welke electro motor voor een +-9,5 kilo pc-21

Ik denk er toch aan om er maar gewoon 2 te bestellen....

De keuze word dan zippy turnigy of de nano-tech van turnigy(35-40c) 5000-6000 mah....

Zijn er voorkeuren voor bepaalde lipo's
Zoals Juun mij aangaf is de zippy een stuk lichter maar ook net zo goed?

Juun welke prop draaien jullie op de sk 6372-09 168kv?

Ik heb turnigy en zippy al gebruikt, de turnigy's hadden al capaciteitsverlies na ca 40-50 laadbeurten. De zippy's die ik nu gebruik hebben er wel nog maar 15-20 opzitten maar merk nog geen enkel verschil tov nieuw. Op de club is er ook iemand die zippy's gebruikt en beide al heeft uitgetest en tot de conclusie is gekomen dat zippy's een langere levensduur hebben.. Natuurlijk kan er altijd wel eens eentje bijzitten die opmerkelijk minder presteert.

Maar zeker voor minstens 35c gaan als je naar zippy of turnigy gaat, want die rates zijn altijd wat overdreven. Kijk overigens ook eens naar Gens-Ace, uitstekende lipo's voor redelijke prijs. (25c moet voldoen daar)

Das duidelijk haha :-)
Ik had ook andere verhalen over de nano dat ze juist zo goed waren...

Waarom is de turnigy zwaarder dan zippy?
Wat houd die nano nu precies in?

Mijn gevoel zegt mij de zwaardere turnigy te nemen
Ik denk dat het meer gewicht ten goede van de lipo komt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Das duidelijk haha :-)
Ik had ook andere verhalen over de nano dat ze juist zo goed waren...

Waarom is de turnigy zwaarder dan zippy?
Wat houd die nano nu precies in?

Mijn gevoel zegt mij de zwaardere turnigy te nemen
Ik denk dat het meer gewicht ten goede van de lipo komt.
Het maakt allemaal niet zo veel uit.
Ik heb b.v. goede ervaringen met Nanotech maar als een ander er een keer pech mee heeft gehad dan hij zomaar over stappen naar een ander merk omdat die dat gewoon wil proberen.
Er zijn ook flinke prijsverschillen die een uitvaller ruimschoots goed maken.
Uiteindelijk zal je toch je eigen voorkeur ontwikkelen.
Het gaat meestal tussen Gens ace en Turnigy Nanotech als beste zwaar te belastte lipos maar de nanos zijn anzienlijk gunstiger geprijst.;)

Laatst bewerkt:
Grappig, zoveel mensen zoveel verschillende ervaringen. Ik heb helaas slechte ervaringen met zippy's... In mijn Funjet Ultra gaven na drie vluchten de zippy's al de geest en mijn Nano's doen het nog prima. Beide pakketten met dezelfde C-rate.

4 cellen 2200 40C pakketten en de motor trekt ongeveer 80A. De zippy's werden ook erg warm t.o.v. de Nano's.

4 cellen 2200 40C pakketten en de motor trekt ongeveer 80A. De zippy's werden ook erg warm t.o.v. de Nano's.

Dan ga je ze wel al tot het uiterste belasten aangezien ze theoretisch maar een constante stroom van 84A max kan geven.. Ik denk idd dat je bij dat Chinees spul gewoon geluk moet hebben en dat het allemaal ongeveer dezelfde kwaliteit is met hier en daar eens een buitenbeentje.

Mijn ervaring loopt parallel met die van Franklin.
Mijn ervaring komt uit twee richtingen: vliegen met motorkisten, vooral slepers, met belastingen rond de 15 a 25C. Daarnaast vlieg ik F5B met korstondige maar heftige belastingen tot 100C+. Bij beiden bekijk ik regelmatig de datalog's om te analyseren hoe oa de lipo's zich houden.
De zippy's hebben bij mij wat meer interne weerstand (oftewel een lagere afgegeven spanning). Dit zal met de constructie te maken hebben, bij de 1800mAh cellen heb ik gezien dat de Turnigy's bijvoorbeeld dikkere aansluitlippen hebben dan de zippy's. De zippy aansluitlippen branden weg bij 170A, bij de Turnigy's niet :) .
Nanotech's, en dan specifiek de 65C serie, geven een hele hoge spanning onder belasting, hoger dan Turnigy en Zippy en bijna alle andere lipo's op de markt. Maar na relatief wenig cycles loopt de balans achteruit, over het algemeen een teken dat de levensduur beperkt is.

Gerben

Hee hier kan ik wat mee, fijn. thanks!

Inmiddels zat ik hier te lezen:

gens-ace-support-forum-2

Duidelijk is dat je soms een pechgeval kunt hebben.....

