Welke Boot

Hallo allemaal

Ik zal me eerst even voorstellen ik ben Nelis en ben 41 jaar en jullie kunnen meer over mij vinden op onze site De Slangenkuil - De Kuil .

Maar ik heb een vraag aan jullie.
Ik heb een aantal dagen ingelezen hier, en ik ben eigenlijk ook van plan om een sleepboot te gaan bouwen.
Nu is mijn vraag ik heb nul,nul ervaring met modelbouw en welke sleepboot raden jullie aan om mee te beginnen.
Als het kan een kit waar alles bij zit en niet gelijk de moeilijkste kit natuurlijk.
Ik zoek eigenlijk een boot van ongeveer een 80/100 cm lang en niet te duur :p ik zit te denken aan 300/400 euro

Ik hoop dat er mensen zijn die mijn kunnen helpen met een beslissing te maken.

Nelis

Welkom, Nelis. Mooie plannen, horen we graag hier. Maar misschien is je budget wat aan de krappe kant voor een sleepboot uit een bouwdoos van die afmetingen. Naast de kit, lijm, verf, etc, zul je ook een zender, accu's, lader en meer apparatuur nodig hebben.

Dan zijn er andere opties, of beginnen met een minder grote boot, bijvoorbeeld 60 cm of zo, of, om bouwervaring op te doen, en vertrouwd te raken met het installeren van RC apparatuur in een boot, een zogenaamde Springer Tug te bouwen. Dit ontwerp lijkt meer op een duwboot, maar kost je aan materiaal niet veel meer dan wat hout en lijm voor de basis romp, en met de opbouw kun je nog flink wat variatie aanbrengen. Hier zie je een paar voorbeelden van hoe een Springer eruit kan komen te zien:

2springer4.jpg

Verder vind je het wellicht handig om eens in het FAQ gedeelte van dit forum te kijken: Modelbouw FAQ's - Modelbouwforum.nl

Voor boten is er ook een draadje met wat algemene tips: [172425] algemene-tips

Laatst bewerkt door een moderator:
Goede morgen Indoorvlieger

Bedankt voor de info.
Maar zijn alle soorten boten zo duur om te maken?
De boten die u laat zien op de foto vind ik persoonlijk niet zo mooi eigenlijk sorry.
Ik heb zelf al een zender en ontvanger en twee servo's dus die aanschaf hoef ik niet meer te doen.
Natuurlijk komt er nog wel het één en ander bij dat snap ik wel.
Maar meer dan 400 euro wil ik eigenlijk niet uitgeven voor mijn eerste boot/schip.
Maar zijn er andere schepen goedkoper te maken of maakt dat niet uit?

Nou ik lees het wel weer hoop ik.

Nelis

Als je al een zender hebt, schept dat wel ruimte in je budget. Ervaring leert dat je eerste boot meestal niet je mooiste wordt. Kies je dan gelijk je "droomschip" dan is er een kans dat hij niet zo mooi wordt als je voor ogen had, zeker als je, zoals je aangeeft, totaal geen ervaring hebt met modelbouw.

Voordeel van beginnen met een model als een Springer is dat je ervaring opdoet, die je dan helpt om een volgend model tot een beter einde te brengen. Omdat het materiaal voor een Springer niet duur is, paar plaatjes hout en wat lijm, heb je het meeste wel gehad, slaat het geen gat in je budget. Als je een beetje ruime motor en regelaar kiest, kun je die later zonder meer overzetten in je grote sleper, en is dat geen weggegooid geld.

Het staat je natuurlijk vrij om direct met de boot van je dromen te beginnen, maar scheepsmodelbouw is meer een hobby van de lange adem, het is beter het wat op te bouwen. Kijk anders ook eens naar dit draadje, daar wordt ook een eenvoudige sleper gemaakt, die er toch beter uitziet dan een "vierkante bak". De bootjes in dit draadje zijn klein, maar je kan de tekeningen natuurlijk ook uitvergroten tot 80 cm of zo.

eezebilt-otter-en-tamar-4

Succes met kiezen!

Gr, Henk

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Nelis,

De meeste kits in de door jou gewenste grootte zijn helaas duur, helemaal als je er van uit gaat, dat om de boot vaarklaar te krijgen, je nog het één en ander nodig hebt, dat niet met de kit wordt meegeleverd (motor en regelaar bijvoorbeeld), of van dusdanig abominabele kwaliteit is, dat het vervangen moet worden door een deugdelijke versie (sommige schroefaskokers en assen bijvoorbeeld).

Je zou een handelaar ook kunnen vragen om een 'totaalpakket' voor je samen te stellen, zodat je (bijna) alle onderdelen erbij koopt.
GB modellbau heeft bijvoorbeeld een mooie riviersleper:
Schleppermodell "Bobr" - GB-Modellbau
Gerhard Beer is zelf modelbouwer en kan je met de benodigde onderdelen ook van dienst zijn.

Er staat uiteraard nog meer op z'n site...

Groeten, Jan.

Mocht je Henks tweede tip opvolgen en met die EeZeBilt bootjes aan de slag gaan, houd dan even in de gaten dat de plannen niet ongestraft (veel) opgeschaald kunnen worden. Je zal dan aanpassingen moeten gaan doen zoals overstappen op triplex. Balsa zoals in de originele plannen gebruikt wordt is te zacht en gaat zakken op de langere termijn als de overspanning te groot wordt. EeZeBilts zijn overigens wel érg leuk om te maken; de originele maat kan je aan de keukentafel bouwen en omdat ze zo klein zijn is het erg makkelijk om ze snel mee te pakken en een stukje te gaan varen.

Er is op de site waar ik de plannen vandaan heb (http://eezebilt.hobby-site.com/) sinds kort een tweede model sleper te downloaden: de Beaver, deze is iets groter dan de Otter en al soort van voorbereid op RC inbouw. Ik vermoed dat dit plan zich ook beter leent voor opschalen (ik ga in mijn vakantie aan één beginnen en twijfel nog of ik die misschien nét een slag groter ga maken - A3 prints ipv A4).

Maar toch vind ik Henks eerste tip, een Springertje, nog steeds een erg goede: Het is een goedkope manier om de basics te leren, je kan de opbouw zo gek maken als je zelf wilt, ....EN.... je hebt alvast een bootje om je volgende boot weer naar de kant te duwen, mocht je onverhoopt midden op het water een storing krijgen :D

Bedankt voor de info.
Ik ga er eens goed over naar denken en dan een beslissing maken wat ik ga doen.

Nelis

Doe dat!

...En anders loont kijken naar tweedehands boten ook best wel, zowel in het te koop gedeelte hier als op Marktplaats, Ebay... Zeker de zoldervondsten hebben vaak genoeg werk nodig om je op uit te kunnen leven.

Back