Welke Electro setup voor 6mtr zwever??

Een collega modelbouwer heeft een prachtige genesis gebouwd.
[URL="
- First Genesis Solo[/URL]
Nu wil hij deze dmv een electromotor naar boven helpen, maar welke setup is nodig om deze knaap naar boven te helpen.
De spanweidte is 6 meter.
Gewicht nu 8 kg.
budget voor de ombouw 200-250 euro?
Het idee is nu om dmv een opzetmodule de motor boven op de romp te monteren, zo kan de sleephaak ook blijven en kan de motor simpel verwijderd worden als er gesleept wordt.
Graag jullie advies.

Laatst bewerkt door een moderator:
Je gaat dan op 9,5 a 10 Kg vliegklaar uitkomen.

Kijk eens naar de Axi 5330/18 of de 5325/20 op 8S met Jeti regelaar. Gaat het kwa vermogen zeker redden maar past niet in je budget (ong. 400€ zonder de accu en zonder prop).

Als je dit te kostbaar vindt neem dan bij HK een vergelijkbare setup van Turnigy. Dat moet lukken voor rond de €250.

Veel goedkoper gaat je niet lukken denk ik. Een oplossing met een vertraging is al gauw duurder dan een direct drive buitenloper.

Benieuwd waar anderen mee komen.

Laatst bewerkt:
Niet boven op de romp!!!!
Dat geeft een groot koplastig moment, dat het kleine stabilo niet kan compenseren!
Slepen of in de neus!!!

Gr. Dirk (die een eigen Genesis II aan het ontwerpen is).

N.B.
Ik ben wel meer dan geïnteresseerd in profielen, vleugelverdraaing, instelhoeken, ligging zwaartepunt, ...

Laatst bewerkt:
250 euro's gaat nooit lukken!

1. (boven budget)
Kontronik Koratop 30-27 (270 kV) (Höllein 169,-)
60 Amp regelaar
6S 5000 mAh Lipo
Freudenthaler 18,5 x 12 prop

2. (kleinste budget-overschreiding)
Deze Nimbus 3 (6m35, 10 kg) maakt bodemstarts vanaf een startkar met:
Turnigy SL-5065 (380 kV)
6S 5000 mAh Lipo's
17x9" Aero-naut klapprop
Turnigy Sentilon 100A HV regelaar

3. (boven budget)
AXI 5325-16
6S 5000 mAh Lipo's
17x9" klapprop
70 A regelaar

Gr. Dirk.

Dank voor jullie reactie,
@Dirk, is op de romp zo'n probleem denk je? de genesis heeft voor een extra neuswiel dus de start moet geen probleem zijn. De korte romp is idd geen voordeel maar neem bv de robbe Geier deze werden vroeger ook gevlogen met 1.5 cc boven op en dit is een vliegende vleugel zonder staart.

250 euro's gaat nooit lukken!

2. (kleinste budget-overschreiding)
Deze Nimbus 3 (6m35, 10 kg) maakt bodemstarts vanaf een startkar met:
Turnigy SL-5065 (380 kV)
6S 5000 mAh Lipo's
17x9" Aero-naut klapprop
Turnigy Sentilon 100A HV regelaar

Gr. Dirk.

Budget moet wel passen denk ik, de Nimbus is het zelfde formaat als de Genesis dus dat moet werken.

Accu: $87,00
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy nano-tech 5000mah 6S 25~50C Lipo Pack
Motor: $40,00
HobbyKing Online R/C Hobby Store : TGY AerodriveXp 90 SK Series 50-65 380Kv / 1820w
regelaar:$37,00 (niet duur maar wel ok denk ik)
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy Brushless ESC 85A w/ 5A SBEC

Totaal $164,00
Nog een prop en diverse kleindelen dan zijn we er ,toch??

Hoi Arjan,

misschien toch een motor in de neus? Met een verwisselbaar neusstuk toch snel om te bouwen naar een sleephaak in de neus..
(Da's nou net iets voor Jan om dat te bekokstoven, hij is handig genoeg!)

We zien 'm we eens boven Weert...

Frank

Arjan,

Zoals ik je vertelde ben ik zelf bezig met het aerodynamische ontwerp van een 5 meter Genesis II. De grootte van het stabilo (of beter de kleinte ervan) in combinatie met de korte staartboom is echt lastig. Daar zit niet veel reserve in. Dat komt deels ook doordat het kleine stabilo met erg kleine Reynoldsgetallen vliegt.

Ik ben echt bang dat een opsteekmotor zoveel negatief koppel geeft (nose-down) dat het stabilo dat niet volledig kan compenseren. Ook in vlucht. Bij een motor in de neus speelt dat niet.

Ik moet daar wel de kanttekening bij maken dat ik dat niet rekenkundig kan onderbouwen. Het is puur een gevoelskwestie, gebaseerd op wat ik op filmpjes heb gezien van de (bodem)start van modellen met zo'n bovenstaande motor, plus wat ik nu bij de aerodynamische berekeningen voor mijn eogen model zie.

