Welke E-Motor voor F2B

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door Erik-M, 12 nov 2015.

  1. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    806
    Je kunt het vermogen in vlakke vlucht afleiden uit de verbruikte capaciteit en de vluchtduur. Voor het rekenvoorbeeld negeer ik even de rendementen.

    In F2B vlieg je 6 minuten, na de vlucht laden we 2078 mAh bij, de stroom is dan (60/6)*2,078 = 20,78A gemiddeld, bij een 4S accu heb je dan een verbruik van 14,4 * 20,78 = 299 Watt.

    Ideaal zou het gewicht gelijk moeten zijn aan de weerstand, 300 watt en 25 m/s = 1,2 kg dat is dus niet het geval, helaas komt een LB stunter altijd harder naar beneden dan naar boven.

    Voor de stijgvlucht moet je de diameter van de prop groot genoeg maken om het dubbele te kunnen bereiken. Het maximale wat de motor kan leveren is volgas op de grond, dat kun je makkelijk meten. Alleen lukt dit niet in wind omdat de governor dan de motor zal afknijpen.
     
  2. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Volgens mijn berekening zou bij het randgeval lijntrek = massa van toestel een lijnlengte van 5 m een vliegsnelheid van 7 m/s opleveren. Dan duurt een 1 rondje 4,5 s. Dat komt aardig in de buurt van wat te zien is in de video van de indoor GeeBee.

    Dat zou zich dus vertalen in een vleugelbelasting voor horizontale vlucht van een 10 gr/dm². Ook dat komt aardig in de buurt van de GeeBee.

    Alleen vrees ik dat met een 1400 kV motor op 2S en 3,8" spoed prop er net niet voldoende vliegsnelheid kan ontwikkeld worden voor acro vliegen (net wat Bruno eerder al voorspelde trouwens). In de veronderstelling van 50% slip kom je maar op 6,5 m/s. Met een 4,3" spoed prop kom je op 7,5 m/s en bij een 4,7" spoed prop op ietsje meer dan 8 m/s.
     
    Laatst bewerkt: 28 nov 2015
  3. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    806
    In governor mag het gas niet boven de 70% open anders kan de regelaar zijn werk niet doen. Spoed heeft wel invloed op de vliegsnelheid maar niet op het extra vermogen in de stijgvlucht, die hangt voornamelijk af van de diameter van de prop onder voorwaarde dat regelaar, accu en motor dat kunnen leveren.
     
  4. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    een indoor RC shocky van 150 gr kan je bij 50% a 60% throttle prop hangen met een 1400 Kv motor, 2S accu en 8x4,3 prop. Je mag ervan uit gaan dat je met een 10x4,7 prop onbeperkt acro kan vliegen. 80 à 90 W vermogen (ong. 12A bij 7,4V) is meer dan voldoende.
     
  5. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    806
    Het vermogen is ruim voldoende, daar heb ik geen twijfel aan. Het hangt van je setup af of dat vermogen ook daadwerkelijk geleverd wordt op momenten dat je dat nodig hebt. Als je met een model van 150 gram en 7 m/s in governor een verschil hebt in vermogen tussen vlak vliegen en volgas op de grond van 20 Watt ingaand vermogen kun je unlimited stunten, is het minder dan zal de snelheid er in de stijgvlucht uitlopen. Buiten gelden andere spelregels i.v.m. de wind.
     
  6. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Mijn Gee Bee weegt 190 gram
    De motor draait 4300 rpm @ prop = 10x4.7
    Ik heb niet het idee dat de lijnen zoooon weerstand hebben.
    De snelheid is erg laag dus de weerstand ook.
    Je hebt nul lijn trek. Als je lijnen veel weerstand zouden hebben zouden ze niet strak maar bol staan.
    Dit is niet het geval.
    Daarbij heb Ik speciale lijnen die minder weerstand hebben.
    Het stuur gedrag verbeterd hier behoorlijk door. Bij Igor's modellen zie je na een wingover een huppeltje.
    Dat heeft mijn model niet.
    De accu is iets van 2S 800 mah. Deze is ongeveer voor de helft leeg na het vliegen.
     
  7. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Stijgen is het probleem niet met een indoor LB kist.
    Tijdens dalen pikt hij snelheid op dit is een groter probleem.
     
