Hoi,
zelf heb ik vorig jaar de HBM 180V draaibank gekocht en ik moet zeggen dat ik er tevreden mee ben, maar me ook duidelijk de grenzen van de draaibank in me hoofd houdt.
Als ik iets van chroomstaal moet draaien, laatst een tandwiel moeten maken voor een Caterpillar Shovel van rond 90 mm, dan kan ik maximaal 0,3 mm met een hardmetalen beitel aanzetten terwijl ik op het werk met dezelfde beitel 2 mm aanzet en dan draai ik het tandwiel voor op de grote bank en draai ik hem aan de maat op de HBM met perfect resultaat.
Als ik de drieklauw eraf haal en daarna weer monteer zit hij goed centrisch, boorkop is in orde.
Wat mis ik ? een graden instelling voor het dwarssupport en dit makkelijk in kunnen stellen. Een automatische voeding voor de dwarssupport. Afwijkenende noniussen wat btreft de bemating, afgeleid van inchen terwijl we allemaal mm gebruiken. Waterkoeling cq spaanafvoer.
Maar ik was op zoek naar een leuke betaalbare nieuwe draaibank die niet te groot was en geschikt voor de modelbouw en was me bij de aankoop dus ook bewust dat het geen profi bank was.
En de rest? ik ben bezig om een spantangen set zodanig aan te passen dat ik ze op de draaibank kan gebruiken.
Het grote voordeel? ook dat is makkelijk namelijk het maken van onderdelen en het model er naast hebben staan zodat je direct kan passen cq controleren. Doe je dat op het werk of andere plaats is het maar weer afwachten of je er de tijd voor krijgt, mee naar huis nemen om te passen en als het dan nog aanpassing nodig is dan heb je weer een dag verloren.
Bedenk het volgende: je gebruikt de draaibank voor je hobby en dus mag het iets langer duren, vind ik tenminste, je bent hierdoor niet meer afhankelijk van andere. Wat preciesie betreft ben ik heel duidelijk: dat is afhankelijk van de draaier, ik ken mensen die niks aan de maat krijgen op een professionele draaibank en als je die hun gang laat gaan is die bank in de kortste keren zo gammel als wat.
Als je draait naar de mogelijkheden van je draaibank dan moet je in staat zijn om precisie onderdelen te draaien met bijna elke draaibank. Maar dan is wel enige theoretische kennis noodzakelijk, hoe slijp ik een beitel voor het te draaien materiaal, welk toerental op welke diameter, hoeveel mag de aanzet zijn en dat soort zaken.
André
Fijnmechanisch bankwerker / onderhoudsmonteur / modelbouwer