Een tussenoplossing is gebruik een verwijderbare verlengde motoras:
Ipv. de neus-conus af te zagen, maak je een gat in de neus waar een motoras doorheen kan.
Het spant met de motor zet je 5 à 10 naar achteren.
In de neus voor het gat komt een klein spantje met een lager.
De grootste kunst is het uitlijnen van motor en lager. Beide spanten moeten tegelijkertijd ingelijmd, opdat ze goed in lijn zitten.
Als je dan elektro wilt vliegen zet je de verlengde as erop, waarop je direct een middenstuk met klapprop plaatst (geen spinner dus).
Wil je sleepvliegen dan verwijder je het geheel weer.
Mbv. een afgewogen stuk lood kun je het gewichtsverschil voor compenseren.
Dit wordt nogal eens gedaan met schaal oldtimers. "Retroplane"-stijl.

Gr. Dirk.

Stel dat uitlijnen niet lukt ivm ruimte in de romp etc., zou je dan niet ook een koppeling kunnen gebruiken die worden gebruikt voor aandrijfassen in RC speedboten? Hiermee kun je een kleine knik maken en hoeft alles dus niet perse 100% uitgelijnd te worden.

Ik weet alleen niet of het toerental erg verschillend zal zijn t.a.v. een speedboot. Ik schat echter in dat deze assen zelfs een nog hoger toerental draaien!

Budget moet wel passen denk ik, de Nimbus is het zelfde formaat als de Genesis dus dat moet werken.

Accu: $87,00
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy nano-tech 5000mah 6S 25~50C Lipo Pack
Motor: $40,00
HobbyKing Online R/C Hobby Store : TGY AerodriveXp 90 SK Series 50-65 380Kv / 1820w
regelaar:$37,00 (niet duur maar wel ok denk ik)
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy Brushless ESC 85A w/ 5A SBEC

Totaal $164,00
Nog een prop en diverse kleindelen dan zijn we er ,toch??

Ok motor in de neus of bovenop is nog een leuke discussie maar komen we met bovengenoemde onderdelen tot een fatsoenlijk vliegend resultaat?

Of het een top-configuratie is? Ik denk het niet, maar je zult er zeker mee moeten kunnen vliegen. 1 bodemstart + 1x extra stijgen.

Gr. Dirk.

N.B.
Met die nano-technolgie-accu's nooit op BEC vliegen!! De accu is heel abrupt leeg. Je merkt er niets van, tot de regelaar opeens afkapt. En dan heb je zo weinig over dat na een paar minuten je BEC het ook niet meer doet.

Laatst bewerkt:
Ik heb het nog even aan de eigenaar van die Nimbus 3 gevraagd.

Antwoord:
"Pour le Nimbus avec sa configuration, j'ai 5 minutes de moteur, soit 6 montées en partant du sol sur le chariot (environ 40 secondes pour être à 200 m) ou 1 montée départ chariot et 8 montées de 150 m chacune."
Vertaling:
Voor die configuratie in de Nimbus: 5 min. motorloop, 40 s nodig voor 200m stijgen. Dus, incl. grondstart, 6 stijgvluchten van 200m of 8 van 150m.

Prima config dus!

Gr. Dirk.

Ok Dirk bedankt, hier kan ik wel wat mee.
Ik zal eens overleggen met Jan.
(Dirk ik heb je een Pbtje gestuurd)
Misschien is het ook wel mogelijk om de motor + de sleephaak in de neus te maken. even passen en meten. Met de motor in de neus weten we iig zeker dat het gaat lukken.
Bedankt allen voor jullie advies.

Een sleepkoppeling hoeft niet persé in het puntje van de neus.
Mag vaak ook wat meer naar achteren.

Bij de Genesis lijkt me dat zelfs erg verstandig.
Het stabilo heeft door z'n korte arm slechts heel beperke mogelijkheden om het koplastige moment (veroorzaakt door het hangende gewicht van een sleeplijn) te compenseren.
Verder naar achteren geplaatst zou wat dat betreft gunstiger zijn. Plaats hem dan wel aan de zijkant, want onderaan geplaatst geeft weer een staartlastig moment (tilt de neus op).

Dirk

N.B. PB-tje beantwoord.

Laatst bewerkt:
Gisteren heeft Genisis van Jan voor het eerst een stukje gevlogen
[URL="
- genesis 2_maiden in Someren[/URL]
Hij vliegt en nu gaat de neus er af en wordt hij omgebouwd op electro.:yes:
Hoi gefeliciteerd, en gelukkig is het goed afgelopen. Het zag er wel een beetje eng uit moet ik eerlijk zeggen.

Hoe is hij gestart?
Ik krijg de indruk dat hij middels een lier is 'gesleept'. Daardoor kreeg je niet veel hoogte en dus weinig tot geen tijd om te trimmen etc....
Had je niet beter echt kunnen laten slepen? Die Wilga 2000 waarvan ik Youtube-filmpjes zie moet zoiets toch goed aankunnen?

Ook krijg ik de indruk uit het filmpje dat hij niet uit zichzelf van de dolly loskomt, maar dat je wat up moest geven. En zodra hij los was, was die hoeveelheid wat aan de ruime kant. Volgende keer iets vooraan onder de vleugel leggen, zodat hij op de dolly al een paar graden meer invalshoek heeft

Succes met de motorinbouw.
Dirk.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back