  8. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Nou, 6 m/sec is toch nog altijd ruim 20 kmh....
    Ik zou denken 'hol'
    Nu willen we natuurlijk allemaal weten: Welke? Koop ik die dus ook.
    Dat is een functie van de balans tussen zwaartepunt, lead out positie en tiplood. Bij jou klopt het dus helemaal.
    En we mogen tot 20% gaan, dus 500mAh accu's zouden voldoen....

    Ik ben toe aan het uittekenen van de stripes en belettering in rode trimfolie, als dat klaar is en op de kist zit kan 'ie in mekaar geplakt worden. Gaan we eens kijken of ik het nog kan...:rolleyes::yes:
     
    Laatst bewerkt: 2 dec 2015
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Verder beschreef je de problemen met een niet-Castle regelaar.
    Ik heb nog 1 CC-10, maar dan houdt het op.
    Weten we al iets over gelijkwaardige vervanging?
     
  10. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    806
    In vlakke vlucht is de trekkracht gelijk aan de weerstand Ft = Fw
    In stijgvlucht = Ftot = Fw - m*a
    In daalvlucht = Ftot = Fw + m*a

    Om geen versnelling te hebben in stijgvlucht moet de kracht 2x zo hoog zijn en in daalvlucht nul, anders zal de kist afremmen of versnellen.

    Een kist die vertraagd in de stijgvlucht heeft meer massa dan de extra trekkracht op de prop, dit kun je beïnvloeden door:
    - minder weerstand inbouwen, dat pakt negatief uit in de daalvlucht
    - een lichter model, proberen we altijd
    - een grotere diameter propeller,

    Een kist die te snel daalt heeft te weinig weerstand ten opzichte van de massa, dit kun je beïnvloeden door:
    - meer weerstand inbouwen, nadeel dat je accu capaciteit dan een rol speelt omdat je in tegenstelling tot F3P tussen de figuren niet even langzamer kunt gaan vliegen. Omdat de accu van 800 maar half leeg gaat heb je nog ruimte.
    - gewicht besparen, de accu van 800 vervangen door een van 500
    - sneller vliegen, minder acceleratie in down, het gaat alleen wel allemaal wat sneller

    Omdat we het hier over dynamisch vermogen hebben moet er nog wel rekening gehouden worden met het rendement van de aandrijfketen, accu-regelaar-motor-propeller
     
  11. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Uit een eerdere post
    Voor indoor LB zou ik een Castle Creations Talon regelaar adviseren. Of je moet nog een phoenix 10 hebben liggen.

    Groet Robert-Jan
     
  12. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dat bedoelde ik dus, ik heb een Ph 10...
     
  13. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
  14. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    806
    Ik vlieg met software versie 3.21 op de CC45 met parameters nooit hoger dan 8 uit 10, daarmee blijven de piekstromen binnen de perken.

    Hogere sw versies remmen sterker in governor, dat levert buiten een schokkerig vliegbeeld op in wind.
     
  15. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    806
    Omdat zowel Bruno als ikzelf last hebben van trillingen in de motor waardoor de lagers voortijdig de geest geven ben ik op zoek geweest naar de oorzaak.

    De Little Roar doet met gemak 250 vluchten op een setje lagers, de Nohau minder dan 50. Het blijkt dat de Zyklon lufter van torcman niet bestand is tegen de g krachten van een vlucht. De klassieke bell heeft daar geen last van.

    Omdat we op een laag toerental werken doet de Zyklon sowiso weinig, het is dus beter om voor de standaard motor te gaan.
     
  16. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Inmiddels motor 2 (standaard) ingebouwd en dat klinkt weer gezond.
    Vandaag dr. Erik even de patient (motor 1, met koelfan) van twee nieuwe lagers laten voorzien (dat tooltje van hem maakt het tot een overzichtelijk klusje). Bij gelegenheid laten we die ook wel even lopen. Maar de lagers voelen nu weer goed.
     
  17. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Motor 1 (met koelfan) getest en gaat ook weer als het spreekwoordelijke zonnetje...
     
  18. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Ik heb nog 2 van die CC Phoenix 10 regelaars hier liggen.
     

Deel Deze Pagina