Welke draaibank????????????

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door norwin, 21 jan 2007.

  1. slomo

    slomo

    Lid geworden:
    7 dec 2005
    Berichten:
    611
    Locatie:
    Meeuwen (België)
    En Proxxon? Iemand daar ervaring mee?
    Lijken me ideaal voor het kleine/fijne werk...
    Prijzen van de Proxxons zijn (zeer)hoog maar zijn ze dat ook waard ??
     
  2. victorymarc

    victorymarc

    Lid geworden:
    8 feb 2003
    Berichten:
    755
    Locatie:
    Zeeland
    Over Proxxon zijn onze oosterburen niet zo te spreken. Over Optimum hoor ik altijd goede berichten.
    Optimum Drehbank
    Volgens mij heeft Buitelaar een aantal van die Optimum "clonen" in het programma. Ik heb ook een dergelijke machine en ben er tevreden mee. Regelbare snelheid is ideaal etc.
    Als je een gebruikte koopt of een wat minder bekend merk, houd dan rekening met wel/niet verkrijgbaarheid van reserve onderdelen als snaren, tandwielen, afwijkende conussen etc.
     
  3. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    [​IMG]
    Volgens mij bedoel je dit er mee he.
    norwin :roll:
    mvg
    Frederik :D
    Duplex / Simpiex :idea:
     
  4. norwin

    norwin

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    761
    Locatie:
    Swifterbant
    Jawel de bekende uit het handboek nietwaar :p
    Mooi hoor maar dat is nog een beetje toekomstmuziek voor mij.
    Wel om van te smullen :wink: :wink:
     
  5. chof

    chof

    Lid geworden:
    30 dec 2002
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Emmen
    Ik heb een huvema 650 zelfde model als een emco 8 maar
    een een slag groter.
    Met deze draaibank kan ik ook precies werken.
    En dit merk is ook niet zo duur als emco

    Zie mijn site dat zegt genoeg http://members.home.nl/chof/

    Groetjes,

    Christiaan
     
  6. BigBoat

    BigBoat Guest

    Uhhh....zie mijn site dat zegt genoeg......pfffff.

    Even een vraagje tussendoor, hoe heb je dat opgelost bij die heteluchtmotor met die glazenbuisjes ?
     
  7. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    8O
    Wel, laat eens wat zien. Ik ben van Chof al erg onder de indruk. :yes:
     
  8. BigBoat

    BigBoat Guest

    Zo bedoel ik de *pfff* niet....ik bedoel meer van wat een schitterde modellen.....ik ben zeer onder de indruk !!
    Mijn draaiwerk bestaat alleen maar uit het modifiseren van benzinemotoren, zoals het voorzien van waterkoeling, koppelingen, asbussen, vliegwielen enz.
    Mijn eerste komplete (hetelucht) motor ben ik nu aan het bouwen omdat ik pas sinds kort een *echte* draaibank heb.
    Hiervoor had een Red and Black en daar was geen eer mee te behalen.
     
  9. dunlop

    dunlop

    Lid geworden:
    1 jul 2006
    Berichten:
    43
    Locatie:
    linter
    ik zou echt goed uitkijken wat je koopt ,herman buitelaar is gewoon goedkoope chinese rommel ,met afwijkingen en slingeren van hoofdas van tiendes van een milimeter op freesbanken , en op zijn draaibanken ziten ook behoorlijke afwijkingen ,heb ik ook moeten ondervinden en ben er destijds ook ingetrapt in die clonen die zo gezegt even goed zijn ,ik had er nogthans een grote draaibank van 1m tussen de punten en grote freesbank gekocht ,net hetzelfde gecloond met dezelfde afwijkingen enz als opitma en qantum vertelde ze me bij buitelaar , man man nooit meer niets is minder waar ,bij ieder draaibank zit een meetraport met de afwijkingen daar klopt dus echt niets van ik denk dat ze maar een meetraport voor alle draaibanken gebruiken in china ,ga voor een mayfortje ,emco ,optima of qantum daar ben je zeker van dat deze machienen zeer goed zijn ,je betaald iets meer maar je hebt ook wat .van optima kan ik jou bevestigen dat deze zeer juist werken wel veel duurder dan die clonen .
     
