welke fotocamera kopen?

Discussie in 'Foto-Album' gestart door Bertus, 8 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    a
     
    Laatst bewerkt: 16 sep 2015
  2. lesley-zweeft

    lesley-zweeft

    Lid geworden:
    14 sep 2008
    Berichten:
    91
    Locatie:
    Wijhe
    sorry inkoppertje:D
     
    Laatst bewerkt: 8 sep 2009
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Fuji S10000
    Veel zoom (handig), redelijk snel en kost niet veel.

    Zit zelf te azen op de Casio EX-FH20, een soortgelijk model maar supersnel en filmen tot 1000fps, kan leuk zijn.
     
  4. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Laatst bewerkt: 8 sep 2009
  5. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    tsja wat wil je?
    compact, super zoom? (brugcamera)?

    compact leuk voor vakantie kiekjes maar of je er echt op vooruit gaat ten opzichte van de oude.. ja in megapixels wel maar je beeldoppervlakte *mede bepaald door de lensgrootte. is het belangrijkste aspect voor scherpe fotos.

    Hoe kleiner hoe gevoeliger het is voor ruis.
    Hoe groter hoe stabieler het is.
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Dan zou ik nog steeds naar de Casio's kijken, de kwaliteit is echt niet verkeerd en er zijn kleinere camera's met dergelijke specs (1000fps film en snel foto's schieten)
     
  7. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Even voor de duidelijkheid.
    Ik vond het formaat van de camera die ik had prima als hij maar niet groter wordt.
    Die hele kleine platte dingen lijken mij niets dan kan ik net zo goed mijn telefoon pakken.
    Verder vond ik 4 mp ook best want met ruis schiet ik ook niets op, iets meer mag natuurlijk wel.
    Verder hoeft hij niet super snel te zijn maar wel een stuk sneller als mijn kodak.

    Ik ga nu even naar de casio kijken al weet ik totaal niet waar ik op moet letten.
     
  8. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Is deze wat?
    Hij heeft een aardig grote sensor.
    Maar ik heb er verder echt geen bal verstand van.
    Ik wil gewoon een camera na 2 maanden stil liggen kunnen pakken en zonder allemaal toeters en bellen gelijk een plaatje kunnen schieten zonder dat de accu leeg is en ik allerlei waarden in moet stellen die ik toch niet begrijp.
    Casio Exilim Zoom EX-Z1080 specificaties -digitale camera's KIESKEURIG
    Ik kan alleen niet vinden wat voor soort accu's er in moeten.
     
  9. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    de Kempen
    Hallo Bertus,

    De verscheidenheid is enorm onder de compactcamera's. Waar ik laatst een "miskoop" aan gedaan heb is dat er op mijn nieuwe camera's geen optische zoeker meer opzit ( zoals vele ), alles moet je doen met het beeldscherm en dit kun je vergeten als je in de volle zon staat, je ziet totaal niets op het scherm. Dus mijn volgende weer met een optische zoeker.

    Suc6
    Hans
     
    Laatst bewerkt: 9 sep 2009
  10. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Bertus,

    2 Weken geleden hebben we hier op het forum ook gesproken over digi camera's.
    HIER de link.

    Een camera kiezen is (volgens mij) erg persoonlijk. Wat de ene een prachtige camera vindt, vindt de andere een prul.

    Ga eens kijken bij de MediaM* of zo en ga met allemaal "spelen". Kijk hoe lang het opstarten duurt (dat scheelt nogal per camera) hoe lang het wegschrijven duurt, hoe de camera zich vast laat houden. Nou ja, alles wat je zo met je eigen (bekende) camera al weet.

    Ikzelf zou nu kijken naar de mogelijkheid van handmatige verstelling van zoom en scherpstelling. Maar ja, zoals gezegd, dat is voor iedereen anders.

    Succes met het kiezen van een nieuwe camera.

    Wim
     
  11. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Bert, niet te snel iets aanschaffen, ik zit met hetzelfde probleem, mijn Kodak easyshare Z710 is net niet helemaal wat ik zoek/nodig heb. Op heel veel gebieden is deze camera te langzaam met alles. Het scherpstellen duurt te lang, het opslaan duurt veeeeeeeelllllllll te lang en ga maar door. Vooral voor vliegfoto's is deze camera ongeschikt, op het moment dat je afdrukt en de foto daadwerkelijk gemaakt wordt is het model alweer ver uit beeld verdwenen.

