Welke E-Motor voor F2B

Je kunt het vermogen in vlakke vlucht afleiden uit de verbruikte capaciteit en de vluchtduur. Voor het rekenvoorbeeld negeer ik even de rendementen.

In F2B vlieg je 6 minuten, na de vlucht laden we 2078 mAh bij, de stroom is dan (60/6)*2,078 = 20,78A gemiddeld, bij een 4S accu heb je dan een verbruik van 14,4 * 20,78 = 299 Watt.

Ideaal zou het gewicht gelijk moeten zijn aan de weerstand, 300 watt en 25 m/s = 1,2 kg dat is dus niet het geval, helaas komt een LB stunter altijd harder naar beneden dan naar boven.

Voor de stijgvlucht moet je de diameter van de prop groot genoeg maken om het dubbele te kunnen bereiken. Het maximale wat de motor kan leveren is volgas op de grond, dat kun je makkelijk meten. Alleen lukt dit niet in wind omdat de governor dan de motor zal afknijpen.
 
Volgens mijn berekening zou bij het randgeval lijntrek = massa van toestel een lijnlengte van 5 m een vliegsnelheid van 7 m/s opleveren. Dan duurt een 1 rondje 4,5 s. Dat komt aardig in de buurt van wat te zien is in de video van de indoor GeeBee.

Dat zou zich dus vertalen in een vleugelbelasting voor horizontale vlucht van een 10 gr/dm². Ook dat komt aardig in de buurt van de GeeBee.

Alleen vrees ik dat met een 1400 kV motor op 2S en 3,8" spoed prop er net niet voldoende vliegsnelheid kan ontwikkeld worden voor acro vliegen (net wat Bruno eerder al voorspelde trouwens). In de veronderstelling van 50% slip kom je maar op 6,5 m/s. Met een 4,3" spoed prop kom je op 7,5 m/s en bij een 4,7" spoed prop op ietsje meer dan 8 m/s.
 
Laatst bewerkt:
In governor mag het gas niet boven de 70% open anders kan de regelaar zijn werk niet doen. Spoed heeft wel invloed op de vliegsnelheid maar niet op het extra vermogen in de stijgvlucht, die hangt voornamelijk af van de diameter van de prop onder voorwaarde dat regelaar, accu en motor dat kunnen leveren.
 
In governor mag het gas niet boven de 70% open anders kan de regelaar zijn werk niet doen. Spoed heeft wel invloed op de vliegsnelheid maar niet op het extra vermogen in de stijgvlucht, die hangt voornamelijk af van de diameter van de prop onder voorwaarde dat regelaar, accu en motor dat kunnen leveren.

een indoor RC shocky van 150 gr kan je bij 50% a 60% throttle prop hangen met een 1400 Kv motor, 2S accu en 8x4,3 prop. Je mag ervan uit gaan dat je met een 10x4,7 prop onbeperkt acro kan vliegen. 80 à 90 W vermogen (ong. 12A bij 7,4V) is meer dan voldoende.
 
Het vermogen is ruim voldoende, daar heb ik geen twijfel aan. Het hangt van je setup af of dat vermogen ook daadwerkelijk geleverd wordt op momenten dat je dat nodig hebt. Als je met een model van 150 gram en 7 m/s in governor een verschil hebt in vermogen tussen vlak vliegen en volgas op de grond van 20 Watt ingaand vermogen kun je unlimited stunten, is het minder dan zal de snelheid er in de stijgvlucht uitlopen. Buiten gelden andere spelregels i.v.m. de wind.
 
Mijn Gee Bee weegt 190 gram
De motor draait 4300 rpm @ prop = 10x4.7
Ik heb niet het idee dat de lijnen zoooon weerstand hebben.
De snelheid is erg laag dus de weerstand ook.
Je hebt nul lijn trek. Als je lijnen veel weerstand zouden hebben zouden ze niet strak maar bol staan.
Dit is niet het geval.
Daarbij heb Ik speciale lijnen die minder weerstand hebben.
Het stuur gedrag verbeterd hier behoorlijk door. Bij Igor's modellen zie je na een wingover een huppeltje.
Dat heeft mijn model niet.
De accu is iets van 2S 800 mah. Deze is ongeveer voor de helft leeg na het vliegen.
 
