Welke fan en waar op de motor?

Discussie in 'Electro onroad' gestart door freebutterflyx, 29 aug 2014.

  1. freebutterflyx

    freebutterflyx

    Lid geworden:
    23 jan 2005
    Berichten:
    293
    Ik zou een nieuwe fan moeten hebben voor op mijn electro motor. Bij mijn huidige zijn een aantal vinnen afgebroken. (Waarschijnlijk iets tussen gezeten)

    Nu zie ik verschillende soorten en maten.
    Enerzijds zijn er fans om op de motor te plaatsen en anderszijds fans om achter de motor te plaatsen. Maakt dit een vershil?

    Daarnaast zijn er ook fans met een soort van koellichaam om de motor. Ik veronderstel dat deze dan beter koelen.

    En ook zie ik soms dubbele fans: 1 achter en 1 op de motor of 2 naast elkaar achter of op de motor. Maakt die tweede fan dan nog veel verschil?
     
  2. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Een fan op de motor is deels een lapmiddel. In de ideale situatie zou de motor niet zo heet moeten worden dat hij het zonder fan niet redt. Soms is het dan een kwestie van een ander tandwiel op de motor, zodat deze minder zwaar wordt belast, en je kan zonder fan af. Welke motor in welke auto praten we over?
     
  3. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Wat Indoorvlieger zegt....

    En als je het niet zonder red neem dan gewoon een goed koellichaam met de nodige massa die je in de rijwind plaatst , dat doet meer dan 1 of 2 30x30 fannetje(s) ; )
     
  4. Wen

    Wen

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    1.139
    Locatie:
    Arnhem
    Als je persee een fan nodig hebt zodat de motor niet overhit, dan heb je het sws te zwaar vertand.
    Zoals indoor het zegt, vertand je auto zo dat je motor niet boven de 80 graden komt. Plaats dan een fan erop zodat het nog iets koeler wordt.
     
  5. addicted2blue

    addicted2blue

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Antwerpen
    Hoe meer koeling je rechtstreeks in de motor kan blazen hoe koeler de motor blijft.
    Een motor heatsink is niet zo effectief als een fan.
    80° voor een motor (tenzij een LRP X12) begint al redelijk dicht tegen de gevaren zone te komen.
    Ik streef er altijd naar om mijn motoren nooit warmer dan 70° te laten opwarmen, meer en deels komt mijn wagen van het circuit tussen de 55° en 65°.
    Dit komt de levensduur van je motor ten goede.
    Ik investeer liever in een fan dan in een nieuwe motor;)
     
  6. freebutterflyx

    freebutterflyx

    Lid geworden:
    23 jan 2005
    Berichten:
    293
    Het gaat hier om een nitro auto die omgebouwd is naar een electro auto naar het voorbeeld van de serpent 747e. (Met de bedoeling om dan later alsnog een S747e te bouwen)

    Hiervoor werd gebruikt:
    - 1/8ste esc (voorlopig op blinky mode)
    - LRP Dynamic 10BL 4800kN
    - LRP 3S lipo (4500)
    Dit is dezelfde combi zoals ook te zien op de website van Serpent.

    Nu krijgt mijn motor na 5 minuten (goed) rijden tussen de 85 en 95 graden. Dit zou ik toch graag wat koeler hebben.
    Ik heb reeds verschillende vertandingen geprobeerd gaande van 20/75 tot 24/75 maar echt zoveel verschil maakt het niet.

    Enkele andere zaken die ik gelezen heb:
    - vertimen van de esc zou de motor kunnen koeler houden? klopt dit?
    - ofwel is mijn verhouding te zwaar ofwel te licht? Maar wat van de twee? Hoe kan ik dit dan weten. Temp van de esc is trouwens normaal.
     
  7. Etinogard

    Etinogard

    Lid geworden:
    27 mei 2012
    Berichten:
    608
    Locatie:
    Blerick-Limburg-Nederland
    Over het algemeen is het zo:
    Hete motor, warme sec = te veel toeren, te lage top.
    Warme motor, hete sec = komt niet op toeren, te hoge top.

    Vertimen scheelt zover ik weet ook op je temperatuur, en op het stroomgebruik.
     
  8. freebutterflyx

    freebutterflyx

    Lid geworden:
    23 jan 2005
    Berichten:
    293
    Ik heb dus een gewone/warme esc en een toch wel zeer warme motor (85 a 95 graden).
    Mijn tandwielverhouding had ik veranderd van 24/75 tot aan 20/75 omdat ik dacht een te zware verhouding te hebben.

    Dus "te veel toeren, te lage top".

    Maar als ik dit hier lees dan moet ik juist nog groter vertanden ipv verkleinen?
     
  9. addicted2blue

    addicted2blue

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Antwerpen
    Een tandje bijsteken kan de motor idd koeler maken na 5 minuten rijden, maar dat is niet altijd het geval.
     
  10. steventrx

    steventrx

    Lid geworden:
    7 sep 2013
    Berichten:
    1.445
    Locatie:
    Berkel en Rodenrijs
    Soms is de auto te zwaar vertand en dan wordt de motor ook snel heet, in dat geval minder tanden
     
  11. tomvelsen

    tomvelsen

    Lid geworden:
    23 jul 2011
    Berichten:
    351
    Locatie:
    Middelburg, Zeeland
    google anders de standaard vertanding van de S747e. Misschien dat hij dan koeler loopt?
     

Deel Deze Pagina