    Gelukkig is mijn buurman Camera Service Limburg Camera Service Limburg - Welkom bij Camera Service Limburg en daar ga ik van de week eens praten over welke camera nu beter is voor mij. En ja, het hoeft geen dure canon of nikon of wat dan ook tezijn, het moet binnen de perken blijven met de kosten. Voor mij ook een budget van tussen de 200-250 euro, en dan kijken of ik dan ook zo een resultaat krijg als vroeger met mijn kleinbeeld camera Practica B200, die voldeed perfect en was net zo goed als die 1000den guldens kostende topmerken.
     
  12. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Sorry ik heb flink gezocht of er al wat over geschreven was maar niets kunnen vinden dus niet goed gezocht.

    Maar nog even over de camera mijn probleem is niet wat ik wil
    Maar ik weet niet of een camera mooie foto's maakt.
    Wat is bijvoorbeeld een goeie lens of waar moet ik op dat gebied op letten?
    De gewone functies daar kom ik wel uit.
    En Theo ik wil er niet te lang over doen onze kleine groeit als kool en daar wil ik wel foto's van blijven maken.:D
     
  13. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    carl zeiss
    leica

    zijn wel bekende lenzen fabrikanten *deze worden niet door de fabrikant zelf gemaakt namelijk*.

    en tsja voor vliegtuigen kom je al minstens op een superzoom camera (brugcamera).
    compact cameras zijn hier niet echt geschikt voor.

    tevens beschikken de meesten brugcameras ook over wat accesoires tegen licht inval en overige irritaties.

    gebruik zelf de panasonic lumix dmc fz-28 (fz-38 is alweer uit).
    hiermee kan ik met moeite een speedboot 15cc wedstrijdboot vastleggen met autofocus ik heb nog niet voldoende ervaring om alles handmatig in te stellen.

    met mijn casio exilm nog wat compactcamera. kan ik al geen goede macro fotos maken en een speedboot?? een brommobiel is hem al te snel af.

    nu weet ik wel dat er laatst nieuwe cameras zijn geintroduceerd dacht van panasonic. compact cameras met superspeed opnemers.

    en 90% vcan de hedendaagse digitale cameras zijn beter dan de 4mp welke je nu in bezit hebt.
     
  14. dutchspider9

    dutchspider9

    Lid geworden:
    2 jun 2008
    Berichten:
    982
    Locatie:
    hengelo
    mischien een panasonic tz5 of tz7 erg goede camera, grote leins leika meen ik en veel zoom(optisch)
     
  15. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Helaas toch niet wat ik wilde de kleuren zijn veel te flets de kwaliteit is bij daglicht hetzelfde als mijn 2 mp telefoon.
    Ik ga dus morgen terug want dit slaat helemaal nergens op.
    Ik heb vanavond bij kunst licht dezelfde foto gemaakt als ik met mijn oude cameraatje had gemaakt,
    En dat slaat helemaal nergens op.
    De lijnen zijn niet scherp en de kleuren zijn flets.
    Het wordt dus zeker geen casio meer.
    De grappenmaker in dit draadje heeft me mooi voor het lapje gehouden, ik trap daar niet meer in.
     
    Laatst bewerkt: 9 sep 2009
  16. dutchspider9

    dutchspider9

    Lid geworden:
    2 jun 2008
    Berichten:
    982
    Locatie:
    hengelo
    oke gefeliciteerd met de aankoop dan veel plezier ermee
     
  17. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Vanavond bij kunstlicht aan het testen geweest.
    En het resultaat slaat helemaal nergens op.
    Ik heb met de casio vanaf dezelfde plek het bankstel gefotograveerd als ik met de kodak had gedaan.
    De kodak deed het 10 keer mooier.
    De lijnen zijn niet scherp en de kleuren veel te flets.
    Morgen gaat hij mooi terug.
    Nooit geen casio meer dus.
    Ik heb me in dit draadje mooi laten foppen.
    Ik ga nu op zoek naar een andere camera al moet ik weer eenzelfde vinden als die ik had.
    Want die maakte echt scherpe foto's voor de prijs waar ik hem toen voor had.
    Die koste de helft had 2.5 keer minder pixels en was 10 keer scherper ook bij achteraf inzoemen.
     