  10. DreBo

    DreBo

    Lid geworden:
    4 dec 2002
    Berichten:
    711
    Locatie:
    Brunssum
    Hoi,

    zelf heb ik vorig jaar de HBM 180V draaibank gekocht en ik moet zeggen dat ik er tevreden mee ben, maar me ook duidelijk de grenzen van de draaibank in me hoofd houdt.
    Als ik iets van chroomstaal moet draaien, laatst een tandwiel moeten maken voor een Caterpillar Shovel van rond 90 mm, dan kan ik maximaal 0,3 mm met een hardmetalen beitel aanzetten terwijl ik op het werk met dezelfde beitel 2 mm aanzet en dan draai ik het tandwiel voor op de grote bank en draai ik hem aan de maat op de HBM met perfect resultaat.

    Als ik de drieklauw eraf haal en daarna weer monteer zit hij goed centrisch, boorkop is in orde.

    Wat mis ik ? een graden instelling voor het dwarssupport en dit makkelijk in kunnen stellen. Een automatische voeding voor de dwarssupport. Afwijkenende noniussen wat btreft de bemating, afgeleid van inchen terwijl we allemaal mm gebruiken. Waterkoeling cq spaanafvoer.
    Maar ik was op zoek naar een leuke betaalbare nieuwe draaibank die niet te groot was en geschikt voor de modelbouw en was me bij de aankoop dus ook bewust dat het geen profi bank was.

    En de rest? ik ben bezig om een spantangen set zodanig aan te passen dat ik ze op de draaibank kan gebruiken.

    Het grote voordeel? ook dat is makkelijk namelijk het maken van onderdelen en het model er naast hebben staan zodat je direct kan passen cq controleren. Doe je dat op het werk of andere plaats is het maar weer afwachten of je er de tijd voor krijgt, mee naar huis nemen om te passen en als het dan nog aanpassing nodig is dan heb je weer een dag verloren.

    Bedenk het volgende: je gebruikt de draaibank voor je hobby en dus mag het iets langer duren, vind ik tenminste, je bent hierdoor niet meer afhankelijk van andere. Wat preciesie betreft ben ik heel duidelijk: dat is afhankelijk van de draaier, ik ken mensen die niks aan de maat krijgen op een professionele draaibank en als je die hun gang laat gaan is die bank in de kortste keren zo gammel als wat.

    Als je draait naar de mogelijkheden van je draaibank dan moet je in staat zijn om precisie onderdelen te draaien met bijna elke draaibank. Maar dan is wel enige theoretische kennis noodzakelijk, hoe slijp ik een beitel voor het te draaien materiaal, welk toerental op welke diameter, hoeveel mag de aanzet zijn en dat soort zaken.


    André
    Fijnmechanisch bankwerker / onderhoudsmonteur / modelbouwer :D
     
  11. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Ik heb zelf een Emco compact 5 en deze stoomwagen 1:6 op gemaakt !!

    Alleen de wielen heb ik op een grotere bank gedraaid maar verder heb ik alles op de kleine bakn gedaan.
    je wordt heel creatief met opspannen op zo`n klein bankje.

    [​IMG]

    Nu heb ik daar een Huvema 650 (copy Emco Compact 8) maar ik merk dat Huvema toch net iets minder afgewerkt is.

    Dus als je een Emco kan kopen, DOEN !!
     
