Welke deltapeak?

Hallo, ik heb een Ultramat 14, en mijn vraag is nu welke deltapeak Mv. moet ik nu gebruiken om Nimh battrerijpacks op te laden. Het zijn GP 3700.
Speelt de detapeakwaarde een rol in het merk of de mah?:confused:

Mvg Speedy Bob:sniper:

Bij NiMH altijd beginnen met 5 mV per cel; bij NiCd beginnen met 15 mV per cel. Als blijkt, dat de lader regelmatig te vroeg afslaat, dit getal ophogen. Als de lader op tijd afslaat, zijn de cellen handwarm (40 graden Celcius).

Bij deze cellen zul je waarschijnlijk het meest tevreden zijn met een instelling van 7 á 8 mV per cel. Toch eerst eens beginnen met 5 mV.

Bij laders met een delta peak afslag wordt de accu altijd nét iets te vol geladen. Bij een volgeladen accu loopt namelijk de spanning niet meer op, maar juist terug. Tegelijkertijd wordt de accu dan warm. De mate, waarin de accuspanning terugloopt, is voor de lader het teken, dat-ie moet stoppen. NiCd-accu's verdragen dit overladen beter dan NiMH accu's, vandaar dat je hierbij een grotere delta peak in mag stellen.
Als de delta peak te klein is ingesteld, slaat de lader vaak voortijdig af. Dit komt doordat de accuspanning niet echt regelmatig oploopt. Vooral in het begin van het laden komen er nogal wat 'heuveltjes en dalen' voor. De lader kan ook hierop reageren en afslaan. Om deze reden kennen veel laders dan ook een pré-peak voorziening, waarbij er in de eerste minuten van het laden geen afslag mogelijk is.

Hallo,

Mag ik mijn vraag ook even hier stellen? Dan hoef ik daar geen nieuw draatje
voor te maken.

Ik heb een ultramat 15, en vraag me af als ik een 6v NiMh paket van 3600ma
moet laden op hoeveel A ik dat het beste kan doen?
Want ik zou graag de delta peak afslag gebruiken.
En ik had ergens gelezen dat je dan met minimaal 0.7 A moest laden wil
de deltapeak goed werken.

Als ik dan met mijn boeren verstant even een snel rekensommetje maak:

3600:700= 5 uur en nog wat minuuten. Maar laad ik dan niet te hard?
Want deze accu's worden langzaam ONTladen.

En een NiMh paken van 4.8v 2200Ma? op hoeveel A moet ik die laden
(ook deze word langzaam ontladen).

Als iemand mijn antwoord kan geven op deze vragen allemaal ben ik een
heel eind geholpen.
@speedy bob, ik hoop dat je het niet vervelend vind dat ik het hier vraag?

Alvast bedankt.

Grtz.

Een Ni-accu geeft pas een duidelijke delta peak spanning als deze met minimaal 0,5 x C wordt geladen. Als de accu met een lager Amperage wordt geladen, slaat de lader vaak voortijdig af. Helemaal niet afslaan komt echter ook voor. Dit ligt dus niet aan de lader, maar aan een verkeerd ingestelde laadstroom. Langzaam laden moet je dus niet doen met een lader met delta peak afslag. Daarvoor gebruik je een goedkope universeellader (en dan laad je met 0,1 x C).

In dit geval moet je dus je accu's respectievelijk met minimaal 1,8 en 1,1 Ampere laden. Ze zijn dan met een goede 2 uur vol.

Voor NiMH-accu's geldt ook, dat je ze met maximaal 1 x C mag laden, tenzij de fabrikant anders aangeeft. In dit geval dus met respectievelijk maximaal 3,6 en 2,2 Ampere.

Ah oke Corrien bedankt,

Maar dan laad ik de accu's toch wel heel erg snel als ze in 2 uur vol zitten,
is dit niet heel erg slecht?
En word dat niet heel erg warm? of erger nog dat de boel kapot gaat?

ja sorry als het een hele domme vraag is, maar ik ben hier echt een
sukkel in, ik heb altijd met een robbe 5 lader geladen.

Grtz.

Laatst bewerkt:
Hallo Wesley,

Waar gebruik je die 6Volt voor?
Als het voor de ontvanger/servos is, maak je niet druk en gebruik die goedkope lader en laad de nacht voor het vliegen/varen met 0,1 C

Hallo Wesley,

Waar gebruik je die 6Volt voor?
Als het voor de ontvanger/servos is, maak je niet druk en gebruik die goedkope lader en laad de nacht voor het vliegen/varen met 0,1 C

Hallo Peppie,

Die 6 volts zijn idd voor de servo's maar ook voor de ontsteking.
Als ik ga vliegen neem ik bijna altijd 2 vliegtuigen mee dus ik moet zowiso 5
accu's laden. Als ik dat met 1 enkele analooge lader moet laden moet ik
onderhand op de donderdag al gaan laden wil ik zondag gaan vliegen.
Daarom heb ik er 2 ultramat 15 bij gekocht.

