Welke CNC-freesmachine kopen?

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door salamander, 20 apr 2007.

  1. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    Ik ben al een hele tijd info aan het verzamelen, voor een CNC-freesmachine.

    Ik heb er eerst overgedacht, om gewoon een besturings-kast te kopen, met bijbehorende motoren enzo.
    En dan de machine van MDF te maken. Maar na het lezen van diverse forums over CNC-machines, heb ik besloten om de machine niet van MDF te maken. Dit omdat de ruimte waar de machine staat redelijk vochtig is, en dit uiteindelijk dus niet goed gaat komen. (vocht + MDF = :( ) Daarom had ik besloten om hem dus van aluminium te maken.

    Aangezien ik niet de mogelijkheid heb, om goed metaal te kunnen bewerken, wil ik dus een CNC-freesmachine vnan eeen firma aanschaffen.

    Mijn keuze was gevallen op CNC-multitool. Persoonlijk vind ik deze machine er goed uitzien, en het voordeel wat ik vind. Is dat ik de tafel voor de machine zelf kan maken van hout (vurenhout bijvoorbeeld, wel aflakken natuurlijk).

    [​IMG]

    Heeft iemand ervaring met deze machine misschien?
    Of zijn er andere adviezen? Die kunnen concureren met deze multitool.

    groeten Paul
     
  2. erik1234

    erik1234

    Lid geworden:
    1 mrt 2005
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Den Haag
  3. erik1234

    erik1234

    Lid geworden:
    1 mrt 2005
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Den Haag
  4. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    Het was puur toeval, dat er daar een freesbank te koop was.
    Maar helaas, niet echt wat ik zocht. Het is namelijk een compleet bouwpakket. Maar dan wel een bouwpakket waar nog geen gaten in de blokken zijn geboord. Je krijgt dus gewoon een aantal grote blokken aluminium, en de rest kwa gaten en dergelijk moet je zelf maken. Helaas heb ik daar niet het juiste gereedschap voor om dat te kunnen doen

    De linkjes die je geeft, die gaven wel wat info. Maar voor de prijs van die freesbank (cut2000 volgens mij) kan je 2x een multitool kopen.

    En die andere van proxon is wel een heel erg klein werkbereik.

    groeten Paul
     
  5. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    tja, ik denk dat het erg belangrijk is om eerst maar eens op een rij te zetten, wat je allemaal van de machine verwacht. werkbereik en precisie zijn daar belangrijke variabelen voor.
    je kan die bepalen door je af te vragen wat je allemaal wilt gaan frezen. nauwkeurigheid maakt een machine erg duur, en dan al helemaal als je ook nog een groot bereik hebt.

    Zie een CNC machine wel als een hobby apart waar je een hele hoop tijd, energie en geld in moet stoppen. Het is voor hobbyisten niet zomaar even een kuistafeltje kopen, motoren erop, en frezen maar....
     
  6. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Ik heb wat gefreesd met een step four van een clubgenoot (basic 540) en ik moet zeggen dat hij erg fijn werkt.
    http://www.wisent.nl/index2.html

    Als je er vragen over hebt stel ze gerust.

    (wie trouwens nog leuke ontwerp software weet graag een linkje)
     
  7. Justin

    Justin

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    616
    Locatie:
    Marken
  8. skyhigh

    skyhigh

    Lid geworden:
    24 apr 2007
    Berichten:
    1.355
    Locatie:
    Utrecht .
    wat zijn de mogelijkheden met cnc eigenlijk
     
  9. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
  10. jorrie

    jorrie

    Lid geworden:
    2 jul 2009
    Berichten:
    649
    Ook nog weer eens gekeken naar CNC machines omdat ik de techniek wel erg mooi en interessant vindt, en ook zelf wat dingen wil gaan vrezen in de toekomst. Maar dat blijft toch een droom denk ik want de prijzen zitten niet onder de 2 duizend euro voor iets fatsoenlijks. Of zijn er nog andere opties?
     

Deel Deze Pagina