Welke brushless motor in Kyosho Sunstorm 600?

Een bekende wil graag een brushless motor in zijn Kyosho Sunstorm 600 bouwen. Hij vroeg aan mij welke motor daarvoor geschikt is. Heeft iemand dit al eerder gedaan of weet iemand welke motor/hoeveel kV/hoeveel ampère erin moet? Hier een foto van een ombouw van iemand anders:
Ca82703.jpg

Dit is de Kyosho Sunstorm 600
Ez82651.jpg

Hallo Olap,

De Sunstorm heeft, net als de meeste Kyosho boten, een kromme kiellijn waardoor de boot al met de standaard motorisering wipt bij vol gas.
Ik heb er ooit eentje gepimpt voor een kennis met een snellere motor en 7 cellen NiMH i.p.v. de standaard 6.
De boot was compleet onvaarbaar bij vol gas en was meer uit dan in het water; enorm geinig om te zien, een boot, die een kangaroo nadoet, maar als boot volslagen idioot.

Ik heb de originele motor weer ingebouwd, op 7 cellen leek het tenminste nog ergens op...

Meteen borstelloze aandrijving (en meer toeren aan de prop) wordt het dus ook een belachelijk 'Hüpfkaninchen'.

Als je bekende hard wil varen kan 'ie beter een geschikte romp daarvoor aanschaffen,géén een Kyosho boot.

Groeten, Jan.

Oké, dat is erg jammer. Zou het probleem misschien verholpen kunnen worden met lood in de neus o.i.d.? Ik heb eigenlijk helemaal niet zo veel verstand van boten, maar ik kan me voorstellen dat hij het meer gewicht in de neus minder stuitert. En als ik het dan al voor de efficiëntie zou doen, is dit (http://link.marktplaats.nl/379987008) dan een goede motor met regelaar?

Laatst bewerkt:
Hallo Olap,

Nee, 26000 toeren op een onderwaterschroef is veel te veel voor het Kyosho gebakje, een 60 cm competitieboot loopt met zo'n motor en een oppervlakteaandrijving al ruim 50 km/h, de Sunstorm zal met zo'n aandrijving amper op het water te houden zijn.

Daar komt nog bij, dat elke keer als de boot compleet uit het water springt, de motor die 26000 toeren ook zal halen; als 'ie dan weer terug in het water valt, breken met dat toerental de bladen van de prop...

Een boot is geen vliegtuig; lood in de neus zal niet kunnen verhinderen dat de boot bij overmotorisering gaat springen; eenmaal in de lucht zal het lood er wél voor zorgen dat de boot met de neus naar beneden gericht het water zal raken, als het tegen zit kun je de reddingsboot opblazen, óf, als het écht tegen, zit een duiker regelen.

De Kyosho constructeurs hebben het ook nodig gevonden, om hun boten niet te voorzien van een 'echte' schroefaskoker met aan weerskanten een lager.
In plaats daarvan is het een pijpje, dat over de volle lengte de schroefas raakt, als je de as invet om geen lekkage te krijgen, loopt 'ie zó zwaar, dat de boel uit het water na een paar minuten al warm wordt, heet zelfs.

Deze weerstand vreet stroom, dus je laat het vet weg en gebruikt olie.
Olie is zomaar in het water (en in je boot) verdwenen dus zal de as gaan vreten op de koker.

Als je de motor vervangt, kun je het beste ook de schroefaskoker vervangen door eentje met lagers en een smeerpijpje, zodat je er zo nu en dan wat dun vet in kunt drukken.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Ik zie dat het een heel project wordt om zo'n bootje een beetje meer snelheid te geven. Het is helemaal niet de bedoeling dat het allemaal zo ingewikkeld wordt, aangezien het allemaal niet te veel mag kosten.

Dan is er eigenlijk nog maar één optie over: Een 8,4 volt accupack erin plaatsen in plaats van de normale 7,2 volt die erin zit. Zal het motortje dit gaan trekken en blijft de rest van de elektronica die erin zit heel? Ik neem aan dat de ontvanger het wel zal gaan trekken. En als dat alles werkt, heeft dat dan veel effect op de maximale snelheid van het bootje?

Hallo Olap,

Hier een filmpje om je een indruk te geven wat overmotorisering doet:
vI9Ics-gajs[/media] - Kyosho Sunstorm Brushless First run

Hier is de onderwaterprop ook nog vervangen door een oppervlakteaandrijving (nog meer werk); voor het abominabele vaargedrag maakt dat dus geen moer uit.
My Kyosho Sunstorm 600 Brushless Experiments

De standaard motor kan wel op 7 cellen draaien, ik zou alleen óók de borstelhouders van waterkoeling voorzien, die worden het heetst.
De boot wordt sneller, maar gaat ook meer springen.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik begrijp het. Dit is inderdaad niet wat je wilt, dan vaart het gewoon niet leuk meer. Over die 7 cellen zullen we eens gaan praten. Voor watergekoelde borstelhouders zal de motor open moeten neem ik aan? En hoe werkt dit precies?

Hallo Olap,

De motor hoeft niet open, borstelkoeling is niks anders dan een messing pijpje op elke aansluitlip gesoldeerd:
full

Het pijpje op de foto is aan de lange kant, ik had niks korters liggen voor de foto.

Beide pijpjes worden verbonden door een stuk siliconenslang, het koelwater gaat eerst door de regelaar (als daar koeling op zit), dan door de borstelkoeling en als laatste door de spiraal om de motorcan.

full

Ik gebruik een knijper om de pijpjes (en later de aansluitdraden) op hun plaats te houden tijdens het solderen, dit moet vlot gebeuren met een 80 - 100W soldeerbout, zodat je de borstelhouders niet té heet stookt.

full

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Oké. Heel erg bedankt voor de uitleg. Ik zal het eens voorstellen en ik kan het zelf ook gebruiken. Ik heb namelijk twee 540 motoren in een speedboot gebouwd waar eerste twee (doorgefikte) 400 motoren in zaten.

Back