Hyperion dacht ik eerst aan maar is wel erg duur.
Gens ace lijkt ook heel best en is een stukje goedkoper.

De zippy valt dan nu af voor wat ik erover lees......

De turnigy en de nanotech gaan gelijk op qua ervaringen goed/minder goed....

@Gerben

Over hoeveel cycles praat je dan?

Die nanotech's hadden na een vlucht of 10 al een mindere balans. Ze doen het nog wel, maar door het langere balanceren duurt het laden nu langer...

Hyperion EX was ik niet zo van onder de indruk, hoewel ik ook mensen ken die er wel weer blij mee zijn... tsja, veel verschillende meningen he...
Gens Ace ging bij mij prima, de 30C variant dan..

Gerben

Ga ik eerst voor een setje tunigy's bestel ik met de motor mee...

Nu moet ik nog een prop vinden...
In eCalc presteerd de Fiala prop heel best alleen een 19x12 3-blads prop hebben ze alleen in een brandstof variant...
Een e-prop is natuurlijk weer een stuk lichter toch?
Die hebben ze alleen in 2 blads.

Waar halen jullie een dergelijke prop 19x12 3 blads

Mezjlic ook erg mooi maar jeetje 186 euro.....knettergek.

Zijn er voorkeuren voor bepaalde lipo's
Zoals Juun mij aangaf is de zippy een stuk lichter maar ook net zo goed?

Juun welke prop draaien jullie op de sk 6372-09 168kv?

Wij hebben hier geen merkbare prestatie- of levensduurverschillen tussen de Zippy's en de Turnigy's vastgesteld. Maar wij gebruiken de pakketten ook niet in (kortstondige) extreme vorm. De Zippy 5000 25c pakketten zijn wel degelijk lichter. Sommige series zijn in vergelijking met de Turnigy's ook dunner (dat hebben wij helaas een keer met een op Zippy-formaat (te nauw) gemaakt accucompartiment moeten vaststellen). Zoals ik al eerder schreef zijn de Zippy Compacts nog lichter (en worden tot nu toe zeer positief beoordeeld) maar helaas niet in DE warehouse aanwezig.
Ik ben een gewichtsfreak (brengt mijn thermiekzweef -activiteit met zich) en zou daarom de Zippy's prefereren. Op onze 10s configuraties gebruikten we zelfs de 20c pakketten die prima voldeden; op de 12s configuratie zijn we naar 25s gegaan, zonder enig probleem. Ik zie bij max 80A belasting absoluut niet de noodzaak om naar een nog hogere c te gaan. Wordt alleen maar duurder en, vooral belangrijk, zwaarder.

Wij gebruiken op de 168 kV motor een 22x12 tweeblad van Xoar of, bij voorkeur, Engel. Met een 19x12 drieblad blijf je daar in equivalent onder. 20x12 is ook te proberen.
Ik schreef je al eerder dat er weinig specifieke electro drieblads zijn. Hepf en Engel voeren er een paar, maar die zijn groter. Menz en Fiala maken ietwat betaalbaardere drieblads, maar die zijn dan wel van hout. Hepf heeft het hele assortiment Fiala; Engel en Schweighofer hebben Menz.
CFK drieblads vind je ook bij Engel (Super Silence serie). Deze zijn met ca 75 Euro nog altijd een stuk voordeliger dan de Mejzlik's. Ik zou persoonlijk voor de laatste gaan. Wil ik ook op mijn Sea Fury gaan zetten. Zijn zwart en dat oogt dan meteen ook een stuk beter.

Bedank voor deze nuttige informatie Juun!!!

Nu maar bestellen prop motor en lipo's alles is er dan om de pc-21 vliegend te kunnen maken....

Woensdag komt een vriend eten en daarna gaan we samen aan de pc-21 werken zin in.....

Dit is het bouwverslag:
pilatus-pc-21-a

Natuurlijk wil ik iedereen bedanken hier.... en dat meen ik, niet eerder heb ik zoveel hulp gehad op dit forum.

Bedankt!!:D

Licht er aan hoe veel tijd je in de regelaar wil steken, scheelt meestal een paar minuutjes maar niet noodzakelijk, ook moet je voor elk merk een andere kaart hebben dus als je 10 dymond regelaars hebt kan het best uit.

Eindelijk kunnen proefdraaien....wel een kick hoor...als dit voir het eerst doet.

Met een 19x12 prop trekt hij 60 ampere en geeft hij 2628 watt.
Dit is met half (storagemode)geladen lipo's (54%)

Ik heb nog een 20x12 carbonprop te proberen..
:D:D

Back