Welke Electro setup voor 6mtr zwever??

De bedoeling was om hem met touw en katrol net een paar meter los te trekken. De wind stond dwars op het veld waardoor we een beetje weinig lengte hadden maar is gelukkig goed afgelopen. maar hij had idd geen 5 meter verder moeten gaan :rolleyes:
De instel hoek op de dolly is nu 0 graden ,die kunnen we nog een beetje veranderen maar voor te beginnen leek dit de veilige manier.
Die wilga zou er in geen probleem mee moeten hebben echter het was ook de eerste vlucht voor hem.

Ik trok mijn 6 meter zwever los met het elastiek wat ze bij botenboeren verkopen.
Dat ging perfect.
Een flinke schroevendraaier duwde ik in de grond een lus in het elastiek strak trekken en gaan.
Ik had een buisje schuin in de bodem van de zwever gelijmd.
Aan aan het elastiek zat een pen dei ik in de schuine buis stak.
Als hij voorbij het begin punt van het elastiek kwam trekt het elastiek hem er altijd uit.
Ik had een meter of 25 a 30 elastiek.
Kosten waren een paar tientjes.

Bertus, een elastiek gaat ook. Maar als het misgaat kun je een elastiek niet stoppen . met de lijn trekken was voor de eerste keer wel zo veilig.
Richel trekt aan de katrol, Jan aan de stuurknuppel en ik had mijn vinger bij de ontkoppelhaak ;)

OK, ik snap de onrust in de lucht.
Maar ... hij vliegt!!! :yes::D

Nu wacht ik gespannen het volgnde filmpje af ... met motorstart vanaf de dolly.

Gr. Dirk.

Ik zou eerder voor deze aandrijving gaan ( ook zelf te maken en afneembaar )
Fanair - die alternative Aufstiegshilfe
Wil er eentje maken om op de ASH 26 te kunnen plaatsen bij een eventueel gebrek aan sleper :yes: of om te kunnen vliegen in de middagpauzes op Duitse sleeptreffens ( daar geldt meestal een verbod om met brandstofmotoren te vliegen/slepen tussen 12 en twee :idea: )

Laatst bewerkt:
Een clubgenoot heeft er al zo eentje gemaakt en getest :thumbsup: wel met een elastiek afschieten als extra lanceringspower zoals bij het filmpje Air Burns clip 2

Laatst bewerkt:
een filmpje van de Fan-air...

Geschikt voor een toestel tot 14 kilogram ...

Laatst bewerkt door een moderator:
Heb je al eens goed naar die kist gekeken?! Dit is in wezen een vliegende vleugel. 'Stabilo' is maar 72x14,5 cm. Voor een 6meter versie!!!
Dat is veel te klein om het nose-down moment van zo'n hoogstaande motor te kunnen compenseren. Er is immers geen (nauwelijks) een staartboom!

Dit is iets compleet anders dan een staartkist zoals de DG 303 of ....

Dirk

Heb je al eens goed naar die kist gekeken?! Dit is in wezen een vliegende vleugel. 'Stabilo' is maar 72x14,5 cm. Voor een 6meter versie!!!
Dat is veel te klein om het nose-down moment van zo'n hoogstaande motor te kunnen compenseren. Er is immers geen (nauwelijks) een staartboom!

Dit is iets compleet anders dan een staartkist zoals de DG 303 of ....

Dirk

Ik wou eigenlijk aangeven dat de Fan-air oplossing veel praktischer / mooier / wegneembaar is dan een prop vanvoor op de neus.
Met de Fan-air oplossing kun je gewoon zweven of electro-zweven als het moet
Ik wil mijn schaalzwever niet gaan " verkrachten " met een prop op de neus...

Laatst bewerkt:
OK, maar met deze kist komt hij waarschijnlijk niet van de grond, en als hij al in de lucht zit (slepen of zo) dan drukt die motor waarschijnlijk de neus naar beneden zodat hij alleen maar snelheid maakt zonder (echt) hoger te komen.

Gr. Dirk.

Hierin heb je waarschijnlijk gelijk. Het is een speciaal model

Hier nog " zoiets " speciaal met motor bovenop :yes:

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Yep, maar bij deze (Windex) zit het stabilo al gauw 1,5x zo ver naar achteren, en is het stabilo-oppervlak flink groter.
Ik weet dit, omdat ik zelf zo'n Genesis II in 6m spanwijdte ga maken.
Heb de berekeningen al grotendeels uitgevoerd.

Maar ... ik was benieuwd naar hoe deze versie het nu doet ...

Dirk.

De prop is in verhouding ook maar klein zie ik ...anders raakt hij de grond bij bodemstart.

Is misschien een ideetje om twee rompen te maken met één stel vleugels ?
Eén romp gewone zweef/sleepversie en de andere romp de electro-versie. ( is maar een gedachtengang hoor :smile: )

Laatst bewerkt:
Back