welke driehoek wikkeling?

Ik wil mijn 6 pool motor met 8 magneten in driehoek gaan wikkelen maar ik kwam twee manieren tegen, wat is de beste of maakt het niets uit?
afb6540.jpg

afb6541.jpg

Dan kies ik voor de bovenste, lekker symmetrisch en dan kan ik de draden lekker in elkaar draaien. :D
Ron er was hier al een begin gemaakt van een cd rom database, maar daar kan ik nog niet in komen, :? weet jij nog ergens een plekje waar 6 polige gegevens staan?

Ik weet nie hoe lang je stator is Ben, maar als de diameter ong. dezelfde diameter is als een mini LRK (20mm) kan je vandaar uit misschien beginnen rekenen :wink:

Niels

Dat was een goede tip Niels, ik ben gaan Googlele met mini LRK en ben een stuk wijzer geworden.
Mijn statortje is ø 19.7 en 10.5 lang en dat is ongeveer de mini maat, ik ben nog geen concrete getallen tegen gekomen maar ik weet nu dat de meeste tussen de 19 en 30 wikkelingen gaan zitten met draad tussen de 0.4 en 0.7 mm.
Ik wil hem lekker toeren laten maken dus ik denk aan 19 wikkelingen met 0.7 draad.
Ik heb ook nog naar de test resultaten van Gertjan Kool gekeken maar zijn stator is 26.2 en een heel interessant stukje

De mini-lrk is geen lrk, het is een klassieke 6polige stator met 4 of 8 magnetpolen (ABCABC wikkeldiagram, hetzelfde als cd-rom maar dan drie tanden minder). De lrk rekenprogramma's kunnen niet toegepast worden.

Ben, als je de site van Frank Schwaab gevonden hebt moet je even oppassen, de daar gepubliceerde gegevens zijn al behoorlijk oud en erg onnauwkeurig, ze stammen uit de begintijd van zelfbouwen:
http://members.aol.com/schwaabbel/

Back