welke ESC is geschikt

Discussie in 'Electro auto's' gestart door eddy croes, 1 nov 2022.

  1. eddy croes

    eddy croes

    Lid geworden:
    30 nov 2014
    Berichten:
    12
    Ik ben bezig met een oud tamiya model (F103RS). Er zit nu een acto power motor (tamiya 53154) op en zoek een geschikte ESC. Volgens de gegevens die ik heb is de motor een 17T x 2 (aantal windingen).
    Wat ik nu wil weten is; moet de ESC dan een motor van 17T aankunnen of dient hij 17x2= 34T aan te kunnen. Volgens mij is het 34T maar kan mij iemand hierover duidelijkheid geven.

    Een bijkomende vraag: Waarom maakt men gebruik van dubbele windingen? wat is het voordeel hiervan t.o.v. enkele windingen? Ik vermoed dat het te maken heeft met de sterkte van het opgewekte magnetisch veld.

    Kan iemand duidelijkheid brengen.
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.486
    Locatie:
    Sassenheim
    Hobbywing heeft een aantal brushed modellen ESC's die erg populair zijn. Quickrun modellen, er is er 1 voor 1:18 modellen en 1 voor 1:10 modellen.

    17x2 staat voor 17 wikkelingen maar 2 dunnere aders parallel ipv 1 dikke ader, je moet het nog steeds als 17 wikkelingen zien. De dubbel, tripple, quadro en er waren zelfs ook x5 wikkelingen zorgden voor een betere vullingtussen de aders. Als je 3 cirkels tegen elkaar aan legt heb je tussein een een aardig gat. Hoe minder lucht tussen de aders des te krachtiger te motor omdat de totale draaddikte dikker is dan 1 ader. Er zijn zelfs motoren geweest met vierkant draad of platte lamel-achtige draad om dat probleem weg te werken.
     

Deel Deze Pagina