Welke DC brushed motor?

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Thomas Van Hees, 25 dec 2019.

  1. Thomas Van Hees

    Thomas Van Hees

    Lid geworden:
    25 dec 2019
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Arendonk
    Ik heb een vraag:
    Ik ben een voerboot aan het opbouwen op het model van een big dropper. Dit gaat geen standaard voerboot of boot worden, maar een boot voor mapping te doen. Dit wil zeggen dat ik veel en lang ga rond varen voor dieptekaarten. Ik ben op zoek naar een motor die tussen de 4000 en 6000 toeren maakt. Deze motor mag ook niet veel geluid maken. Hierdoor kom je al snel terug op een brushed motor. Welke motor zouden jullie mij aanraden? Aangezien hij lang moet varen mag hij zeker niet warm worden. De robbe 755 bijvoorbeeld word na een lange tijd varen warm. Ik heb dus een type hoger nodig. Liefst zo zuinig en stil mogelijk. Is er iemand die advies kan geven welke motor ik best kies?
    Alvast bedankt!
     
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Als de Robbe 755/40 na lange tijd warm wordt, zit er iets fout.
    Een te grote schroef, een koppeling die niet goed is uitgelijnd, kromme schroefas en/of een versleten lager van de schroefaskoker, schroef de strak op de as gedraaid, zodat hij klem loopt tegen het lager van de schroefaskoker.... Om maar een paar dingen te noemen.
    Controleer dat eerst eens.
    Ik heb met deze motoren in de Happy Hunter gevaren op 12V... Afgetopte schroeven, zodat ze in de tunnels pasten, Raboesch schroefaskokers en -schroefassen, cardankoppelingen tussen de motoren en de schroefassen... geen centje pijn. Na het leegvaren van een 12V, 7Ah accu waren de motoren lauw.
    En mijn schepen hebben het over het algemeen vrij zwaar als ik aan de knuppels zit.
    Hard varen met de losse boot of twee (lompe) bakken slepen met per bak 6 stoeptegels er in... Geen enkel probleem.

    Als je een motor wilt die nooit warm wordt, raad ik je deze aan:
    https://www.rc-point.nl/index.php?i...n=article&group_id=20000271&aid=69112&lang=nl
    (De webshop raad ik ook aan; prima shop en nee, ik heb geen aandelen.)
    Zuinig, geruisloos, niet te duur en loeisterk.
    Het aantal toeren ligt lager dan jouw specificaties, maar dat kun je oplossen door een grotere schroef te monteren of een schroef met meer spoed.

    Overigens zijn er best wel brushless motoren te vinden die 'rustig' kunnen draaien, hoor.
    Zoals deze:
    https://www.rc-point.nl/index.php?i...n=article&group_id=20000272&aid=10955&lang=nl

    Prachtding. Hou er alleen rekening mee dat de meeste brushless regelaars alleen 'vooruit' kennen. Dat zijn vliegregelaars en die zijn dan ook goedkoper.
     
  3. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Soms begrijp ik dit soort vragen niet.
    Voor mij vallen ze in de klasse: Ik heb een auto met een krachtige motor maar deze komt niet op snelheid en verbruikt veel.

    Uitleg: komt niet op snelheid en verbruikt veel. Zoals bij een auto is de bandenmaat een gegeven voor het gebruik en snelheid.

    Bij een schip is het de schroefdiameter en de spoed,
    Zonder de schroef gegevens is het moeilijk om een goed advies te geven.
    Verder, waarom gebruiken jullie gebruikers van E-motoren zulke hoge toerentallen?
    In mijn Dockyard heb ik een zelfgemaakte schroef ø80mm met een spoed van 70mm, dus bijna 1:1.
    Toerental van de stoommachine is ca. 800 omw/min. En zelfs met deze schroef en toerental komt zij boven de schaalsnelheid van ca. 2,5 km/uur.
    Ergo, mijn advies kijk naar E-motoren met een lager toerental, met groter koppel, en een andere schroef.
    Hoe lager het toerental/schroefomwentelingen, hoe lager het "achtergrond" lawaai.
    Dus terug naar de basis: bepaal eerst hoe snel je schip moet varen. Bij deze snelheid hoort een bepaald toerental en stijging/schroefverhouding van de schroef.
    Er is door modelbouwers al veel onnodig geld uitgegeven en moeite besteed aan scheepsaandrijvingen, die niet model correct waren.
    Al eerder aangegeven, in het "handboek varende scheepsmodellen" van André Veenstra (ISBN 90 2010 842 5) staat op pag. ev. 98 een mooie uitleg over vermogen en schroef.
    Nadat je het vermogen, schroefdiameter en -toerental heb vastgelegd is het mogelijk om een gericht advies te geven.
    Even terug naar "hoge toerentallen". Indien de schroef een bepaald vermogen bij een toerental vereist, dan is er altijd nog de mogelijkheid om middels een reductie een lager toerental op de schroef te bereiken. Het voordeel is, dat het koppel op de schroef evenredig toeneemt met de reductie van het toerental.
     
    Laatst bewerkt: 27 dec 2019
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    In andere draadjes heb ik al eerder geschreven dat ik een jaartje of 1,5 geleden een aantal voerboten onder handen gehad. Het gaat te ver om dat allemaal hier nog eens te beschrijven maar de conclusie is duidelijk er wordt enorm veel af gerommeld in die wereld. Wat ik allemaal gezien heb is vele malen erger dan de slechtste modelbouwer die ik ben tegengekomen. :(
    Wie zet er nu een 25mm speed schroef op een voerboot van 80cm lang 40cm breed en een kilo of 8 zwaar? Die schroef draaide flink toeren maar de boot kwam nauwelijks van z'n plaats. Bij flink gas geven caviteerde de schroef bijna constant. Helaas was een andere schroef er onder zetten niet direct een optie, er was geen ruimte voor. De schroef zou tegen de romp aan komen.
    Die kleine schroef zo dicht onder de romp was gedaan om te voorkomen dat de schroef vol zou lopen met waterplanten en dergelijke. De theorie was dat die snel draaiende schroef de waterplanten af zou snijden en weg zou "blazen". Leuke tehorie maar het werkte voor geen meter.
    Uiteindelijk heb ik er een nieuwe (langere) schroefas in gezet en de hoek iets vergroot zodat er een 80mm schroef op kon. Er moest natuurlijk ook een andere motor in. Daarnaast totale vervanging van alle bedrading, de originele bedrading was simpel gezegd een ramp. De besturing aangepast en verbeterd en zo nog meer zaken. Kort geleden ben ik die knul weer tegen gekomen bij "de plas". Hij was nog steeds zeer blij met de boot en had na de "restauratie" geen storingen of andere ellende meer mee gehad.
     

Deel Deze Pagina