  18. mrblobby

    mrblobby

    Lid geworden:
    1 nov 2006
    Berichten:
    516
    Locatie:
    De Efteling
    Hoi Bertus,

    Het probleem is alleen dat je geen 4MP camera meer zal vinden. De consument wil steeds meer pixels, dus die krijgt hij dan ook met alle ellende van dien. Je krijgt meer ruis en daardoor slechtere kleurweergave en bij weinig licht een heel onscherp beeld omdat de camera probeert de ruis weg te poetsen. De lenzen van deze compact camera's zijn zelden tot nooit in staat om meer dan zo'n 6 Mp goed te vullen. Bij veel spiegel reflex camera lenzen in het betaalbare bereik (zeg zo'n € 600,- voor een lens) schoppen het de betere tot zo'n 10 a 12 Mp. Wil je nog meer scherpte dan kom je bijvoorbeeld bij de L-serie lenzen van Canon (die mooie witte waar je beroepsfotografen mee ziet), niet echt leuk meer voor de hobbyist. Als je dan bedenkt dat bijna iedere compact camera tegenwoordig ook 12Mp aan boord heeft met een klein prul lensje ervoor voor nog geen € 150,- dan kun je wel nagaan hoe beroerd het beeld moet zijn. Veel consumenten zien het verschil niet, maar voor iemand met een beetje kijk op fotografie is het een ramp. Helaas kijkt de gemiddelde koper eerst naar de specificaties en laat dan een 6 Mp camera links liggen als je voor hetzelfde geld een 12Mp kan kopen. Die 6Mp wordt dus niet verkocht en ook niet meer gemaakt.
    Op de website Digital Camera Reviews and News: Digital Photography Review: Forums, Glossary, FAQ zijn goede professionele revieuws te vinden van digitale camera's met voorbeeldfoto's erbij. Succes met zoeken, en laat even weten als je echt iets goeds gevonden hebt. Ik zou het zelf vooral bij de fotografie merken zoeken ipv de elektronica merken (Canon, Nikon, Fuji etc...)
     
  19. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Bedankt voor je reactie
    Helaas kan ik geen Engels.
    Maar wat ik niet begrijp is ik heb echt geen verstand van fotograveren.
    Maar een kind kan het verschil zien.
    Hij zal het met mooi weer best beter doen dan mijn vorige als je hem ver digitaal in moet zoemen.

    Ik dacht nu echt de juiste camera te hebben wat hier werd een casio mij geadviseerd en de verkoper liep zonder dat ik het over een merk had gelijk naar deze casio camera.
    Er stond een demotje op en geloof me die is echt scherp maar wel buiten.
    Ik heb gezegd ik wil ook mijn dochter fotograveren en dat zal de komende tijd vaak binnen zijn in een niet zo lichte ruimte daar was deze uitermate geschikt voor werd gezegd en hij zou ook geen last van ruis hebben.
    Alles is dus minder waar.
    Ik ga eens op marktplaats kijken of mijn vorige camera toevallig te koop staat voor weinig.
     
  20. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Tja.... je geeft zelf aan er niet veel verstand van te hebben en vraag ik mij af als je dan ook de juiste settingen voor nacht/donker fotografie hebt gebruikt. Daar komt bij dat digitaal fotograferen in het donker echt weer een verhaal appart is en juist op dat punt de grootste verschillen zitten. En inderdaad zorgt veel pixels voor minder lichtinval per pixel..

    Ik heb nu enkele Casio's gezien en ik was verbaasd van de kwaliteit en zoals ik zei ben ik zeer gecharmeerd van die EX-FH20 die juist met zijn specs qua snelheid ideaal is om onze hobby op het juiste moment te kunnen vastleggen (zoals meerdere uit die serie).

    Mijn excuses als ik fout zit (al weet ik zeker dat het goede camera's zijn) maar daartegen heb je het advies om niet te haastig te werk te gaan ook niet goed opgevolgd.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina