welke borstelloze motor bij deze zwever ?

Hallo (electro) Zweefbroeders.
Als het goed is krijg ik binnenkort mijn nieuwe E-zwever.
Het betreft hier een Teltech Mytus E-2500
Spanw. 2500 en het gewicht van de ARF kist is ongeveer 1300 gram
Besturing: hoogte, Richting, en Rolroeren.
Volgens de PDF bouwbeschrijving kan er gewoon een speed 600 met 20x11 prop op met 7 of 8 cellen (minimaal 1700mAh)
Over een vertraging word dus niet gesproken....?
Maar...op een site ( zie de link beneden ) word gesproken over een speed 700
als er echter een betaalbaar borstelloos alternatief is dan kies ik liever daarvoor !

De vraag is dus simpel: Welke goedkope borstelloze motor en regelaar kan ik hiervoor gebruiken ?
Of moet ik gewoon gaan voor de speed 600 of speed 700 ?

Graag enige duidelijk tips, prijzen, namen...etc. etc.

afb4819.jpg

afb4820.jpg

afb4821.jpg

afb4822.jpg

afb4823.jpg

afb4824.jpg

Meer info is te vinden via de volgende link
http://www.top-model.ch/shop/prdtDetail.aspx?prdtName=1079

De 20x11 prop zal wel in centimeters zijn dus ca. 8"x4,5" in inch maten = gebruikelijke klapprop voor een SP600.

Een AXI 2814/12 kan op 7 cellen redelijke efficiënt een 10"x6" tot 10"x7" prop rondsleuren, en bij 8 cellen rond 200 W "power" ... motortje rond de € 80,--

of

een MEGA ACn 22/20/3 10"x6" 42A op 7 cellen !!! is meer dan 250W moet voldoende zijn, ook motortje van rond de € 80,--

of

Een Flyware MAX650F5 op 7-8 cellen met 10"x6" ..... ook rond de € 80,--

Alle motoren zonder vertraging ......

T.o.v. een direct aangedreven SP600 of 700 is het prijsverschil vrij groot ..... SP600 € 12,50 tot € 30,-- en een net regelaartje met rem voor 30A vanaf € 40,--

Maar wil je een grotere prop dus een (kwaliteits) vertraging (in-line vertragingen € 30,-- tot € 100.-- en meer) dan is het verschil niet zo groot meer ....

Ik begrijp dat ik maar even de spaarpot op de kop moet zetten en diep in de buidel moet tasten om een borstelloze motor + regelaar aan te schaffen....
Dit betekend wel dat ondergetekende nog vroeger z'n nest uit moet vanwege het feit dat ik er nu minimaal een krantenwijk bij moet nemen om de hobby betaalbaar te houden !
M.a.w: Wat een klap geld....

Ik heb inmiddels op de site van Flyware een aanbieding gezien die in totaal ( Motor + regelaar ) uitkomt op 179 euro http://www.flyware.de/pd1809812193.htm?categoryId=47

De iets lichtere versie komt op 139 euro...
http://www.flyware.de/pd2092985915.htm?categoryId=47

Gezien de reactie's op mijn oproep begrijp ik dat ik ook wel kan gaan voor de lichtere versie... ?

Zomaar een vraag: Zijn deze motoren en regelaars ook in Nederland verkrijgbaar ?

De lichte versie mot kunnen ...

Afmeting /gewicht motortje iets tussen SP600 en SP 700 .... met een 10"x6"prop 22A op 7 cellen en 27A op 8 cellen (=150-200W -> 100-150W/KG) moet voldoende zijn dus een 30A regelaar ook ....

Gert,

Ik zou (ook) gaan voor een speed 600. Vooral met dit gewicht zwever.
Ik heb zelf een 2,5 meter zwevertje van bijna 2 kilo totaal, welke met een speed 600 1:3 en 10 cellen 1700 (goedkoop cellenpakketje gemaakt van nicads uit aanbieding electroautootjes .. 6 cellenpakket 15 euro!!)

Voor een "paar 10 tjes" kan je zo 3 keer met gemak (maar wel traag) omhoog. Das met een beetje weer dus meer dan een uur vliegen. Ladertje mee en je hebt de hele dag plezier.