  12. Sander L.

    Sander L. Guest

    Welke draaibank, een moeilijke vraag. Want met alleen een draaibank ben je er bij lange na niet. Ik heb vorige maand een tweedehands Myford gekocht. Een ML10, 35cm tussen de centers, metrisch ( kijk daar goed naar bij Myford ! ) op een kast met een gigantische berg toebehoren ( vaste bril, losse bril, freestafel, 4 klauw, boorkoppen, beitels boren, zaagbladen, centers, meenemers etc, etc, etc. ) en onderdelen ( tandwielen tbv draadsnijden, etc. ). Ik kwam deze bij toeval tegen ( stond in de weg bij een collega, ik heb er 250 euro voor betaald ). Andere vraag is, waar zet je hem neer ? Ik heb de mijne op zolder staan, samen met een Buitelaar freesbankje. Een complete ML10 met wat toebehoren weegt zeker 100kg !
    Grootste nadeel van de Myford vind ik persoonlijk het feit dat mijn draaibank geen tandwielkast heeft, ik moet dus tandwielen wisselen ( die ik gelukkig wel heb ) en dat is omslachtig. Ook de prijzen voor onderdelen zijn erg hoog... Voor de rest vind ik het een juweel.

    Ik heb dus onlangs een freesbankje ( Black en Red X1) gekocht bij Buitelaar, tuurlijk, kwalitatief geen vergelijk, aan de andere kant toch heus een heel leuk stuk gereedschap voor dat geld... Mocht je voor een Black en Red draaibank gaan, bij Buitelaar vertelde men mij dat de prijzen binnenkort behoorlijk zullen stijgen ( men sprak over 50% 8O )

    Mijn advies, zoeken, en probeer een tweedehands te vinden met veel toebehoren. Met een beetje geluk is er voor een leuk bedrag heus wat te vinden. Dit is in iig. de mijne:

    [​IMG]

    [​IMG]

    En deze ben ik nu aan het maken :wink:
    [​IMG]
     
  13. Sander L.

    Sander L. Guest

    PS. Ik heb ook een Emco gehad, maar dan een erg kleine machine, een Unimat 3. Prachtig bankje, maar erg klein en nog belangrijker, met zeer weinig vermogen !
     
  14. jacques.1

    jacques.1

    Lid geworden:
    19 nov 2006
    Berichten:
    764
    Locatie:
    echt
    hoi,

    kijk eens op deze pagina www.wabeco-remscheid.de/ zij hebben zeer goede draai- freesbanken ik heb een d 2400 e ,ben hier zeer tevreden mee
    ze staan veel op modelbeurzen en hebben dan vaak goede aanbiedingen.
     
  15. BigBoat

    BigBoat Guest

    Kies niet (nooit wil ik niet zeggen) voor een Black and Red.
    De specs kloppen niet met wat de machine in werkelijkheid kan.
    Staat er bv een as doorlaat van 20mm, in werkelijkheid was dit nog geen 15mm.
    Toerentallen van deze machentjes is veel te hoog, wie draait er in hemelsnaam op 2800 rpm ?
    En *half gas* met de frequentieregelaar is wel leuk, maar je mist gelijk de helft van het vermogen van de motor......en dat was toch al niet zoveel.
    De zgn frequentieregelaar in deze machientjes doet niets anders dan een spannings laten pulseren (het is nl een gelijkspannings motor in deze machientjes).
    Dus simpel gezegt, de spanning wordt telkens aan / uit geschakeld, wat de motor niet echt leuk vindt.
    Die van mij, een Metalworker 300, heb ik met een week weer verkocht voor een veel lagere prijs......zo ongelukkig was ik ermee.
    Buitelaar KAN de rpijs niet verhogen, om de hoek zit nog een handelaar en die verkoopt de zelfde machientjes voor ~15% goedkoper met de zelfde condities qua service en garantie, dan zou Buitelaar niets meer verkopen.
    Alle machines van Buitelaar komen trouwens uit China, niets mis mee als je er wat tijd aan wilt besteden om de machine beter te maken.
    Zelf heb ik ook een HBM staan, zei het dat ik hem tweedehands heb gekocht voor een zeer scherpe prijs.
    Om te beginnen heb ik het support eens grondig aangepakt door alle tandwielen en de geleiding van echt staal te voorzien woordoor speling tot nagenoeg nul is gereduseerd en het support loopt zoals het hoort.
    Tevens een echte frequentieregelaar op de motor gezet die de frequentie werkelijk regelt zonder vermogensverlies.
    Nu kosten deze aanpassingen mij nagenoeg niets, maar als je het moet kopen kan je beter iets meer geld uitgeven voor een betere machine.
     
