en of de compressie goed is .
en of de romp water dicht is ?

maakt het nog uit welke prop je er bij krijgt ?

en hoe zit het eigenlijks met watergekoelde motoren ?
bedoel die zuigen water naar de motor, maar dan kan er toch ook troep in gezogen worden ?

dit werd mij net aangeboden door jan

In de aanbieding een powerboot AC Lazer 45. Geen speelgoed dus
MTC Hardware,
Zenoah 260 pum,
JD uitlaat,
WT 257 carburateur,
Volle radiobox, met Voltindicator

eventueel RTR met Futaba 3PK zender en ontvanger

opzich leuke boot maar ik weet niks van waarde met dit spul , bedoel wil rustig wat betalen maar teveel is ook niet de bedoeling .

wat is deze boot waard ?

Lazer

dus als ik een boot wil kopen dan moet ik kijken bij de flex ass of daar speling in zit bij de motor ?
en of de compressie goed is .
en of de romp water dicht is ?

maakt het nog uit welke prop je er bij krijgt ?

en hoe zit het eigenlijks met watergekoelde motoren ?
bedoel die zuigen water naar de motor, maar dan kan er toch ook troep in gezogen worden ?

dit werd mij net aangeboden door jan

In de aanbieding een powerboot AC Lazer 45. Geen speelgoed dus
MTC Hardware,
Zenoah 260 pum,
JD uitlaat,
WT 257 carburateur,
Volle radiobox, met Voltindicator

eventueel RTR met Futaba 3PK zender en ontvanger

opzich leuke boot maar ik weet niks van waarde met dit spul , bedoel wil rustig wat betalen maar teveel is ook niet de bedoeling .

wat is deze boot waard ?

Gerrit,
Bij/in de flexas hoort inderdaad geen speling te zitten, maar dat kan ook moeilijk, deze wordt vastgezet in de koppeling met twee inbusboutjes en die moeten goed vast zitten anders ben je wellicht een en ander kwijt. Vandaar dat er ook een flexasbeveiliging op zit.

Compressie kun je meten door de motor te starten via de trekstarter, als je deze er zo doorheen trekt is het niet veel meer.

De romp is uiteraard waterdicht, maar er komt altijd water in de romp als je vaart, wat belangrijk is dat je radiobox dicht is anders is het vlug einde oefening.

De prop is van groot belang, meestal worden deze boten zonder prop verkocht en moet je op zoek naar een passende prop. Vaak worden deze op de diverse forums (fora) aangeboden en is het maar wat je wilt hebben.

Watergekoelde pums krijgen water binnen via het roer of een aparte waterpomp. Daar komt geen rommel door en het water dient alleen om de motor te koelen. Koel je die niet dan is het vlug afgelopen omdat hij dan oververhit raakt. er komt immers geen wind binnen om de koelen.

Even een idee kwa prijzen :
romp Euro 375,00
Zenoah motor standaard Euro 215,00
MTC roer Euro 115,00
MTC drive Euro 99,00
JD uitlaat Euro 100,00 (worden alleen niet meer gemaakt)
WT 257 carburateur kost Euro 35,00
Radio box compleet met servo's +/- Euro 115,00 (zonder ontvanger)
Klein spul waaronder flexas, rubbertjes, aansturing carburateur Euro 45,00
3 pk zender Euro 100,00

Ik hoop dat je nu enig idee hebt. Prijzen kun je uiteraard op het www terugzoeken maar neem van mij aan dat ik er niet erg ver naast zit.

de groeten
Jan

Op xtremercboats zitten veel 'brandstofvaarders'... steek daar je licht ook 'ns op. Ben je trouwens zoals je avatar doet vermoeden woonachtig in Zwolle?

jup zwolle .

en zie dat jij uit hattem komt ?
dat ligt hier bijna voor de deur :)

maar goed , ik kan idd zelf zoeken op andere forums , dat doe ik ook ondertussen , maar als je er weinig van weet dan vraag ik liever :)

hallo bombero .

bedankt voor je duidelijk uitleg , ik neem aan dat je het hebt over nieuw prijzen ?
ik zoek dan ook vooral een boot die ik bijna niet meer hoef te tunen , dus snel genoeg moet zijn aan mijn eisen ,heb maar 1 eis (speed) .

dus een boot die rond de 80 90 km gaat is voor mij voldoende .

weet niet hoe hard die boot van jou gaat op dit moment die je mij aanbied ?
hoor het graag .

zal zo even opzoeken op google , hoe je een boot eventuweel sneller kan laten varen mocht het niet voldoen aan de 80/90 km die ik zoek .

mvg .

Als de eis is 80kmh en verder weinig tunen dan zijn er nog wel leuke electro-alternatieven. Want brandstof-varen in regio Zwolle ... volgens mij wordt het wel gedaan op het Veluwe-meer. Je hoeft ook niet meteen groot te beginnen om die 80kmh te halen hoor ;-).

jup zwolle .

en zie dat jij uit hattem komt ?
dat ligt hier bijna voor de deur :)

maar goed , ik kan idd zelf zoeken op andere forums , dat doe ik ook ondertussen , maar als je er weinig van weet dan vraag ik liever :)

hallo bombero .

bedankt voor je duidelijk uitleg , ik neem aan dat je het hebt over nieuw prijzen ?
ik zoek dan ook vooral een boot die ik bijna niet meer hoef te tunen , dus snel genoeg moet zijn aan mijn eisen ,heb maar 1 eis (speed) .

dus een boot die rond de 80 90 km gaat is voor mij voldoende .

weet niet hoe hard die boot van jou gaat op dit moment die je mij aanbied ?
hoor het graag .

zal zo even opzoeken op google , hoe je een boot eventuweel sneller kan laten varen mocht het niet voldoen aan de 80/90 km die ik zoek .

mvg .

Gerrit

Dit zijn inderdaad de nieuwprijzen.

Ik heb het al bij de verkoop advertentie gezet, tussen de 75 en 85 km doet ie nu, afhankelijk van de schroef en de afstelling. Zit nog wel wat in hoor.

groeten
Jan

Back