Welke boot is dit??

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door PeterP, 9 mei 2017.

  1. PeterP

    PeterP

    Lid geworden:
    28 dec 2013
    Berichten:
    57
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.101
    Locatie:
    Oostvoorne
    Peter, Gebruik om de romp te bekleden geen glasmat, maar glasweefsel. Dat werkt veel gladder en mooier. Als je de houtkleur in stand wilt houden gebruik dan dun weefsel, b.v. 80 gr/m2 met epoxy. Dat stinkt een stuk minder dan polyester. Wel de veiligheidsvoorschriften in acht houden en doe het niet op een snikhete dag. De potlife van dat spul is toch al vrij kort.
    Zoek voor de verlichting eens op: modelbouwforum+scheepsverlichting en waarschijnlijk kom je dan hier (link) terecht. Wel even lezen en proberen te begrijpen. Toplicht in de bruine mast, boordlichten in de grijze bakken en achterop een heklicht.Succes verder. In de bruine mast zou je ook nog een blauw zwaailicht (knipperlicht) en een rood licht kunnen maken. Zoeklicht spreekt voor zichzelf. Toplicht, boordlichten en heklicht branden tijdens de vaart. De andere apart te schakelen. Met leds allemaal goed te doen. Gr. Klaas.
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/scheeps-verlichting-draadje.135842/
     
    Laatst bewerkt: 24 jun 2017
  3. PeterP

    PeterP

    Lid geworden:
    28 dec 2013
    Berichten:
    57
    Dankje voor de informatie ik wil voor de romp inderdaad haar hout structuur behouden
    Bij mijn vorige projecten vaak led gebruikt Maar wil nu toch meer gloeilampen gebruiken
    Maar eerst uitvogelen hoe de mast er uit moet zien plus de rest
     
    Laatst bewerkt: 24 jun 2017
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.101
    Locatie:
    Oostvoorne
    Zie aan de mast twee toplichten. Het tweede toplicht gaat bij als er wordt gesleept. Dan zou je ook nog een ankerlicht kunnen plaatsen. Dat gaat aan als de boot stil, of ten anker ligt. Dan zijn de toplicht(en), boordlichten en heklicht uit. Een geel fluitlicht brandt gelijk met geven van een geluidssein met de hoorn. Als men ook op de Rijn voer komt er nog een wit knipperlicht (aan SB) bij. Hiermee geeft met stroomopwaarts varend aan dat men aan de linkerkant van het vaarwater vaart. De voor stroom varende schepen geven dan ruimte en tonen ook een wit knipperlicht. Het dagsein daarvoor is nu een rechthoekig blauw bord. Vroeger was dat een blauwe (verkeerde wal) vlag. Vlaggenstok dwarsuit t.h.v. de stuurhut. Meestal was die opklapbaar. Dus, je kunt je lekker uitleven met details. Succes ermee! Gr. Klaas
     
  5. PeterP

    PeterP

    Lid geworden:
    28 dec 2013
    Berichten:
    57
    Dank je Klaas moet eerst ontdekken hoe de vorm is van zo'n mast
    Heb al veel voor mijn gevoel slechte ontwerpen gezien
     
  6. PeterP

    PeterP

    Lid geworden:
    28 dec 2013
    Berichten:
    57
    Vraagje
    Er zat een nu een 3 blads schroef onder
    Ik vind een 4 of een 5 blads erg mooi
    Maar wat is het voor deel van de ene op de ander
    Mijn boot mag erg snel. Zijn
     
    Laatst bewerkt: 25 jun 2017
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.101
    Locatie:
    Oostvoorne
    Om snel te varen hoef je niet veel schroefbladen te hebben Peter. Menige speedboot vaart met een 2 bladige schroef. Denk dat er van origine een 3 blads schroef onder zat. De snelheid wordt grotendeels bepaald door de spoed. Dat is de afstand die een schroefblad aflegt door een denkbeeldige vaste stof. Vierblads schroeven hebben meer bladoppervlak en leveren een grotere stuwdruk. Een groter aantal bladen zie je vaak om trillingen te beperken.
    Wat je erachter hangt moet je natuurlijk zelf weten, maar ik zou kiezen voor een 3-blads met wat grotere spoed. En natuurlijk een motor met voldoende vermogen. Daarvoor moet je maar even bij de snelle jongens te rade gaan. Ik zit meer in de hoek van de werkschepen. Gr. Klaas.
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    En epoxy krimpt minder/niet.

    Welk type hars je ook gaat gebruiken, zoek even op hoe je er veilig mee moet werken (soort handschoenen, soort ademluchtfilter, ventilatie, afzuiging). Het is allemaal rotzooi waarvan de effecten pas (veel) later kunnen optreden. Polyester nog erger dan epoxy.
    Lees maar eens Gert-Jan's ervaringen :(
    Ecopoxy - MBF
    Modelbouw en gezondheid - MBF

    Mocht je dat allemaal nog niet eng genoeg vinden dan kun je zoeken op berichten van @GJVO met daarin de woorden handschoenen of veiligheid.

    De residente kunstharsdeskundoloog is @skiff, beroepshalve/consultant.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 26 jun 2017
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. PeterP

    PeterP

    Lid geworden:
    28 dec 2013
    Berichten:
    57
    Ron
    Dit wist ik allemaal niet.
    Heb bij een aantal boten al epoxy toegepast.
    Maar altijd zonder enige bescherming
    Geen handschoenen geen afzuiging
     
  10. PeterP

    PeterP

    Lid geworden:
    28 dec 2013
    Berichten:
    57
    Ben bezig hoor
    Maar dit Is niet mijn ding image.jpeg
     
  11. PeterP

    PeterP

    Lid geworden:
    28 dec 2013
    Berichten:
    57
    image.jpeg
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  12. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Voor iets wat "niet jouw ding" is ziet het er anders prima uit... Rustig doorprullen, de resultaten zijn alleszins prima.

    Maar mocht je écht op een gegeven moment de handdoek in de ring gooien..., ik houd me aanbevolen, ik vind het een schitterende boot.
     

Deel Deze Pagina