  16. Sander L.

    Sander L. Guest

    Ik kan alleen aangeven wat Buitelaar mij heeft gezegd. Volgens Buitelaar zouden hun inkoopsprijzen evenredig omhoog gaan. Of dat zo is, ik weet het niet, let wel, ik heb geen aandelen in Buitelaar :wink: De toekomst zal het leren. Indien de inkoopsprijzen stijgen zullen andere aanbieders daar waarschijnlijk ook mee te maken krijgen...

    Idd. komen de Black en Red machines uit China, hier is een directe link naar de site klik

    Wie is die andere handelaar daar in de buurt ? Lagere prijzen zijn altijd welkom :wink:
     
  17. norwin

    norwin

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    761
    Locatie:
    Swifterbant
    Mmmmmmmmmmmmmmmmmm :cry:
    Het wordt allemaal niet echt makkelijker maar goed komt tijd komt raad zij mijn vader altijd en misschien heft hij gelijk.
    Persoonlijk ben ik niet echt kapot van de Buitelaar machines :!:
    En als het even kan ga ik voor een europeaan weliswaar gebruikt maar dat maakt me niet zo heel veel uit.
    Als ik nou eens de staatsloterij zou winnen he :wink: :wink:
    Dan is de keus niet zo heel erg moeilijk meer.
    Groetjes Norwin
     
  18. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    [​IMG]

    Dit is gemaakt op een hobbymat :oops:
    En ik maak er ook stoommachientjes op
    mvg
    Frederik
    er zit ook een bovenfrais op :roll:
     
  19. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Ik heb jaren een AI bank gehad, helaas weg moeten doe wegens ruimte gebrek of eigenlijk gebrek aan een goede plaats, ik had hem in de garage staan waarin ik een apparte betonvloer heb moeten storten om hem te plaatsen, en toen ging ik naar een huis waar alleen op zolder plaats was, en dan is een machientje van 800KG lastig ....

    Ik had wel het voordeel toe ik hem kreeg dat hij in nieuwstaat was .... hij was in gebruik geweest bij de amunensis op een middelbare school die toen overstapte op een kleinere Myford. De AI stond in de weg en ik kon hem voor 'oud ijzer' meenemen.

    Daarvoor had ik een Emco Unimatje (zo ééntje met van die staafje als bed) .... maar met de AI ondanks dat het als een lomp brok ijzer oogt was het veel makkelijker kleine en precieze werkstuk(jes) te maken. Het meeste wat ik er mee gedaan heb is wielen en lagerbusje voor H0 modeltreintjes maken en aanpassen (wielen of wielbanden met dikke Europese NEM flenzen ombouwen naar de smalle Amerikaans RP25 norm)...

    Ik denk er nu over om een gebruikte "Schaublin 102 tafelmodelletje" of EMCO Compact 8 te kopen.
    Een gebruikte Schaublin in goede staat heb je al ver beneden de € 1000,-- alleen zijn het dan wel heel basale machientjes.
    Maar als ik de ruimte vrij kan maken komt er toch weer een AI .....
     
  20. norwin

    norwin

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    761
    Locatie:
    Swifterbant
    Tsja een Schaublin das errug leuk spul.
    Maar ook erg moeilijk te vinden.
    Maar goed wie weet loop ik nog eens ergens tegenaan.
     

Deel Deze Pagina