Welke druk in de U47 ???

• Topicstarter Topicstarter Hersul
  • Startdatum Startdatum
H

Hersul

Guest
Hallo flippers,

Even misschien voor jullie een dom overkomende vraag.
Ik heb hier de seawolf / de U47 / de UXXI en de mal voor de romp van de Walrus van 200 cm lengte.
Met alle wil ik dolgraag varen ( walrus later natuurlijk ) en aan techniek etc. ontbreekt het niet, maar overal wordt gesproken over breng de kamer op druk voor het varen wat ook geen probleem is, maar hoeveel ???? voor ik er een zeppelin van maak, want nergens staat hoeveel.

Misschien voor jullie flippers een eenvoudig antwoord.
Ondanks dat ik mijn flippers heb stond dit niet in mijn takenboek destijds ( grin )

Gr.

Herman
Den Helder ( ja...ik weet het.... dicht bij de bron )

Hoi Herman,

ten eerste welkom op 't forum, en speciaal in deze onderwateraars-hoek!

De druk die je in je boot wenst is natuurlijk ernstig afhankelijk van de diepte die je wilt halen....maar dat is een echte inkopper.
Als ik er van uit ga dat we varen zoals we in Nederland varen: tot op 'zicht diepte' -en dat is meestal niet dieper dan periscoopdiepte, dan zou ik willen zeggen 'zo menselijk mogelijk'. Dat vraagt natuurlijk wat uitleg:
Voorbeeld: de U47 van Robbe (en ik vermoed ook de U2540) wordt 'met de mond' onder druk gezet. Via een slangetje wordt de boot, na het dichtschroeven, maximaal opgeblazen. Volgens mij haalt de menselijke long niet veel meer dan 1 bar, dus als je dan 1 bar overdruk in je boot krijgt is het veel....
Het type 206 van Engel: heeft natuurlijk een totaal andere sluiting, maar wordt eveneens 'met de mond' op druk gebracht. Komt nog bij dat de boot bij volle vulling van de ballasttanks 1 liter lucht extra in de romp 'perst'. De electronika van de boot is beveiligd, zodat standaard 1,8m de maximale diepte is.
De Lafayette van Engel: heeft een bayonet-sluiting, en een vrij 'gevulde' romp. Wordt helemaal niet op druk gebracht, maar pompt bij volle vulling 825cc extra lucht in de romp, is ook beveiligd tot 1,8m.
De dikte van de romp van de Engel-boten is 2mm (GFK), de WTC van de U47 en U2540 is volgens mij 4mm dik. Ik denk dat je de druk in deze beide modellen enorm kunt opvoeren, want ik denk dat je O-ring van de sluiting, de schroef-as afdichting of de afdichtingen van je stuurstangen er eerder uitblazen dan dat de wand van de WTC het begeeft.
Niet echt iets om je druk over te maken, zolang je geen meerdere meters wilt afdalen!

Groet,

Jos

hallo herman

ik heb de u47 en breng hem op druk door de open duiktank in de boot te ontluchten
er gaat 900 gram water in dus de boot komt licht onder druk testaan

de XXI van robbe heb ik ook en daar kan 1.9 liter water in dus zijn druk ie iets hoger
ik blaas de boten niet extra op ik vind het genoeg druk wat de duiktank opbouwt

hou ook rekening met het fenomeen dat de motoren en elektronica ook je lucht in de boot nog eens opwarmen wat weer druk winst betekend

groeten raf

dat is deels waar raf, maar je motoren verbruiken op de collector ook zuurstof. bij de speedboten worden ze hierdoor vakuum gezogen. soms is dat heel duidelijk zichtbaar door een ingedeukte romp of water in de boot.

mijn shark blaas ik altijd met de mond op. de wand is ongeveer 2mm abs, en hij heeft al eens meer als 5meter overleeft. het vet van de schroefassen kwam toen alleen naar binnen! het grootste voordeel voor mij is dat je met overdruk aan de belletjes kunt zien dat hij lek is. als er dan lucht uit komt gaat er in ider geval geen water in. er zijn natuurlijk grenzen :wink:

