Welke electro heli voor in de zaal?

Hoi,

wat korte vraag, maar ik heb nog wat randvoorwaarden. Deze winter kan ik regelmatig in een zaaltje terecht om te vliegen. Van mijn vliegtuig hobby heb ik een zender (Futaba T7C) die een heli aan hoort te kunnen, ontvanger heb ik ook, en 3S 2500mAh accu's heb ik een stapeltje van voor mijn Telemaster.

Ergo, een leuke binnen-heli waar ik die spullen voor kan gebruiken, liefst met een staartrotor (geen dubbele hoofdrotor) omdat ik dat gewoon leuker vind staan. Budget uiteraard zo laag mogelijk, een beetje hoveren en rondvliegen is genoeg voor me. Ik zal niet gauw aan heli 3D beginnen!

Dank voor input,

Hugo

Yep, of zo`n pro-tech zoom, loopt ook erg mooi.
Wordt dan toch een dure grap ! Gyro, regelaar, servo`s.

Als je goedkoop wilt, ga dan voor een King2 of Belt CP.

Of nog goedkoper : de honeybee cp, vliegt erg leuk !

Accu krijg je erbij en extra accu`s zijn niet duur.

Neem in ieder geval niet teveel hooi op je vork. Een Belt CP zou leuk zijn om te beginnen denk ik.

Een FP is goedkoper, mis ik dan veel? Ik snap wat het technische verschil is, maar wat zijn de beperkingen qua vliegen?

Dank,

Hugo

Laatst bewerkt:
FP is goedkoper, kun je al heli-vliegen ?

Nadeel van FP is, dat je er nauwelijks mee kan rondvliegen.
Hooveren gaat prima en is ook leuk.

Als je heli-ervaring hebt, moet je gewoon voor een CP gaan.

Mijn enige ervaring is kijken... Ik kan redelijk vliegtuigen vliegen, maar geen heli ervaring. Ik heb ooit op een realflight SIM (4 jaar geleden) de heli geprobeerd, maar dat ging toen voor geen meter.

Maar 100 euro voor een FP waar je naar een paar uur vliegen 'te weinig' mee kan is ook jammer...

En wanneer is langzaam vooruit gaan nog hoveren, en wanneer wordt het vliegen? Of is hoveren alleen maar stilhangen, hoogte veranderen en rond je as draaien?

Hugo

Hoveren is al een aardige klus :P

Stilhangen
Richting (voor/achter links/rechts)
Piro's
Hoogte

En dan kan je je staart nog draaien en krijg je dus nog nose in/out en side in/out.

Als je dat kan begint het forward flight, beetje net als een vliegtuig gewoon recht vooruit vliegen, dit is alleen bij een heli anders, je moet namelijk ook de staart sturen e.d.

Met een fp kun je dit allemaal in een zaal, wil je af en toe ook buiten vliegen kun je mischien beter voor c.p. gaan, met een fp maak je geen schijn van kans met wat wind.

Welke fp's goed zijn weet ik niet, nooit mee gevlogen.

CP versies zijn er al genoeg genoemd, belt cp, king, honeybee.

Trex450/kloon en mini titan is natuurlijk qualitatief het best maar daarvoor moet je wel een dikkere portemonnee meenemen en ook rekening houden met wat meer crash kosten.

Tis maar net hoever je wilt gaan.

Persoonlijk zou ik denk ik ook voor een belt cp gaan.

CP crashen is wel duurder dan FP crashen.

Laatst bewerkt door een moderator:
je zal er van uit moeten gaan dat je niet zomaar 1, 2 , 3 een rondje vliegt. geduld is het codewoord binnen helivliegen. je gaat beginnen met hoveren (wat op zich al moeilijk genoeg is) dan ga je langzaam aan voor, achter, links, rechts proberen met de staart naar je toe. als je dat een beetje onder de knie hebt ga je de zijkant naar je toe richten en volg weer dezelfde stappen. als je met de zijkant naar je toe een beetje kan manoevreren word het tijd voor een bochtje en nose in en vlieg je een rondje. helaas ben je dan al wel een paar maandjes en flink wat vlieguren verder...

ps: kunnen diegenen die beweren dat met een fp niet rondgevlogen kan worden eens komen aanbellen?
Mijn fp coaxiaal lama raust prima door de huiskamer heen.