Als jet echt goedkoop wil doen koop je de regelaar ook 2e hands. Even rondbellen langs modelbouwzaken of kijken op marktplaats (wel mazzel hebben :) ) en je hebt voor 20/25 euro een mooie 40 amp regelaar.

btw : Ik koop veel 2e hands spullen en heb nog nooit problemen gehad. Modelbouwers verkopen elkaar over het algemeen geen rotzooi .

Franck zei:
Gert,

Ik zou (ook) gaan voor een speed 600. Vooral met dit gewicht zwever.
Ik heb zelf een 2,5 meter zwevertje van bijna 2 kilo totaal, welke met een speed 600 1:3 en 10 cellen 1700 (goedkoop cellenpakketje gemaakt van nicads uit aanbieding electroautootjes .. 6 cellenpakket 15 euro!!)

Voor een "paar 10 tjes" kan je zo 3 keer met gemak (maar wel traag) omhoog. Das met een beetje weer dus meer dan een uur vliegen. Ladertje mee en je hebt de hele dag plezier.

Als jet echt goedkoop wil doen koop je de regelaar ook 2e hands. Even rondbellen langs modelbouwzaken (wel mazzel hebben :) ) en je hebt voor 20/25 euro een mooie 40 amp regelaar.

Helemaal mee eens.
Je kan met een gewone speed 600 net zoveel plezier hebben.
Vooral als je spaarpot niet erg gevuld is :cry:
Maar als je eenmaal een goede borsteloos heb, wil je niet meer zonder.

Dirk zei:
een MEGA ACn 22/20/3 10"x6" 42A op 7 cellen !!! is meer dan 250W moet voldoende zijn, ook motortje van rond de € 80,-

Interessante topic, en goed rekenwerk. Chapeau!
Is er iemand bekend met het monteren van een 3:1 of 5:1 vertraging op de bovengenoemde motor?

groeten, robert :)

Hallo
Op een vergelijkbare kist Signal van FVK heb ik een AXI2826/12 icm met 3s2p2250tarabat(2pack parallel eigenlijk) met klapschroef 13,5x7 (Robbe dynamic zo'n witte..)

Het model gaat goed omhoog, maar zodra er wat wind komt stijgt 'ie voornamelijk in verticale richting, terwijl 'ie onder een hoek van 30-40graden hangt. Ik mis dus de voorwaartse beweging. Ik vermoed dat als ik met nog meer wind ga vliegen het model verticaal omhoog kruipt, terwijl 'ie wat 'achteruit' vliegt/waait.

De vraag is: moet ik voor grotere spoed of voor grotere omtrek gaan?
en: wanneer gebruik je dan grote spoed en wanneer klein, en heeft de windsnelheid waarin je vliegt voor invloed op die keuze? (van spoed)

Kundige reacties zeer welkom :)

groeten, robert

Robert,

van de AXI motoren heeft een Duitser een heel tabelletje gemaakt van de vermogens, ampere's, prop-snelheden etc.
Kijk maar eens rond op zijn site. http://www.kb-modell.de/
Daar staat ook een uitleg over welke propsnelheid voor welk type vliegtuig het beste is. Hierbij moet je dus ook uitgaan van het amperage waarbij AXI 2826/12 het best opereert. Dus rond de 30 Amp. Zie ook de spec's hier http://motor.hepf.at/axi/detail/?motor=2826
Want de AXI 2826/12 mag volgens opgave maar maximaal 60 ssec belast worden met 42 Amp.

Hopelijk kom je er uit en heb je er wat aan.

Hans

Thanks Hans! Met een CamCarb 13x11 gaat het een stuk rapper omhoog, ook met meer voorwaartse snelheid.
Gert, kijk eens bij aircraft-world.com voor een axi 2820/10 en doe je zelf een tarabat 3s2p kado.(e-heli.nl)Vraag aan je vrouw een CastleCreations esc en je wilt nooit meer wat anders.
$1=eu0,81 verzendkosten $2,50 in 5dagen op de mat.
Groeten, robert ':)'

Back