Mijn Gee Bee weegt 190 gram
De motor draait 4300 rpm @ prop = 10x4.7
Ik heb niet het idee dat de lijnen zoooon weerstand hebben.
De snelheid is erg laag dus de weerstand ook.
Nou, 6 m/sec is toch nog altijd ruim 20 kmh....
Je hebt nul lijn trek. Als je lijnen veel weerstand zouden hebben zouden ze niet strak maar bol staan.
Dit is niet het geval.
Ik zou denken 'hol'
Daarbij heb Ik speciale lijnen die minder weerstand hebben.
Nu willen we natuurlijk allemaal weten: Welke? Koop ik die dus ook.
Het stuur gedrag verbeterd hier behoorlijk door. Bij Igor's modellen zie je na een wingover een huppeltje.
Dat heeft mijn model niet.
Dat is een functie van de balans tussen zwaartepunt, lead out positie en tiplood. Bij jou klopt het dus helemaal.
De accu is iets van 2S 800 mah. Deze is ongeveer voor de helft leeg na het vliegen.
En we mogen tot 20% gaan, dus 500mAh accu's zouden voldoen....

Ik ben toe aan het uittekenen van de stripes en belettering in rode trimfolie, als dat klaar is en op de kist zit kan 'ie in mekaar geplakt worden. Gaan we eens kijken of ik het nog kan...:rolleyes::yes:
 
Laatst bewerkt:
Verder beschreef je de problemen met een niet-Castle regelaar.
Ik heb nog 1 CC-10, maar dan houdt het op.
Weten we al iets over gelijkwaardige vervanging?
 
In vlakke vlucht is de trekkracht gelijk aan de weerstand Ft = Fw
In stijgvlucht = Ftot = Fw - m*a
In daalvlucht = Ftot = Fw + m*a

Om geen versnelling te hebben in stijgvlucht moet de kracht 2x zo hoog zijn en in daalvlucht nul, anders zal de kist afremmen of versnellen.

Een kist die vertraagd in de stijgvlucht heeft meer massa dan de extra trekkracht op de prop, dit kun je beïnvloeden door:
- minder weerstand inbouwen, dat pakt negatief uit in de daalvlucht
- een lichter model, proberen we altijd
- een grotere diameter propeller,

Een kist die te snel daalt heeft te weinig weerstand ten opzichte van de massa, dit kun je beïnvloeden door:
- meer weerstand inbouwen, nadeel dat je accu capaciteit dan een rol speelt omdat je in tegenstelling tot F3P tussen de figuren niet even langzamer kunt gaan vliegen. Omdat de accu van 800 maar half leeg gaat heb je nog ruimte.
- gewicht besparen, de accu van 800 vervangen door een van 500
- sneller vliegen, minder acceleratie in down, het gaat alleen wel allemaal wat sneller

Omdat we het hier over dynamisch vermogen hebben moet er nog wel rekening gehouden worden met het rendement van de aandrijfketen, accu-regelaar-motor-propeller
 
Verder beschreef je de problemen met een niet-Castle regelaar.
Ik heb nog 1 CC-10, maar dan houdt het op.
Weten we al iets over gelijkwaardige vervanging?

Uit een eerdere post
Voor indoor LB zou ik een Castle Creations Talon regelaar adviseren. Of je moet nog een phoenix 10 hebben liggen.

Groet Robert-Jan
 
Ik vlieg met software versie 3.21 op de CC45 met parameters nooit hoger dan 8 uit 10, daarmee blijven de piekstromen binnen de perken.

Hogere sw versies remmen sterker in governor, dat levert buiten een schokkerig vliegbeeld op in wind.
 
Omdat zowel Bruno als ikzelf last hebben van trillingen in de motor waardoor de lagers voortijdig de geest geven ben ik op zoek geweest naar de oorzaak.

De Little Roar doet met gemak 250 vluchten op een setje lagers, de Nohau minder dan 50. Het blijkt dat de Zyklon lufter van torcman niet bestand is tegen de g krachten van een vlucht. De klassieke bell heeft daar geen last van.

Omdat we op een laag toerental werken doet de Zyklon sowiso weinig, het is dus beter om voor de standaard motor te gaan.
 
Inmiddels motor 2 (standaard) ingebouwd en dat klinkt weer gezond.
Vandaag dr. Erik even de patient (motor 1, met koelfan) van twee nieuwe lagers laten voorzien (dat tooltje van hem maakt het tot een overzichtelijk klusje). Bij gelegenheid laten we die ook wel even lopen. Maar de lagers voelen nu weer goed.
 
Back
Top