Maar goed, effe ontopic:
Als je helemaal geen heli ervaring hebt, is een FP en indoor als 1e heli t beste.

De leercurve indoor heli is normaal:
speelgoedhlei (piccoZ), coaxiaaltje (lama v4 ed), fp heli (piccolo oid), cp ( king v2)
Dus van klein 20 gr tot onv 400 gr, en dan evt een 450 heli maat,
afhankelijk van je zaal en budget en bereidheid onderdelen te (blijven) kopen.

Zonder enige ervaring of begeleiding oid met evt ook nog gekietelde 450 maat heli te gaan
prutsen is vragen om veel materiele schade en zelfs kans op persoonlijk letsel!

Laatst bewerkt:
Dit is een veel geziene gast bij indoor
RCtechnics Internet Store

Je kunt ook je eigen zender gebruiken, helaas is hij niet zonder te koop.
Voor het geld heb je wel een leuk speeltje met staartrotor wat ook nog eens leuk vliegt.

En wat Gixxer al aanhaalt, als je dit beestje de baas bent, is het indoorseizoen allang voorbij.

Laatst bewerkt:
Sluit ik me helemaal bij aan. De Honeybee FP is een perfecte leerheli. Zeker als je een indoor ruimte hebt. Ik heb met deze heli leren vliegen in de huiskamer. Dat is wel klein, maar je leert het wel erg goed.

Met de FP leer je echt goed hoveren omdat hij vreselijk instabiel is. Maar als je dat eenmaal kan en echt gaat rondvliegen dan komt de FP pas tot zijn recht. Ik heb een terreintje van 20 bij 10 meter waar ik regelmatig vlieg met mijn FP en dat gaat perfect. In voorwaartse vlucht vliegt een FP heel mooi. Je moet hem wel een beetje door de bochten heen duwen, maar als je de smaak te pakken hebt is dit echt heel gaaf.

Een 450 size CP heli kan ook. De leercurve van deze heli kan wel veel kostbaarder zijn. En je wil voor zo'n heli ook nog iets meer ruimte hebben. Dus ik denk dat een FP geschikter is. Natuurlijk is de CP wel weer meer geschikt als je naar buiten wil.

Ik ben begonnen op de Walkera DF04. Kan hem iedereen aanraden die eens wilt kijken of het heli vliegen wat voor hem/haar is.

Zodra je met een DF04 kunt hoveren en wat rondvliegen kun je elke heli in de lucht houden. Begin wel even doorzetten natuurlijk... (voordeel onderdelen zijn goedkoop en bij de meeste crashes gaat er niets kapot)

ps: kunnen diegenen die beweren dat met een fp niet rondgevlogen kan worden eens komen aanbellen?
Mijn fp coaxiaal lama raust prima door de huiskamer heen.

Met "fp" bedoelen we NIET de coaxiaal. Coxiaal = dubbele rotor, fp = enkele rotor (dat wordt hier teminste bedoeld). ;)

TS, ik zou het wel weten. Belt CP. Mooie prijs, bewezen prestaties. Crasht hij, dan kan je nog onderdeeltjes verkopen. Crasht hij niet maar ben je het beu, kan je hem nog aan een mooie prijs verkopen.
Uiteraard, altijd eerst simmen!

Met "fp" bedoelen we NIET de coaxiaal. Coxiaal = dubbele rotor, fp = enkele rotor (dat wordt hier teminste bedoeld).

Fout.

fp = fixed pitch = toerental hoogte regeling
Dus zowel een piccolo / Df04 en een lama dubbelrotor zijn beiden fp.

FP betekent fixed pitch. Ik ken geen coaxiale heli's waarbij men de pitch kan instellen (ze zullen ongetwijfeld bestaan?), dus zijn dat ook fixed pitch heli's..

Jezus mensen, doe niet onnozel. Ik weet wel wat FIXED PITCH betekent. :snipersmile:

Ik zeg gewoon dat als de meeste mensen het over een "fp" hebben dat ze het over een ENKELE rotor heli hebben. Is precies te moeilijk wat ik zeg, niet?

Neu, de meeste mensen hebben t over een fixed bitch, of dat nu een coaxiaal of honing bij is.

Back