Maar mijn vraag: Kan ik gewoon die NiMh accu's zo snel opladen zonder dat
ze heel heet worden of kapot gaan?

En trouwens kun je de deltapeak ook UITSCHAKELEN bij de Ultramat 15? Of
staat hij al uit, en moet je hem aanklikken met die rechtse knop?

Grtz.

De Ultramat 14 en 15 zijn snelladers, dus die moet je ook als zodanig gebruiken. Zoals ik reeds eerder opgaf moet je hierbij met minimaal 0,5 x C laden om een betrouwbare afslag te krijgen. Dit is versneld laden. Aan het eind van de lading worden de accu's daarbij handwarm. Op zich is dit tamelijk veilig voor de accu's. Ook snelladen wordt als regel goed verdragen. Wél de eerste keren in de gaten houden, dat de afslag op tijd plaatsvindt.

@Corrien: dank je wel voor je uitleg over het delta-piek verschijnsel!

Wat nu als een lader niet afslaat op delta-piek spanning?
Ik laad regelmating kleine accu's (150mAh) met een Multiplex LN-5014 op 100mA.
Bij de accu packs van GP slaat de lader netjes op tijd af, maar de packs die ik heb gemaakt van wat goedkopere accu's (made in China staat erop) slaan vaak niet af. Welke verklaring zou hiervoor gegeven kunnen worden?

Greetz,
Jurgen

Als een accu geen duidelijk dalende spanning afgeeft als 't ie vol is, oftewel als 't ie geen duidelijke delta peak afgeeft, is er meestal ongelijkheid tussen de cellen. De ene cel is dan al eerder vol dan de andere. Je zou de pakketten een 3-tal keer kunnen cyclen en vervolgens bezien of er verbetering is opgetreden. Daarvoor moet de lader die mogelijkheid wel hebben, maar ik weet uit het hoofd niet of de LN5014 dat ook kan.

Thanks for the tip!

De LN5014 kan wel cyclen, tot 5 keer in totaal. Maar omdat hij bij het laden dus niet afslaat zal ik dus zelf de laadtijd in de gaten moeten houden van iedere cycle. En in dat geval hoeft de lader dus niet te kunnen cyclen :-)
Bedankt voor het advies! Ik ga het meerdere keren op en ontladen eens proberen bij de "probleem" packs.

Greetz,
Jurgen

Bij NiMH altijd beginnen met 5 mV per cel; bij NiCd beginnen met 15 mV per cel. Als blijkt, dat de lader regelmatig te vroeg afslaat, dit getal ophogen. Als de lader op tijd afslaat, zijn de cellen handwarm (40 graden Celcius).

Bij deze cellen zul je waarschijnlijk het meest tevreden zijn met een instelling van 7 á 8 mV per cel. Toch eerst eens beginnen met 5 mV.

Bij laders met een delta peak afslag wordt de accu altijd nét iets te vol geladen. Bij een volgeladen accu loopt namelijk de spanning niet meer op, maar juist terug. Tegelijkertijd wordt de accu dan warm. De mate, waarin de accuspanning terugloopt, is voor de lader het teken, dat-ie moet stoppen. NiCd-accu's verdragen dit overladen beter dan NiMH accu's, vandaar dat je hierbij een grotere delta peak in mag stellen.
Als de delta peak te klein is ingesteld, slaat de lader vaak voortijdig af. Dit komt doordat de accuspanning niet echt regelmatig oploopt. Vooral in het begin van het laden komen er nogal wat 'heuveltjes en dalen' voor. De lader kan ook hierop reageren en afslaan. Om deze reden kennen veel laders dan ook een pré-peak voorziening, waarbij er in de eerste minuten van het laden geen afslag mogelijk is.

Hallo,

Ik heb even iets wat voor mij nog een beetje onduidelijk is.

Ik heb de term van 5mvc, moet ik dan bij een pakket van 6 cellen de deltapeak afslag op 5x6 = 30mvc instellen ? of moet ik 5mvc instellen.

alvast bedankt

Als dit niet anders wordt aangegeven in de handleiding moet je gewoon 5 mV. De lader berekent zelf hoeveel cellen er in de accu zitten.

Back