Groeten Halmar

hallo

halmar mijn boot is geen speed boot
het fenomeen van de speedboten ken ik daar ik ook eco speet vaar met een stinger en nu een nieuwe boot(bende naam kwijt)

mijn motoren vonken niet daar het traaglopers zijn
het zijn 12 volt motoren die op een volt of 10 draaien dus lekker vonkloos

als ik de overdruk die ik door het volpompen van de duiktanks krijg dan zie ik als er een lek is ook luchtbelletjes bovenkomen

de orka en de geeltjes die ploffen uit elkaar als we die oppompen
die boten zijn gemaakt om plat gedrukt te worden vanbuiten uit
eigenlijk zou het beter zijn als we die vacuum konden trekken (lol)

hoe meer druk hoe beter ze afdichten

maar dat zie je wel in lelystad
de orka lekt altijd een beetje
en ik kan er niets aan verhelpen daar het probleem tussen de laminaat in de polyester zit

groeten raf

:offtopic:
als je van die mooie motoren hebt, warom worden ze dan warm?

:ontopic:
ik heb nog wel een keer iets bedacht waarbij de boot door (grote) overdruk van binnen zichzelf afdicht. moet je alleen niet te diep komen wand dan gaat hij vanzelf open :roll:

Groeten Halmar

hallo

halmar er bestaat nog zoiets als bedrijfs temperatuur

als je energie verbruikt dan krijg je warmte
die motoren worden hand warm doordat de schroeven hun een beetje tegenhouden
de accu's worden warm door dat ze ontladen worden
en de regelaar wordt ook wat warm en zelfs servo en ontvanger
het is niet dat de zaak staat te koken maar al die kleine kacheltjes laten toch je lucht uitzetten al is het maar weinig
en als je in een duikboot vonkende motoren hebt dan is er iets fout een motor hoort niet te vonken

de geeltjes die worden hoe dieper je duikt hoe meer alles zich afsluit
tot natuurlijk de constructuele sterkte over schreden wordt en dan is het ook einde verhaal
groeten raf

Halmar, de borstels in die speedboten zijn die van koolstof? Want met zuurstof wordt dan koolzuurgas gevormd. En CO2 heeft hetzelfde volume als O2. Dan zou dat niet de reden voor onderdruk kunnen zijn.

hallo
zinnia dat probleem hebben de deweertjes vroeger al opgelost

de onderdruk die in speed boten ontstaat komt niet door het borstel vuur

maar daar over uitwijden is niet van toepassing in dit topic

ik mail je daarover wel ff prive

groeten raf

Hartstikke bedankt luitjes,

Het was misschien een rare vraag ( waar geen antwoord van in de handleidingen te vinden is ) maar gelukkig via jullie een antwoord.

Nou als jullie me zoeken....... ben ik aan het blazen <grin>

Gr.

Herman

hallo herman

hoe zo een rare vraag
het is hier toch best leuk dat er door zoveel mensen naar een oplossing wordt gezocht

het is wel zo dat de u47 door verschillende mensen op zoveel verschillende manieren is gebouwd geworden

om eigenlijk tot hetzelfde resultaat te komen
en dat is een beter duikende duikboot dan de heren van robbe hebben ontwikkeld
een dure bouwdoos waar daarna nog eens meer dan het dubbele moet aan toegevoegd worden om tot een aanvaard baar resultaat te komen

schaal is wel niet dat maar van 2 meter ver is het best een mooi ogend model

groeten raf

hallo

de u 47 zullen we hem zo maar noemen heeft het in lelystad goed gedaan
geen druppel water er in gekregen en de sensoren hebben het uitgehouden
dat bewijst dus dat het opblazen door de duiktank voldoende druk geeft tijdens het duiken
zondag hebben we een wedstrijd maar tussen de middag kan ik lekker varen op een heel mooie grote vijver in het hartje van genk
het is daar de dag van het park en er zullen veel toeschouwers zijn
zondag avond dus het vervolg op het varen met een niet opgepompte WTC alleen door de eigen druk die door de duiktank wordt gemaakt

groeten raf

Back